van der Horst

Recordgrid van 44 wagens en al zeker twee Belgen

Start 2024 European Le Mans Series 4 Hours of Spa
Start 2024 European Le Mans Series 4 Hours of Spa
Het FIA WEC heeft nog niet zo lang geleden zijn deelnemerslijst voor 2025 bekendgemaakt en nu heeft ook de European Le Mans Series zijn lijst naar buiten gebracht. Dat de Europese tak van het kampioenschap van de ACO nog altijd populair is, blijkt zeker gezien een nieuw record gevestigd werd met 44 deelnemers, verdeeld over vier klassen. Bij de rijders vinden we met Sarah Bovy en Douwe Dedecker al zeker twee landgenoten terug.
Panis Racing - Oreca 07-Gibson
Panis Racing - Oreca 07-Gibson
21: dat is het aantal LMP2's dat aan de start zal verschijnen in de European Le Mans Series. Veertien daarvan zullen uitkomen in de Pro-klasse, met daar opnieuw enkele ronkende namen. De opvallendste toevoeging is de extra bolide voor IDEC Sport. Die zal in dienst rijden voor het gloednieuwe Genesis-project, ter voorbereiding op de deelname aan het WEC in 2026. Jamie Chadwick werd al genoemd en zal vervoegd worden door Logan Sargeant en Mathys Jaubert. Die laatste vormt de toekomst van het Genesis Magma Racing-programma.

Daarnaast is natuurlijk ook DKR Engineering weer van de partij en krijgen we met VDS Panis Racing een extra Belgische link. Tot slot heeft Alexander Malykhin gekozen om met CLX Motorsport samen te werken. Het team rijdt daarom dit seizoen onder de banner CLX Motorsport - Pure Rxcing.

In LMP2 Pro-Am zien we dan weer de algemene winnaar van 2024 terug. Afgelopen seizoen wisten Louis Delétraz, Robert Kubica en Jonny Edgar de titel binnen te halen voor AO by TF, maar in 2025 zal het team dus de gesel worden van AF Corse en co. PJ Hyett is ook al de eerste rijder die bevestigd werd. Daarnaast zijn ook de meeste teams van vorig seizoen terug te vinden op de deelnemerslijst.

Ginetta G61-LT-PT325 Evo
Ginetta G61-LT-PT325 Evo
In LMP3 is het dan weer uitkijken naar de gloednieuwe bolides, waarvan er tien stuks zijn ingeschreven. Terwijl de meeste teams nog leunen op de schouder van Ligier, zijn alleen WTM by Rinaldi Racing en DKR Engineering de vreemde eenden in de bijt. Het Duitse team blijft net zoals de vorige jaren Duqueine trouw, terwijl het Belgisch-Luxemburgse team uitpakt met het debuut van de Ginetta G61-LT-PT325 Evo. Een verrassende keuze, nadat het de voorbije jaren successen heeft behaald met de Duqueine. De laatste keer dat het Britse merk van de partij was in de ELMS dateert al van 2016. We missen enkel ADESS in het deelnemersveld. Als laatste zien we net als in de Asian Le Mans Series ook hier Douwe Dedecker op de deelnemerslijst staan. Net als in Azië zal hij uitkomen voor Inter Europol Competition.
Nieuwe merken in GT3
TF Sport - Chevrolet Corvette Z06 GT3.R
TF Sport - Chevrolet Corvette Z06 GT3.R
Tot slot zien we ook een uitbreiding in LMGT3. Daar komen Corvette, McLaren en Mercedes het veld vervoegen en die zullen overigens gerund worden door teams die ook in het WEC uitkomen. TF Sport zet de Amerikaanse bolide in voor Hiroshi Koizumi. De Japanner zet een stapje terug na zijn avontuur in het WEC dit jaar, waardoor het toch meer en meer waarschijnlijk wordt dat Ben Keating daar aan de start zal verschijnen. De McLaren wordt gemend door United Autosports, terwijl Iron Lynx in zal staan voor het merk met de ster.

Voor het overige zal Racing Spirit of Léman de dubbel afwerken met Aston Martin en wordt de rest van het veld wederom geregeerd door Ferrari. Porsche heeft twee ijzers in het vuur met de Iron Dames en Sarah Bovy, naast twee heren die gekend zijn bij Iron Lynx: Claudio Schiavoni en Matteo Cressoni. Een opening voor Alessio Picariello om terug te keren naar zijn meest succesvolle kampioenschap?

Het seizoen start, zonder grap, op 1 april met een dubbele testdag in Barcelona. Later die week zal de eerste wedstrijd afgewerkt worden, en half augustus komt de serie naar Spa-Francorchamps.

Foto's: Thomas Smets - Ginetta Cars - Gert Starckx



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in European Le Mans Series op woensdag 4 december 2024.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons