van der Horst

Rallye Neige et Glace: Dirk Van Rompuy en Jens Vanoverschelde sneuvelen in het zicht van de finish

Rallye Neige et Glace 2023
Rallye Neige et Glace 2023
Het is een boeiende en geanimeerde 68ste editie geworden van de Rallye Neige et Glace, een organisatie van Zaniroli Classic Events. Het Franse duo Sanseigne/Fornasier is voor de derde maal op rij de winnaar geworden op het thuisfront. Maar ze hebben er net zoals vorig jaar hard moeten voor vechten met hun kleine bom, de Fiat Cinquecento. Dirk Van Rompuy moest tijdens de slotdag en in volle finale de handdoek in de ring gooien door een technisch defect aan de benzinepomp.
  • Prospeed Competition
Vorig jaar was het nog Guino Kenis die zijn tanden stuk beet op het Franse duo dat het reglement in het voordeel heeft. Een strafpunt of strafseconde wordt voor het duo omgerekend naar 8/10. Dat komt door hun lage cilinderinhoud terwijl de Fiat volgens ingewijden toch flink is gepreapreerd. Concreet wil dit zeggen dat vijf seconden straftijd bij S
Guino Kenis / Bjorn Vanoverschelde
Guino Kenis / Bjorn Vanoverschelde
anseigne amper vier seconden worden aangerekend. Een wereld van verschil, maar reglement is reglement.

Sanseigne is voorlopig ook de enige die op eigen bodem een vuist kan maken naar het Belgische armada met een pak ervaren piloten en copiloten. De rol van de copiloot is in regularity niet te onderschatten en kan het verschil maken. De broers Jens en Bjorn Vanoverschelde zijn een van die specialisten en beiden reden samen met hun respectievelijke piloten Dirk Van Rompuy en Guino Kenis naar een dagzege en de leiding in de tussenstand.

Guino Kenis was de eerste Belgische leider, maar hij kwam een dag later in een file terecht en drie jokers waren te weinig om het tijdsverlies weg te gommen. De BMW dealer uit Turnhout die onlangs nog tweede werd in de Legend Boucles @Bastogne verhuisde naar een plaats net buiten de top 10 en mocht zijn gooi naar de zege vergeten. Uiteindelijk en na een dagzege op de slotdag werden Guino Kenis en Bjorn Vanoverschelde nog 8ste algemeen.

Dirk Van Rompuy / Jens Vanoverschelde - Porsche 914/6
Dirk Van Rompuy / Jens Vanoverschelde - Porsche 914/6
Dirk Van Rompuy en Jens Vanoverschelde pakten de leiding over van hun landgenoot en reden een schitterende en quasi foutloze wedstrijd. Zij wonnen de tweede wedstrijddag en kwamen op hun beurt aan de leiding in hun Porsche 914/6 met een voorsprong van 1,2 seconden op Sanseigne. Zij reden in de categorie Basse voor wagens van minimum 50 jaar oud. De Basse is een iets minder gemiddelde snelheid dan de categorie Haute, maar het verschil is heel miniem. Ze reden opnieuw een bijzonder knappe derde wedstrijddag, maar mede geholpen door het reglement (8/10 straf per volle seconde) kwam Sanseigne net voor de laatste dag opnieuw aan de leiding met amper 4/10 seconde voor op Van Rompuy.

Delhez / Noelanders - Ford Escort MK2
Delhez / Noelanders - Ford Escort MK2
Voor de start van dag 3 besliste Patrick Zaniroli om de startvolgorde om te gooien. Van Rompuy, die als leider bij de Historics Basse normaliter als eerste mocht starten na de klasse 4x4, moest ineens meer dan 40 plaatsen verder starten wat uiteraard de kans op opstopping tijdens een regularity vergroot. Chauvinisme of niet vanuit de hoek van de organisatie? In ieder geval heeft Van Rompuy er gelukkig geen last van gehad. Hij verloor wel de leiding algemeen, maar kon de slotdag aanvangen op de tweede plaats met een achterstand van amper 4/10 seconde van de nieuwe leider Sanseigne.  

Ansiaux / Javaux - Volvo Amazone
Ansiaux / Javaux - Volvo Amazone
Beide titelprotagonisten maakten amper fouten tijdens de slotdag, maar in de 5de van de 12 KP’s viel de Porsche van Van Rompuy stil door problemen met de benzinepomp. Ze konden na een interventie nog verder, maar in de voorlaatste proef viel de Porsche definitief stil. En dit in volle strijd voor de zege na bijna 1000 km en 39 KP’s. Volgens Dirk Van Rompuy ligt de mogelijke oorzaak aan de benzinetank die door de jaren heen binnenin gaat slijten waardoor er kleine brokstukjes via de leidingen de benzinepomp gaan verstoppen.

Sanseigne besloot de wedstrijd met een dagzege, maar met amper 0,2 seconden voor op Kenis. En als we rekening houden met de straftijden die 8/10 voor Sanseigne en een volle seconde zijn voor Kenis, was Guino de snelste op de slotdag.   

Dirk Van Rompuy / Jens Vanoverschelde - Porsche 914/6
Dirk Van Rompuy / Jens Vanoverschelde - Porsche 914/6
Dirk Van Rompuy: “Het is uiteraard balen, na vier dagen wedstrijd en alle voorbereiding. Maar anderzijds zijn we tevreden met onze geleverde prestatie. We doen nog steeds mee voor de zege. Het is een mechanische sport en dan moet je een panne kunnen plaatsen. Maar samen met Jens hebben we een schitterende wedstrijd gereden, we pakten een dagzege, we stonden een dag aan de leiding en reden tot het laatste moment voor de overwinning. En dat is wat we meenemen huiswaarts terwijl we de frustratie in Frankrijk laten.”

Winnaar Romuald Sanseigne: “Het is echt ongelooflijk om de overwinning te behalen tegen zulke tegenstanders. We hebben vier dagen lang gevochten voor een halve seconde en ik geef toe dat Florin en ik daar uitgeput waren aan de finish. We zijn bijzonder trots om als eerste bemanning drie op een rij of een hattrick te scoren. We willen onze tegenstanders bedanken voor hun strijd. Het record van Yves Deflandre's met vier overwinningen doen sneuvelen is nu ons doel! ”

Na het uitvallen van Dirk Van Rompuy kreeg Johnny Delhez de tweede plaats in de schoot geworpen.  “Tot nu was mijn beste resultaat een 4e plaats met mijn overleden vriend Joseph Lambert. We hebben echt een geweldige rally gehad. De KP's waren gevarieerd en erg technisch. Het gevecht was van een zeldzame intensiteit en we zijn enorm tevreden met de 2e trede van het podium. Proficiat ook aan Romuald en Florin, ze vochten als leeuwen en gaven nooit op”

Voor Patrick Zaniroli was het als organisator de laatste editie van de Rallye Neige et Glace:
“Het was een prachtige laatste Rallye voor ons als organisatoren. Na 19 edities van Neige et Glace en meer dan 40 jaar carrière als piloot, daarna als organisator van de Dakar, maar ook, samen met mijn vrouw Viviane, van de Rallye des Princesses en de Trophée des Alpes, is het tijd om een stap opzij te zetten. Maar wees gerust, de toekomst van de Rallye Neige et Glace is verzekerd.

Foto's: Zaniroli Classic Events



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Historic Rally op vrijdag 17 februari 2023.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons