Renault onthult uitschuifbare auto Morphoz
Door die extra batterij komt er 50kWh extra beschikbaar bovenop de standaard aanwezige 40 kWh. Ook het uiterlijk van de wagen verandert, voor een meer optimale aerodynamische set-up waarbij onder andere luchtinlaten worden afgesloten. Met de City-versie moet je 400km kunnen afleggen, wat volgens de ingenieurs (of marketeers) van Renault voldoende zou moeten zijn voor 90% van de nodige ritten. Op vlak van motorisatie krijgt de bestuurder in de City-configuratie 100KW tot zijn beschikking, in de Travel-uitvoering is dat 160KW. Opladen kan zowel via inductie als via de klassieke weg.
Voor die 10% ritten die uit de boot vallen, is er dus de Travel-versie. Zeg maar de City-variant plus extra Travel Extender battery pack. Om te wisselen tussen beide configuraties moet de bestuurder langs een speciaal station, waarbij er aan de anderkant een klep opent waarlangs de 50 kWh extra capaciteit kan worden geïnstalleerd - in enkele seconden tijd - en de bestuurder op pad kan voor een rit tot 700km.
Om van Travel naar City-uitvoering te gaan, zou een gelijkaardig maar omgekeerd proces gevolgd moeten worden, waarbij het station de batterijen terug oplaadt en ook fietsen of gebouwen kan voorzien van stroom. Daarbij krimpt de kont van de wagen en schuift ook de voorkant 20 cm terug. Het oogt allemaal bijzonder futuristisch; bekijk het zelf in de video hieronder.
Spectaculair, maar datzelfde kan ook gezegd worden van het interieur, waarbij onder andere een "glazen" stuur gepland wordt, voorzien van een scherm en toetsen die haptische feedback geven. De stoelen kunnen aangepast worden, zodat de passagiers naar elkaar toe gericht zitten. Hiervoor draaien de zetels niet, maar... kantelen ze (zie foto's en video elders op deze pagina). Bij het rijden kan de bestuurder rekenen op autonoom rijden niveau 3, wat impliceert dat op bepaalde wegen de bolide volledig autonoom rijdt, zonder hulp van de bestuurder en zonder dat deze zijn ogen of handen moet gebruiken voor het rijden (maar hij moet wel kunnen ingrijpen in bepaalde noodsituaties).
Foto's & video: Renault
Tweet