van der Horst

Reacties na de 24 Hours of Zolder 2019

Krafft Racing - Norma M20 FC
Krafft Racing - Norma M20 FC
De 24 Hours of Zolder 2019 ligt achter ons; Krafft Racing pakte bij zijn eerste deelname aan de Limburgse klassieker meteen de hoofdprijs met Bert Longin, Christoff Corten, Stienes Longin en Giorgio Maggi. De Norma M20 FC #11 verzamelde 6 ronden bonus op de Belgium Racing Porsche 911 #99 van Marc Goossens, Dylan Derdaele, Lars Kern, Nicolas Saelens en Louis Machiels. Door de zege wordt Bert Longin - met Anthony Kumpen en Marc Goossens - mede-recordhouder, kan de talentvolle Christoff Corten een streepje bij achter zijn naam turven en mogen Stienes Longin en Giorgio Maggi voor het eerst hun naam op de erelijst pennen. Zoals gebruikelijk, sprokkelde Autosport.be enkele reacties aan het podium.
Stienes Longin
Stienes Longin
Stienes Longin (Krafft Racing - Norma M20 FC #11 - 1e algemeen, 1e Belcar 1): "Als kind heb ik mijn vader zo vaak de 24 Uur van Zolder zien winnen, dat ik ervan uitging dat dat normaal was. Ondertussen heb ik geleerd dat die prestatie niet vanzelf komt. Om hier samen met mijn vader te winnen, is een onbeschrijfelijk gevoel. Ik heb vandaag mijn droom verwezenlijkt. Over records denk ik nog niet na, want dan zal ik volgend jaar andere teamgenoten moeten zoeken! (lacht)" - Een video van het volledige interview net na de finish kan u onderaan deze pagina bekijken.

Dylan Derdaele
Dylan Derdaele
Dylan Derdaele (Belgium Racing - Porsche 911 GT3 Cup #99 - 2e algemeen, 1e Belcar 2): "We kwamen initieel voor de algemene zege, maar we wisten natuurlijk dat die buiten bereik zou zijn zolang de prototypes niet tegen problemen aanliepen. Onze Porsche draaide als een Zwitsers uurwerk, we hebben een perfecte race gereden en geen enkele fout gemaakt. Meer dan dit, zat er helaas niet in, maar we hebben nog maar eens bewezen dat Porsche een betrouwbare keuze is. Ik ben uiteraard blij met de zege in onze klasse, ook al hadden we op meer gehoopt."

Erik Qvick
Erik Qvick
Erik Qvick (VR Racing by Qvick Motors - Ford Marc car 2, tweede Klasse 3, 25e algemeen): "De technische problemen hadden we totaal niet verwacht. We hadden ons goed voorbereid, een nieuwe motor, alles was nieuw... Na drie uur ging de krachtbron al stuk en hebben we deze onmiddellijk vervangen. Daarmee is er een kleine twee uur verloren gegaan. Vervolgens gaf ook het differentieel totaal onverwacht de geest. We zijn blijven rijden puur voor een goed resultaat in de klasse. De punten van de tweede plaats in Klasse 3 kunnen wel eens heel belangrijk zijn op het einde van het seizoen, dus we moesten echt doorgaan."

Gregory Eyckmans
Gregory Eyckmans
Gregory Eyckmans (JJ Motorsport/Xwift Racing - BMW 325i, winnaar Klasse 6, 15e algemeen): "We hebben echt heel hard moeten vechten deze editie. Vanaf het begin kregen we al te maken met een slippende koppeling. Het was continu rondrijden en een versnelling hoger schakelen. Deze overwinning smaakt toch echt zoet. Tegen de nacht hadden we zo'n vijf minuten voorsprong uitgebouwd, maar door het euvel verloren we zienderogen tijd. Als de koppeling begon te slippen verloren we tien tot twintig seconden per ronde. Dit was mijn enige wedstrijd in België, de rest van het seizoen betwist ik nog de overige VLN-wedstrijden."

WCB Racing Team by Leipert Motorsport - Lamborghini Super Trofeo
WCB Racing Team by Leipert Motorsport - Lamborghini Super Trofeo
Jimmy De Breucker (WCB Racing Team by Leipert Motorsport - Lamborghini Huracan Super Trofeo, winnaar Klasse 3, vierde algemeen): "De winst in de klasse Belcar 3 is toch we het belangrijkste voor het klassement. Nu het had wel leuk geweest hadden we met de Lamborghini P3 algemeen hadden kunnen rijden. De andere teams hebben de Lamborghini thuis gelaten omdat ze de wagen niet echt vertrouwden, meer slijtage, meer verbruik, slechtere banden... wat ook klopt natuurlijk. Wij hebben het geriskeerd en je ziet dat je er toch heel ver mee geraakt als je de wagen een beetje spaart. Ik denk dat het de mooiste wagen was op het circuit, iedereen kwam er naar kijken. Het was een bewuste keuze voor de Lamborghini, en volgende jaar wil ik er opnieuw mee aan de start staan."

VDW Motorsport
VDW Motorsport
Pascal Deckers (VDW Motorsport - BMW M3 E30, derde Klasse 6, 20e algemeen): "We zijn supertevreden met de keuze voor de E30. Een derde plaats is onverwacht met een wagen van die leeftijd. Het is hard werken maar we hebben ongelooflijk veel plezier gehad. We hebben onze strategie gevolgd: constante tijden rijden, op de piste blijven en geen domme dingen doen. We zijn maar 13 keer komen pitten en telkens heel lange stints gereden, dat heeft zeker bijgedragen aan het succes."

DECA Motorsport - Marc BMW V8
DECA Motorsport - Marc BMW V8
Joël Uylenbroeck (DECA Motorsport - Marc BMW V8, derde Klasse 3, 31e algemeen): "Mijn switch van de VGL Saker naar de DECA BMW was te wijten aan een technische panne op de Saker. We hebben al het mogelijk gedaan om de wagen toch nog rijklaar te krijgen, maar het onderdeel in kwestie was niet beschikbaar. Ik had al eens contact opgenomen met het team en ik kende Chris Van Woensel ook al. Aangezien ze maar met twee stonden ingeschreven op de wagen was dit een uitgelezen kans. Ik had nog geen meter gereden met de wagen voor de wedstrijd, wat toch wel een struikelpunt was. Maar men had vertrouwen in mij en ik ben blij dat we ervoor gegaan zijn. Na een vijftal ronden zat ik al in mijn ritme en konden we meedingen met de concurrentie. We hebben in deze 24 uren eigenlijk niets moeten forceren, we hebben gewoon ons tempo gereden en door pech van anderen opgeschoven. Vanmorgen lagen we tweede toen we problemen met de versnellingsbak hadden, maar onze voorsprong was juist voldoende voor een podiumplaats."

 


Foto's: Marnik Mouchaers



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Belcar Endurance op maandag 12 augustus 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Zolder.
  • LTF

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons