van der Horst

Renault laat de naam Alpine herrijzen

Renault Alpine A110-50 prototype
Renault Alpine A110-50 prototype
De naam Alpine zal bij menig ouder autoliefhebber het hart sneller laten kloppen. Immers in de jaren zeventig van vorige eeuw stond die naam garant voor enkele snelle GT wagens als de A110 en de A310. Opgericht in de jaren vijftig groeide de naam Alpine al snel in aanzien dankzij de behaalde successen in de autosport en meer bepaald bij de 24 uren van Le Mans. Alpine belichaamde toen samen met Matra de heropstanding van de Franse GT wagen. Later opgekocht door Renault verdween de naam in de jaren negentig uit de catalogus van het Franse merk. Nu heeft Renault besloten om in samenwerking met Caterham de merknaam nieuw leven in te blazen.
  • Circuit Zolder
Renault Alpine A110-50 prototype
Renault Alpine A110-50 prototype
De naam Alpine zal altijd geassocieerd blijven met de uiterst succesvolle A110, die ondanks een vrij kleine motor toch het rallygebeuren in het begin van de jaren domineerde dankzij zijn laag gewicht en uitstekende baanligging. Het merk behaalde zo ondermeer een 1-2-3 overwinning bij de Rally van Monte Carlo in zowel 1971 als in 1973. Dezelfde jaren ging het merk lopen met de internationale rallytitel (het wereldkampioenschap bestond nog niet in 1971) en twee jaar later de eerste wereldtitel. De A310, die de A110 opvolgde, was heel wat minder succesvol ondanks een sterkere V6 motor. De laatste GT wagen van het merk, de A610, werd gebruikt op circuit bij de internationale Renault Alpine V6 Turbo Cup. Het merk bouwde niet enkel rallywagens, maar nam ook jaren deel aan de 24 uren van Le Mans alvorens deze race in 1978 te winnen met de A442-B. Tot de overname door Renault in 1970 was Alpine ook met succes actief in de Formule 3.

Renault Alpine A110-50 prototype
Renault Alpine A110-50 prototype
Nadat Renault de merknaam in 1996 de doodsteek gaf, heeft men nu besloten om de naam Alpine te laten herijzen in zijn oude glorie. Alpine zal namelijk terug staan voor sportieve GT wagens van het Franse merk. De Alpine wagens zullen gebouwd woorden in Dieppe, waar ook de oorspronkelijke Alpine fabriek gelegen was. De nieuwe sportwagen die er gebouwd zal worden is gebaseerd op het A110-50 prototype dat bij de Grote Prijs van Monaco aan het publiek getoond werd. Deze heropstanding werd echter mogelijk gemaakt dankzij de inbreng van Caterham dat voor 50% aandeelhouder is van het kapitaal van de firma. De Maleisische constructeur zal mogelijk ook versies van de wagen op de markt brengen onder de eigen naam. Gezien de rijke autosportgeschiedenis van Alpine is het aan te nemen dat het niet lang zal duren voor de naam weer verschijnt op de circuits.

Foto's: Renault



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Circuit Internationaal op maandag 5 november 2012.
  • Oeste Kart

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons