van der Horst

Regularity Kasterlee: Nabeschouwing van de organisatoren

De Regularity deelnemers mochten de dag openen in Kasterlee want zij reden voor de eigenlijke rally-deelnemers. Het publiek moest, zoals steeds, even wennen aan het spel, niet zo snel mogelijk het parcours afrijden maar een opgelegd gemiddelde aanhouden over een welbepaalde afstand. Het is iets dat men onder de knie moet hebben en dat weerspiegelt zich ook op het eindpodium waarin we vooral de ervaren rotten zagen met vader en zoon Van den Wyngaert op de hoogste trede.
Verrassend was om Patrick en Ari Meeus aan het frietkraam te zien staan. “Deze ochtend reden we met de Sierra naar
hier, maar op de snelweg voelden we dat er iets niet klopte. Er kwam geen vermogen. We reden dus terug naar huis. Ik vermoed dat er een defekt is aan de benzinepomp. Geen wedstrijd dus voor ons, maar we pikten wel mijn neefjes op en we maakten er een dag als toeschouwers van”, aldus Ari Meeus.

Een familieaangelegenheid werd het ook vooraan in de wedstrijd. Maar eerst mochten Gilbert Verstraeten en Ryan Gérard, met de Opel Kadett, wel de score openen. Echter, in de afstand over de eerste klassementsproef sloop er een fout in de opdracht. “Iedereen kreeg wel het gemiddelde, en ook de afstand, die was dan wel foutief, maar de opgave was wel voor iedereen gelijk”, zegt Kristof Verhoeven van de organiserende club Titanic. “Maar na beraad besloten we toch om voor de goede orde de finishtijd van de eerste proef te annuleren.” Ondertussen pakte Verstraeten straftijd, een rekenfout van zijn jonge, onervaren co-piloot die hier zijn eerste wedstrijd reed en ook als Franstalige moest leren omgaan met de Nederlandstalige instructies. Ze zouden de top tien niet meer halen. “Gonzo” Van Den Bogerd en dochter Tasha namen over met de Daihatsu Rocky Jeep, maar moesten de rol lossen na de zesde proef. “Ik wist dat we verkeerd zaten”, volhardde Tasha. Vader Luc bevestigde: “Schrijf maar op dat het KP6 was die ons de das heeft omgedaan.”

Met ingang van de laatste lus lag het allemaal kort bij elkaar binnen de top 3. Elien Dierckx, moest met gelegenheidsco Jef Van der Perre het doen op de Toyota MR2. Maar het duo kweet zich perfect van zijn taak en eindigde op de derde plaats. Luc en Tasha Van Den Bogerd dienden uiteindelijk de duimen te leggen in de strijd om het podium en werden tweede op de Daihatsu Rocky. En de winnaars, dat werd een ander ervaren duo, vader en zoon Patrick en Sander Van den Wyngaert met de VW Corrado 16V.

Paul en Sander Van den Wyngaert, winnaars van de Regularity van Kasterlee

“Waar we het uiteindelijk haalden? Wel, nadat KP1 was gecorrigeerd, zaten we eigenlijk de hele dag vooraan. We waren goed mee in het ritme. Eenvoudig was het niet want we kregen heel wat wijzigingen van gemiddelden terwijl de proef bezig was. Dat betekent dus snel reageren en rekenen en soms heb je een gelukje nodig. Ondanks een verkeerde berekening haalden we net door zulke wijziging uiteindelijk toch nog het goede gemiddelde. Tja, dat is geluk hebben.”

“Een kampioenschap komt er waarschijnlijk niet maar het was wel zeer leuk om opnieuw te kunnen rijden en dan te kunnen winnen. We zijn dus nog steeds goed bezig. De wijzigingen van het gemiddelde maakten het ingewikkeld. Je moet dan met veel zaken rekening houden. Tijdens een rondkoers zoals hier op de Reties Heike moet je wanneer je een lager gemiddelde krijgt opletten om niet te kort aan te sluiten. Je moet immers gas geven om een deel van de verloren tijd te compenseren maar als je niet oplet dan rijd je je vast achter je voorligger, terwijl diegenen die in de lus achterop komen, nog steeds aan een hoger gemiddelde rijden en zelf jou kunnen inhalen. Dat soort valletjes in een wedstrijd is een kenmerk van bepaalde organisatoren. Ik hou er niet zoveel van, maar het is wel iets typisch.”

Persbericht VAS Rally



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in VAS Rally op dinsdag 31 augustus 2021.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons