van der Horst

Rallye Monte Carlo: Loeb leidt nog steeds na dag 3 - bandenvoorraad raakt op

Sébastien Loeb - Citroën DS3 WRC
Sébastien Loeb - Citroën DS3 WRC
Vandaag stonden er drie KP’s op het menu en opnieuw mag de Franse wereldkampioen Sébastien Loeb als leider gaan slapen en zich voorbereiden op de nacht van de lange messen morgenavond. Veel sneeuw opnieuw vandaag, maar ook terug vele stukken droge asfalt en dan smelten de spijkerbanden als sneeuw voor de zon.
Evgeny Novikov - Ford Fiësta RS WRC
Evgeny Novikov - Ford Fiësta RS WRC
De eerste KP van dag drie over 33,19 km kwam op naam van leider Sébastien Loeb met op anderhalve seconde een opnieuw schitterende Sébastien Ogier en op 3,8 seconden de Fin Mads Østberg die ook opnieuw goed onderweg was. Novikov en Latvala moesten tien seconden toegeven op de Citroën van leider Loeb.

Østberg pakte zijn eerste zege op de tweede KP voor Novikov, Hirvonen, Ogier en Loeb. Deze laatste verloor zeven seconden, maar was tijdens de derde en laatste KP van dag drie opnieuw de snelste en pakte de verloren tijd autoritair terug met 8,7 seconden op Latvala, 12 seconden op Ogier en 15 tellen op ploegmaat Sordo. Hirvonen verloor hier 47 seconden en verhuist naar de zesde plaats.

Loeb gaat de laatste dag in met een mooie voorsprong van 1m47s op VW-man Ogier en 3m20s op de snelste Fordrijder, de Rus Novikov. Sordo trapt op diens hielen met 2 seconden achterstand, terwijl Latvala naar de vijfde plaats opschuift op iets meer dan 4 minuten van de leider.

Morgen is de slotdag met vijf KP’s over 108 km en drie passages over de beruchte Turini.

Krijgen we nog een verrassing tijdens de laatste dag? We denken van niet, ondanks de paniek bij enkele teams rond de banden. De banden zijn reglementair gelimiteerd en de nagelbanden hebben zwaar afgezien. Het is nu aan de teams om net voor de slotdag een stocktelling te doen.

Sébastien Ogier - VW Polo R WRC
Sébastien Ogier - VW Polo R WRC
Volgens Jost Capito, chef van Volkswagen Motorsport, heeft hij zijn piloten reeds vanaf woensdag de opdracht gegeven om de spijkerbanden te sparen gezien de aanhoudende winterse weersomstandigheden. “Je kan dit perfect nakijken op de tussentijden van de etappes. Ik ga niet vertellen hoeveel nieuwe banden we nog in voorraad hebben, maar volgens mij staan we er zeer goed voor in de aanloop naar de slotdag”, aldus Capito.

Bij Citroën Racing wist Yves Matton te vertellen dat er geen banden genoeg zijn om alle wagens telkens te voorzien van nieuw rubber, maar ook dat de reeds gebruikte rubbers nog in goede staat zijn en ze alle vertrouwen hebben in een goede afloop. Eenzelfde verhaal hoorden we ook uit de mond van Christian Loriaux van M-Sport.

Afwachten maar en hopen dat enkele piloten nog zwaar in de aanval gaan morgen.

Foto's: Racing Intl. Photo



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in FIA World Rally Championship op vrijdag 18 januari 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rallye Monte Carlo.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons