van der Horst

Recordpoging elektrische racewagen KdG op circuit Zolder

Binnenkort doet een elektrische racewagen van de Karel de Grote Hogeschool (KdG) en Electric Racing Academy (ERA) een gooi naar het elektrisch ronderecord op het circuit van Zolder. Onderzoekers van het expertisecentrum Duurzame Mobiliteit van KdG en van ERA ontwikkelen deze racewagen samen.
Het expertisecentrum Duurzame Mobiliteit werkt samen met de Electric Racing Academy (ERA) aan de ontwikkeling van de ERA Sports Class racewagen. ERA is de organisatie achter het ERA Championship, een nieuwe competitie met elektrische racewagens. Dankzij deze nieuwe competitie ontstaat er voor het eerst een toegankelijke instapklasse naar een elektrische racecompetitie voor zowel racepiloten als technisch personeel.

De competitie is dus een opstap-platform voor talentvolle jonge piloten. Daarnaast is het ook een enorme stimulans voor de technische innovatie van elektrische wagens op de racebaan. ERA werkt op die manier aan een duurzamere toekomst voor de autosport, een belangrijke stap, ook voor de algemene mobiliteit.

Vanaf het najaar 2021 vinden ERA Championship-races plaats op iconische racecircuits in Noord-Europa, waaronder ook Circuit Zolder. In aanloop naar deze races vindt dit voorjaar alvast de recordpoging plaats van ERA en KdG voor het elektrisch ronderecord. “We hopen zo investeerders en raceteams warm te maken voor dit verhaal”, vertelt Kris Martens, hoofd van het expertisecentrum.

ERA en het expertisecentrum werkten eerst samen rond een concreet probleem met de in-voertuig netwerkcommunicatie van de racewagen. De voertuigcommunicatie werd geanalyseerd en geoptimaliseerd op de gloednieuwe 4 wiel-rollenbank van het expertisecentrum.
 
“Het expertisecentrum vult onze kennis aan met hun specifieke knowhow en met de faciliteiten die het centrum heeft zoals de state-of-the-art-rollenbank”, vertelt Dieter Vanswijgenhoven, technisch directeur bij ERA.
 
Kris Martens: “De opgedane Expertise in ontcijferen, optimaliseren en analyseren van de vrijgemaakte voertuigcommunicatie toonde ERA de mogelijkheden naar aandrijflijn optimalisatie. Het toegankelijk maken, interpreteren en correct inzetten van de beschikbare voertuigdata op de rollenbank, zorgt voor een stroomversnelling in de verdere ontwikkeling van het voertuig.”

Als ‘Official Technical Partner’ van het ERA Championship werkt het expertisecentrum Duurzame Mobiliteit structureel samen aan de doorontwikkeling van de elektrische wagen en de telematica voor de ERA racevoertuigen. Daarnaast is de ontwikkelen gestart van een eigen Vehicle Controle Module (VCU) die het centrale brein moet worden van de elektrische racewagen. Zo bouwen ERA en KdG samen een diepgaande theoretische en toegepaste expertise op rond elektrische aandrijflijnen.

De nieuwe kennis die ze opdoen zetten ze rechtstreeks in bij de professionele bacheloropleiding Autotechnologie van KdG. Martens: “De eerste afspraken voor stageplaatsen zijn al gemaakt. En ERA gaat ook meewerken aan de lesmodule Elektrische en Hybride Voertuigen en de module Motorsport.”

Persbericht Karel de Grote Hogeschool



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit op woensdag 6 januari 2021.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons