Recordgrid van 44 wagens en al zeker twee Belgen
Daarnaast is natuurlijk ook DKR Engineering weer van de partij en krijgen we met VDS Panis Racing een extra Belgische link. Tot slot heeft Alexander Malykhin gekozen om met CLX Motorsport samen te werken. Het team rijdt daarom dit seizoen onder de banner CLX Motorsport - Pure Rxcing.
In LMP2 Pro-Am zien we dan weer de algemene winnaar van 2024 terug. Afgelopen seizoen wisten Louis Delétraz, Robert Kubica en Jonny Edgar de titel binnen te halen voor AO by TF, maar in 2025 zal het team dus de gesel worden van AF Corse en co. PJ Hyett is ook al de eerste rijder die bevestigd werd. Daarnaast zijn ook de meeste teams van vorig seizoen terug te vinden op de deelnemerslijst.
In LMP3 is het dan weer uitkijken naar de gloednieuwe bolides, waarvan er tien stuks zijn ingeschreven. Terwijl de meeste teams nog leunen op de schouder van Ligier, zijn alleen WTM by Rinaldi Racing en DKR Engineering de vreemde eenden in de bijt. Het Duitse team blijft net zoals de vorige jaren Duqueine trouw, terwijl het Belgisch-Luxemburgse team uitpakt met het debuut van de Ginetta G61-LT-PT325 Evo. Een verrassende keuze, nadat het de voorbije jaren successen heeft behaald met de Duqueine. De laatste keer dat het Britse merk van de partij was in de ELMS dateert al van 2016. We missen enkel ADESS in het deelnemersveld. Als laatste zien we net als in de Asian Le Mans Series ook hier Douwe Dedecker op de deelnemerslijst staan. Net als in Azië zal hij uitkomen voor Inter Europol Competition.
Nieuwe merken in GT3
Tot slot zien we ook een uitbreiding in LMGT3. Daar komen Corvette, McLaren en Mercedes het veld vervoegen en die zullen overigens gerund worden door teams die ook in het WEC uitkomen. TF Sport zet de Amerikaanse bolide in voor Hiroshi Koizumi. De Japanner zet een stapje terug na zijn avontuur in het WEC dit jaar, waardoor het toch meer en meer waarschijnlijk wordt dat Ben Keating daar aan de start zal verschijnen. De McLaren wordt gemend door United Autosports, terwijl Iron Lynx in zal staan voor het merk met de ster.Voor het overige zal Racing Spirit of Léman de dubbel afwerken met Aston Martin en wordt de rest van het veld wederom geregeerd door Ferrari. Porsche heeft twee ijzers in het vuur met de Iron Dames en Sarah Bovy, naast twee heren die gekend zijn bij Iron Lynx: Claudio Schiavoni en Matteo Cressoni. Een opening voor Alessio Picariello om terug te keren naar zijn meest succesvolle kampioenschap?
Het seizoen start, zonder grap, op 1 april met een dubbele testdag in Barcelona. Later die week zal de eerste wedstrijd afgewerkt worden, en half augustus komt de serie naar Spa-Francorchamps.
Foto's: Thomas Smets - Ginetta Cars - Gert Starckx
Tweet