Reacties na de Belcar-seizoensopener
Koen Wauters (Belgium Racing Porsche 911 GT3 Cup type 992 #97 - 2e algemeen - 2e GTA): "Ik heb in de aanvangsfase getracht de wagen niet te veel te forceren. Ik wist dat er hard gereden ging worden, maar ik wou onze kansen later in de wedstrijd niet hypothekeren. Die strategie loonde, want naarmate het einde van mijn stint, kon ik opnieuw richting mijn teamgenoot Dylan Derdaele rijden. We leken lange tijd op weg naar de zege, maar tegen de Audi was geen kruid gewassen. Deze tweede plaats voelt als een overwinning en Kris en ik zijn dan ook tevreden het seizoen op deze manier te kunnen aanvatten."
Michiel Haverans (Belgium Racing Porsche 911 GT3 Cup type 991 #78 - 4e algemeen - 4e GTA): "Ik reed dit weekend mijn eerste race en de reacties van iedereen in het team zijn lovend. Persoonlijk ben ik wel teveden dat ik uit de problemen bleef, maar toch zit er ergens dat tikkeltje frustratie dat er meer had ingezeten. Mijn teamgenoten Dylan Derdaele en Michael Cool kregen een penalty en ik had eigenlijk uitzicht op de laatste podiumplaats. In de laatste ronde was er echter een gele vlag bij de Thierry Boutsen chicane, waardoor ik enkele gedubbelden niet kon passeren. Ik moest er dus achter blijven rijden en verloor daarmee enkele seconden. Die seconden kostten me uiteindelijk de zege. Langs de andere kant draaide de wagen als een Zwitsers uurwerk en staat deze zonder het minste schrammetje aan de meet. Ik heb heel veel geleerd de voorbije dagen en wil die ervaring graag aanwenden bij de volgende wedstrijden."
Bert Longin (PK Carsport Audi R8 LMS GT2 #11 - 1e algemeen - 1e GTA): "Noteer maar, eenvoudig was dit allerminst! Ik maakte een kapitale fout bij de startprocedure. Ik volgde simpelweg de procedure uit het Europese kampioenschap GT2, waar het de bedoeling is dat je gestaag accelereert van 50 km/h. In Belcar moet je een constante snelheid aanhouden en dus was de penalty terecht. We waren daardoor wel meteen op achtervolgen aangewezen, maar Peter reed een dijk van een race en Stienes kon uiteindelijk in de eindfase de leiding heroveren. We staan aan de leiding in de tussenstand en daarmee kunnen we niet ontevreden zijn. Een pluim ook voor het team, dat ons vandaag een perfecte wagen gaf."
Bart Van Haeren (JFT Engineering Renault Clio #5 - 1e TB): "Het was een bijzonder weekend; racen met een Clio of een voortrekker was al enige tijd geleden voor mij en dus was het aanpassen geblazen. Tom (Van Eenaeme n.v.d.r.) nam de start, maar spinde en daarmee verloren we een minuut. Uiteindelijk knokten we ons terug richting de leiding, maar in de eindfase werd het toch nog spannend. Ik zag in mij spiegels Davy (Suffeleers n.v.d.r.) terugkeren en eigenlijk hadden mijn banden hun beste tijd gekend. Ik heb echter getracht gewoon tempo te rijden en wist ongeveer hoeveel Davy per ronde kon terugkomen zonder dat we moesten vrezen voor onze zege. Missie geslaagd; de buit is binnen. We gaan nu het ganse weekend evalueren en bekijken hoe het vervolg van het seizoen er kan uitzien."
Filip Baelus (BMS Motorsport BMW M2 CS Racing #45 - 11e algemeen - 3e TA). "Dit was een zeer onverwachte podiumplaats, maar dat is autosport hé. Vorig jaar bij de 24 Hours of Zolder verloren we een podiumplaats op deze manier, nu is het omgekeerd. We hebben eigenlijk niet echt problemen gekend in de race zelf, maar verloren wel wat tijd met een probleempje bij de pitstop toen ik het stuur doorgaf aan Eveline (Maes n.v.d.r.). In feite was deze wedstrijd voor mij de generale repetitie voor de 24 Hours of Zolder. Dat klinkt misschien raar, maar we hebben tijdens de winter op organisatorisch vlak een en ander gewijzigd en ik wilde checken of dat in raceomstandigheden goed uitpakte."
Foto's: Marnik Mouchaers
Tweet