Reguliere rijders krijgen concurrentie in Silverstone
We nemen het voorbeeld van Timmy Hansen die tijdens de eerste kwalificatie in Barcelona niet scoorde maar toch de punten kreeg van de 17de plaats. De Zweedse sneltrein reed zich via twee tweede en een snelste chrono tijdens de resterende drie kwalificaties nog recht de halve finales in. Of Sebastien Loeb die datzelfde weekend tweemaal niet scoorde, maar na een vierde en een achtste chrono in de overige kwalificaties nog uitkwam op de dertiende plaats. Via stalorders en het forfait van Kevin Hansen (niet officieel Peugeot) kon de Fransman nog richting halve finale en de finale om alsnog het openingsweekend af te sluiten met een tweede plaats na Kristoffersson. We moeten er wel bij vertellen dat volgens de reglementen zowel Timmy Hansen als Sebastien Loeb tijdens hun slechte kwalificaties recht hadden op de punten van de 17de plaats, dit omdat ze de start namen van de desbetreffende kawlificaties en niet via een zwarte vlag uit de wedstrijd verdwenen.
En nu komt het. Als een piloot pech kent tijdens een kwalificatie met 16 of 17 wagens aan de start is dat overbrugbaar indien hij voor de rest van pech gevrijwaard blijft. Maar als je binnen een wedstrijd met 25 wagens aan de aftrap de punten krijgt van de 25ste plaats na een pechbeurt, dan wordt het al heel wat moeilijker om dan nog een plaats binnen de top 12 te ambiëren. Er mag dus niets meer misgaan tijdens de kwalificaties waardoor er misschien iets voorzichtiger zal worden gereden.
Vroeger binnen het Europees kampioenschap vijf seizoenen geleden, werd binnen de rallycross de slechtste chrono tijdens de kwalificaties geschrapt.
"We zien wel waar we uitkomen na de eerste kwalificatie," zei men toen op zaterdag en ze gingen vol op het gas. Die tijd is voorbij en momenteel moeten quasi alle kwalificaties goed zijn. Want de meeste punten zijn dan ook te rapen tijdens de vier kwalificaties. Het is niet altijd het geval dat de winnaar van de finale met de meeste punten huiswaarts keert. Dus wordt het voor de toppers toch wel uitkijken naar de 25 wagens waarvan er na de kwalificiaties reeds 13 vroegtijdig op de trailer gaan.
Toomas Heikkinen opnieuw aan de start?
Naast de vijftien reguliere rijders zien we toch enkele namen die het de kanjers behoorlijk moeilijk kunnen maken. Als we de inschrijvingslijst overlopen valt ons onmiddellijk op dat Toomas Heikkinen opnieuw aan de start staat met een Ford Fiësta van MJP Racing Team Austria, het team van Max Pucher waarmee ook Alexander Wurz in Noorwegen van start zal gaan. De Fin vormt ploeg met Andrew Jordan. Heikkinen beschikt waarschijnlijk niet over de snelste wagen van het veld, maar via zijn ervaring met ondermeer Volkswagen en Audi moet de vice kampioen van 2014 en tweevoudige winnaar van de Belgische WK manche in Mettet in staat stellen om het de toppers lastig te maken.
Ook zijn er nog twee zeer potente VW Polo's voor ondermeer Anton Marklund, momenteel tweede in de tussenstand van de Euro RX, en diens teammaat en ex kampioen Euro RX, Tommy Rustad. Verder nog ondermeer de Ier Olivier O'Donovan terwijl Olibier Bennett en Mark Higgins samen met Jordan de Britse eer hoog willen houden.
Foto's: Johnny Loix / Hans van Onsem
Info: Frieda Loix
Tweet