van der Horst

Red Bull Ring: Balance of Performance herzien voor beide GT categorieën

SMP Racing Ferrari 458 Italia GTE
SMP Racing Ferrari 458 Italia GTE
Ferrari domineerde in beide eerste wedstrijden van de ELMS de GTE klasse en ook bij de GTC's (GT3) leek de 458 Italia bevoordeeld. De overheersing van het Italiaanse merk was zodanig dat menig team dat niet beschikte over een Ferrari zich vragen begon te stellen over de zin om de strijd met de Italiaanse bolide nog verder aan te gaan. Sébastien Loeb Racing besloot niet minder dan zijn Audi R8 LMS Ultra terug te trekken voor de resterende wedstrijden. De organisatie van de ELMS reageert nu in aanloop van de manche op de Red Bull Ring door de BoP voor de GT wagens te herzien.
ART GP McLaren MP4-12C
ART GP McLaren MP4-12C
Bij de GTE’s wordt bij de Ferrari 458 de diameter van de luchttoevoer restrictor met 1,3 mm vernauwd terwijl de Aston Martin Vantage en Porsche GT3 RSR verder mogen volgens de huidige normen. Ook in de GTC klasse worden de prestaties van de Ferrari beperkt, daar wordt de diameter van de restrictor met 2 mm verkleind. Ook de prestaties van de McLaren worden ingeperkt door een aanpassing van de toegelaten turbodruk. De Audi R8 LMS Ultra krijgt opwaardering met een verhoging van de restrictor diameter met 3 mm. De BMW Z4 mag dan weer 40 kilogram minder wegen dan voordien en de Porsche mag 30 kilogram lichter gemaakt worden. Met deze maatregelen hoopt men bij de ACO ieder merk  gelijke winstkansen te geven.  

Foto's: ELMS




Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in European Le Mans Series op donderdag 17 juli 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Red Bull Ring.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons