van der Horst

Recordgrid van 43 wagens voor de European Le Mans Series

Start 2023 ELMS 4 Hours of Spa-Francorchamps
Start 2023 ELMS 4 Hours of Spa-Francorchamps
Vandaag heeft de European Le Mans Series zijn voorlopige deelnemerslijst voor 2024 voorgesteld en men kan weer rekenen op een zeer volle startgrid. 43 wagens zijn er namelijk aangekondigd, verdeeld over de drie klassen, wat eentje meer is dan dit jaar en tevens een nieuw record. Dat vooral met dank aan de LMP2's, waar er maar liefst 22 stuks van aan de start komen. Voorlopig staat er met Tom Van Rompuy ook een Belg op de lijst. Van Rompuy betwist voor een tweede jaar op rij het kampioenschap in de LMP2 Pro-Am klasse met DKR Engineering.
  • Powercars
United Autosports - Oreca 07 Gibson
United Autosports - Oreca 07 Gibson
Met het uitfaseren van de LMP2 in het FIA WEC, moesten die wagens wel ergens anders naartoe. Dat is dus ook gebeurd, gezien er maar liefst 22 bolides uitkomen in LMP2 en LMP2 Pro-Am in de ELMS. Veertien daarvan zullen in de zogenaamde Pro-klasse uitkomen, waar United Autosports, Inter Europol Competition en Cool Racing al twee exemplaren zullen inzetten. Vector Sport komt dan weer over van het FIA WEC, terwijl er een opvallende samenwerking komt tussen Iron Lynx en Proton Competition. Voor het overige zien we wel een variatie aan bekende namen, aangevuld met één nieuwe.

DKR Engineering - Oreca 07 Gibson
DKR Engineering - Oreca 07 Gibson
In LMP2 Pro-Am zijn het dan weer acht wagens die zulen uitkomen in deze klasse. Ook daar vinden we een weelde aan teams en piloten, maar het opvallendst voor ons is natuurlijk de aanwezigheid van Tom Van Rompuy. De Antwerpenaar staat weer ingeschreven als amateurpiloot bij DKR Engineering, het Luxemburgse team met Belgische connecties. Hiermee vat hij zijn derde seizoen al aan in de prototypes, nadat hij eerst zijn kunnen toonde in LMP3 en vorig jaar ook in LMP2 Pro-Am. Met wie hij gaat samen rijden is nog niet gekend, al zal het zeker niet Sebastian Alvarez zijn, die de overstap naar Inter Europol Competition maakt in de topklasse.

Het aanral wagens in LMP3 zakt dan weer logischerwijs na de verandering van het landschap, naar tien bolides. Net zoals dit jaar wordt dit weer een zee van Ligier's tegenover twee Duqueine's die door DKR Engineering en WTM by Rinaldi Racing gemend zullen worden. Hier zijn vooral weer de vaste waarden in zowel teams als piloten van de partij, met hier en daar een verschuiving.

Sarah Bovy, Michelle Gatting en Rahel Frey
Sarah Bovy, Michelle Gatting en Rahel Frey
Tot slot is er de gloednieuwe LMGT3-klasse. Net zoals in het FIA WEC zullen de GT3's hier hun debuut maken en de teller staat ondertussen op elf exemplaren. Vooral Ferrari is hier zeer stevig vertegenwoordigd met zes stuks en voor verschillende teams. Daarnaast twee Aston Martin's gerund door Racing Spirit of Léman en Grid Motorsport by TF, een Iron Lynx Lamborghini en twee Porsche's. Wat wel opvallend is, is dat Iron Dames één van deze twee Porsche's gaat inzetten. Dat terwijl zij in het FIA WEC gaan debuteren met een Lamborghini. Overigens is Michelle Gatting al bevestigd op deze wagen, wat misschien doet vermoeden dat Sarah Bovy ook terug zal keren naar de ELMS. Afwachten of dit ook gaat gebeuren. Al geeft dit wel het gevoel dat de European Le Mans Series weer een zeer interessant seizoen tegemoet gaat.

--- Voorlopige deelnemerslijst European Le Mans Series 2024 ---

Foto's: Georges de Coster - Thomas Smets - Diogo Silva



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in European Le Mans Series op maandag 4 december 2023.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons