van der Horst

Reacties na Belcar-race tijdens Zolder Superprix

Start Belcar Zolder Superprix 2019
Start Belcar Zolder Superprix 2019
Ook na de Belcar-mache in het Zolder Superprix-weekend noteerden onze journalisten wederom vlijtig reacties in en rond het podium. Een bloemlezing van wat er verteld werd, treft u zoals vanouds hieronder aan. Veel leesplezier!
Milo Racing - Ligier JS2 R
Milo Racing - Ligier JS2 R
Christophe Nivarlet (#280 Ligier JS Cup - Socardenne by Milo Racing): "Het oorspronkelijke plan was om met de Lamera af te zakken naar Zolder, maar de mecanicien die de auto moest klaarstomen, kon zijn werk om persoonlijke redenen niet afmaken. Omdat we een week geleden met de Ligier aan de bak kwamen in Spa-Francorchamps, hebben we dan maar beslist om die auto in te zetten. We hebben min of meer een feilloze wedstrijd afgewerkt, maar ondanks onze cilinderinhoud vind ik dat we met deze auto niet thuishoren in Belcar 3 maar eerder in Belcar 5. Dat hebben onze rondetijden ook aangetoond."

VR Racing - Ford Marc Car 2
VR Racing - Ford Marc Car 2
Erik Qvick (#4 VR Racing - Ford MARC Car 2): "Op dit resultaat had ik nooit durven hopen... Wat een prachtig verjaardagscadeau. We hebben een van onze verplichte pitstops afgewerkt bij de tweede neutralisatie en kenden wat geluk bij de laatste. Bij de kwalificatie moesten we nog anderhalve seconde toegeven op de Lamborghini's, maar blijkbaar sluit onze wagen beter aan bij raceomstandigheden. De banden functioneerden beter dan verwacht tijdens de wedstrijd en dat was toch wel een aangename verrassing, zeker gezien de hoge buitentemperatuur. We kunnen er ongeveer veertig minuten mee rijden zonder zware degradatie. Ook de wagen gaf geen krimp, de tactiek zat goed in elkaar en het team functioneerde feilloos. Zeer bemoedigend voor de toekomst!"

No Speed Limit - Porsche 911 GT3 Cup
No Speed Limit - Porsche 911 GT3 Cup
Fred Bouvy (#991 No Speed Limit - Porsche 911 GT3 Cup): "Ik ben tevreden met dit resultaat, maar toch had er meer ingezeten. We rijden nog met een generatie 1 Porsche 911 type 991 en we doen wat we kunnen. In de race zelf zijn we blijven verder rijden toen de Safety Car de eerste keer op de piste kwam en we hadden wat geluk bij de laatste neutralisatie. Uiteindelijk was de achtste plaats volgens mij mogelijk geweest, maar alles bij elkaar genomen ben ik een tevreden man met deze uitslag."

Independent Motorsports - Lamborghini Huracán Super Trofeo
Independent Motorsports - Lamborghini Huracán Super Trofeo
Lieven Goegebuer (#8 Independent Motorsports - Lamborghini Huracán Super Trofeo): "Het was ontzettend warm in de auto en dat vergt toch wel een andere aanpak. Bij een van de neutralisaties ging ik iets te vroeg op het gas, wat ons een drive through penalty opleverde. Dat is jammer, maar de regels zijn er voor iedereen. We hadden ook een probleem met de radiocommunicatie tussen de pits en de wagen en dat maakte het soms extra lastig. Xavier zou ook een Drive Through krijgen voor een wiel-tegen-wielaanrijding met een andere wagen en in de absolute eindfase moesten we bovendien nog een splash en dash afwerken om de finish te halen. Allemaal kleine akkefietjes die een echt topresultaat natuurlijk verhinderen, maar ik heb me goed geamuseerd."

Simtag Racing - BMW E90 325i vs. JJ Motorsport - BMW E90 325i
Simtag Racing - BMW E90 325i vs. JJ Motorsport - BMW E90 325i
Tom Werckx (#34 JJ Motorsport - BMW E90 325i): "Ik heb deze wedstrijd over drie uur volledig alleen afgewerkt, gezien mijn nonkel er niet bij kon zijn deze race. Dat ging goed, tot min of meer twintig minuten van het einde. Toen merkte ik dat ik foutjes begon te maken, een gebrek aan concentratie denk ik. Nu, ik pak de zege dus dat is wat telt. Of ik me speciaal voorbereid heb? Wel, gedronken, veel gedronken! Ik heb zowel gisteren als vandaag speciaal vier liter water gedronken omdat ik wist dat er zomerse temperaturen voorspeld werden!"

Red Ant Racing - Porsche Cayman ClubSport
Red Ant Racing - Porsche Cayman ClubSport
Ayrton Redant (#700 Red Ant Racing - Porsche Cayman ClubSport): "Ik heb de start genomen en ben één uur op de piste gebleven. Dat was wel het maximaal mogelijke met één setje banden. Er was bijzonder veel verkeer op de baan, maar ik denk dat iedereen het daarmee lastig had, dat zag je op de piste. Wat mij vooral opvalt, is dat onze rondetijden zeer goed zijn. Op racetempo is de Lamborghini slechts enkele seconden sneller dan ons. Het is ook leuk om te finishen als derde Porsche algemeen, na No Speed Limit en Thems Racing by EMG Motorsport."

Getspeed - Mercedes-AMG GT4
Getspeed - Mercedes-AMG GT4
Wim Spinoy (#22 Getspeed - Mercedes-AMG GT4): "We kenden een goede start, maar de openingsstint was bijzonder lastig. Net voor de eerste Safety Car op de baan kwam, hadden we al meer dan een minuut bonus verzameld en de pace van de Mercedes beviel me echt. We konden de Porsche Caymans best goed volgen, al kenden we ook wat geluk. Onze wagen viel zonder benzine bij het inrijden van de pitlane en Kenneth kon nog net tot aan onze box uitbollen. Ik denk dat het verbruik iets hoger lag dan verwacht door het warme weer. Er was ook één hectisch momentje in de Kanaalbocht, waar ik werd aangetikt door twee Norma's. Achteraf gezien denk ik dat een top 15-notering tot de mogelijkheden had behoord, maar we zijn tevreden met een nieuwe klassezege en 1-2 voor het team."

GHK by T2 Racing - Norma M20 FC
GHK by T2 Racing - Norma M20 FC
Guy Verheyen (#66 GHK by T2 Racing - Norma M20 FC): "Chris (Mattheus, red.) heeft de start genomen en dan heb ik het stuur overgenomen voor de tweede stint. Het was hard opletten en er is zeer fel gestreden op de baan, echt leuk. Het was moeilijk de wagen correct te positioneren en de concentratie op punt te houden, je moest alert blijven. We zijn tevreden met dit eerste podium in onze tweede meeting met de wagen, al moet ik toegeven dat er ook een streepje geluk mee gemoeid was wegens het uitvallen van van één van de Deldiche Norma's. Nu, dat hoort erbij - helaas. Pieder heeft de slotstint afgewerkt, zodat hij nog kon pushen, want hij kent de wagen natuurlijk het beste. Zelf leert het team ook nog steeds bij, zo hadden we een probleempje met de koeling omdat de rubber pick-up de koeling blokkeerde. We weten dus nu dat we daar in de toekomst bijzondere aandacht aan moeten spenderen. Geen onbelangrijke lessen dus."

Russell Racing by PK Carsport - Norma M20 FC vs. Deldiche Racing by JTB - Norma M20 FC
Russell Racing by PK Carsport - Norma M20 FC vs. Deldiche Racing by JTB - Norma M20 FC
Jeffrey Van Hooydonk (#1 Russell Racing by PK Carsport - Norma M20 FC): "Schitterend deze zege, maar het zag er niet goed uit. Na de aanrijding haperde de wagen en bovendien hadden we geen radioverbinding. Het was bovendien bijzonder lastig om door het verkeer te geraken. Bij de eerste neutralisatie zijn we niet binnengekomen en dat heeft de finale strijd volgens mij wel een pak spannender gemaakt. In elk geval heeft Gilles het mooi afgewerkt en dat ondanks het feit dat hij de nacht voordien 40 graden koorts had."

Thems Racing by EMG Motorsport - Porsche 911 GT3 Cup
Thems Racing by EMG Motorsport - Porsche 911 GT3 Cup
Filip Teunkens (#03 Thems Racing by EMG Motorsport - Porsche 911 GT3 Cup): "We hadden in de nacht van zaterdag op zondag een gokje gemaakt met de set-up omdat de wagen in de warme omstandigheden niet ideaal reageerde. Die gok bleek de juiste, want ik kon in de aanvangsfase perfect het ritme van leider Fred Bouvy volgen. Ik ben bewust in zijn zog gebleven, dat hadden we als team ook afgesproken. Gezien de warmte wel een invloed had op mij, meldde ik aan het team om bij de eerste geplande stop ook een rijderswissel door te voeren. Die boodschap is echter niet doorgekomen, waardoor Nicolas niet klaarstond en we minuten verloren. Jammer, want de zege was binnen handbereik vandaag."

QSR Racing School - BMW 240
QSR Racing School - BMW 240
Johnny De Breucker (#154 QSR Racing School - BMW 240): "Het was veel te warm in de auto! Je merkte heel goed de invloed die het warme weer had op onze BMW, die veel meer schoof over de piste dan anders, al is dat natuurlijk een beetje hetzelfde voor iedereen. We kenden geen al te beste start, want we moesten vanuit de pitlane vertrekken nadat we een probleem aan de benzinepomp hadden geconstateerd. We hebben ook tweemaal een pitstop afgewerkt net voor een neutralisatie en daar hebben we tijd mee verloren. Zonder die kleine dingetjes ben ik ervan overtuigd dat we voor de zege in onze klasse hadden kunnen strijden."

EMG Motorsport - Lamborghini Huracán Super Trofeo
EMG Motorsport - Lamborghini Huracán Super Trofeo
Ward Sluys (#63 - EMG Motorsport - Lamborghini Huracán Super Trofeo) "Ik ben tevreden met het resultaat gezien het weinige testwerk, maar er zat meer in als we op strategisch vlak sterker voor de dag waren gekomen. We konden tijdens de Safety Car niet pitten en daar hebben we tijd mee verloren. Ik denk dat ik samen met Bob (Herber, red.) hard gereden heb en de auto zelf was ook zeer goed, maar het is duidelijk dat we tijd moeten uitrekken voor testen en specifiek bandentesten, pas dan gaan we echt meekunnen met de kop. Ik stel me wel vragen bij de strategie van de Belgium Racing Lamborghini, die reeds vroeg in de race de pits in dook. Ook heb ik mijn bedenkingen bij de manier hoe hij werd opgepikt door de Safety Car. Dat is volgens mij niet correct verlopen, dat gaan we eens van naderbij bekijken. Wat betreft de volgende race in het voorprogramma van de Hankook 25 Hours VW Fun Cup, is het nog koffiedikkijken. Ik sta in elk geval aan de start, alleen weet ik nog niet wie mijn teamgenoot zal zijn. Ik denk echter wel dat het een sterk team wordt (lacht)."

Foto's: Martijn Wouters



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in Belcar Endurance op dinsdag 4 juni 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Zolder Superprix.
  • Powercars

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons