van der Horst

Raphaël van der Straten stelt nieuwe Belgische racewagen voor

VDS GT 001 R
VDS GT 001 R
De verzamelde Belgische automobielpers was donderdagavond bijeengekomen in het gekende autoworld museum te Brussel voor de voorstelling van een spectaculair project ontsproten uit het brein van Raphaël "VDS" van der Straten Ponthoz. Het was al lang geweten dat het VDS Racing Adventures team op zoek was naar een nieuwe wagen om zijn oude Mustangs te vervangen, dat een opvolger zou worden voorgesteld stond vast maar het werd een dubbele verrassing. Niet alleen wordt de Mustang vervangen door een unieke Belgische GT, de VDS GT 001 R, ook de maquette van de binnenkort te verschijnen straatversie van de wagen werd er onthuld.
  • St. Paul
VDS GT 001 R
VDS GT 001 R
Het zou een nieuwe mijlpaal worden in de geschiedenis van de Belgische automobielwereld en het was dan ook niet gelogen, ons land is sinds deze week een automerk rijker, VDS. De wagen ontsproten uit het brein van Raphaël "VDS" van der Straten Ponthoz, zelf een verdienstelijk piloot en stichter van VDS Racing Adventures, is een authentieke super GT en bestaat nu nog enkel in raceversie. De bedoeling is om zo snel mogelijk een straatversie op de markt te brengen waarvan er 22 exemplaren zullen worden geproduceerd waarvan ieder exemplaar uniek zal zijn, dus gepersonaliseerd naar de wensen van de klant. De wagens zullen gebouwd worden bij Automobiles Gillet waar ook de beroemde Vertigo vandaan komt.

VDS GT 001 R
VDS GT 001 R
Raphaël van der Straten droomde al lang van een eigen wagen, sinds zijn kindertijd schetste hij al eigen wagenontwerpen op een stukje papier. Nu de Mustang zijn weg gevonden heeft naar het museum was de tijd rijp om de droom werkelijkheid te laten worden. Raphaël contacteerde Tony Gillet en deze besloot hem te helpen met het realiseren van het project. De bedoeling was niet om een kopie van de Vertigo te bouwen maar met een uniek ontwerp voor de dag te komen. De wagen moest agressief en spectaculair zijn en een Amerikaanse look hebben  besloot Raphaël en langzaam groeide het project. Rond een verlengd carbon chassis, dat afstamt van de Vertigo, werd door een team van 50 man een brede en lange GT met een naar binnen lopende radiatorgril gebouwd. Het resultaat is de VDS GT 001 R en werd dus nu donderdag aan de pers voorgesteld. De wagen is uitgerust met een Maserati 8 cylinder motor die men ook terugvindt in de Vertigo en die goed is voor 480 pk.  De volgende weken zal de wagen getest worden op het circuit van Mettet en Zolder alvorens naar Dubai verscheept te worden waar hij zal deelnemen aan de 24 uren race. De ultieme droom blijft Le Mans, voorlopig is de wagen gehomologeerd in de SP2 klasse van de Creventic 24 hours en ook een deelname aan de 24 uren van Spa staat op het programma.

Maquette VDS 001
Maquette VDS 001
Een racewagen is leuk, maar de ultieme droom van iedere constructeur is om een wagen straatversie van zijn wagen te commercialiseren , zo ook bij VDS. Al snel na de raceversie volgden de eerste schetsen voor een gelijkende straatversie. De wagen bestaat nog niet maar in Autoworld werd wel een levensgrote maquette van de bolide, de VDS GT 001 getoond. Er zullen in totaal 22 exemplaren van de wagen gebouwd worden en ieder exemplaar zal uniek zijn. De 001 is natuurlijk bestemd voor zijn bedenker zelve, de daaropvolgende exemplaren zullen dan de naam VDS 002, VDS 003 en zo verder  krijgen. Van zodra het prototype klaar is zal het tentoongesteld worden in landen als Thailand en Dubai om mogelijke gefortuneerde klanten warm te maken om een exemplaar te bestellen.  

Foto's: Niels Vaeck



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Circuit Nationaal op vrijdag 5 oktober 2012 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Dubai.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons