van der Horst

Renault onthult uitschuifbare auto Morphoz

Renault Morphoz concept
Renault Morphoz concept
Renault heeft vandaag de Morphoz onthuld. Deze modulaire conceptwagen belichaamt de visie van de Franse constructeur op de nabije toekomst van elektrische voertuigen, vanaf halfweg de jaren '20. Een van de meest opvallende kenmerken is dat de wagen kan uitschuiven om zo te switchen tussen het City-model voor korte afstanden of het Travel-model voor langere reizen.
Renault Morphoz concept
Renault Morphoz concept
De Morphoz moet gebouwd worden op het elektrische CMF-EV platform. Dat moet verschillende mogelijkheden bieden, niet enkel op vlak van aandrijving en rijbereik, maar ook op vlak van ruimte. De wagen heeft echter geen vaste lengte. De "kleine" City-configuratie meet 4,4m met een wielbasis van 2,73 stappen, terwijl de Travel-versie 4,8 meter lang is waarbij de wielbasis 20 cm groeit. Daarmee komt er niet alleen extra interieur-ruimte vrij, maar verschijnt ook de mogelijkheid om een extra batterij mee te nemen.

Renault Morphoz concept
Renault Morphoz concept
Door die extra batterij komt er 50kWh extra beschikbaar bovenop de standaard aanwezige 40 kWh. Ook het uiterlijk van de wagen verandert, voor een meer optimale aerodynamische set-up waarbij onder andere luchtinlaten worden afgesloten. Met de City-versie moet je 400km kunnen afleggen, wat volgens de ingenieurs (of marketeers) van Renault voldoende zou moeten zijn voor 90% van de nodige ritten. Op vlak van motorisatie krijgt de bestuurder in de City-configuratie 100KW tot zijn beschikking, in de Travel-uitvoering is dat 160KW. Opladen kan zowel via inductie als via de klassieke weg.

Interieur Renault Morphoz concept
Interieur Renault Morphoz concept
Voor die 10% ritten die uit de boot vallen, is er dus de Travel-versie. Zeg maar de City-variant plus extra Travel Extender battery pack. Om te wisselen tussen beide configuraties moet de bestuurder langs een speciaal station, waarbij er aan de anderkant een klep opent waarlangs de 50 kWh extra capaciteit kan worden geïnstalleerd - in enkele seconden tijd - en de bestuurder op pad kan voor een rit tot 700km.

Stuur Renault Morphoz concept
Stuur Renault Morphoz concept
Om van Travel naar City-uitvoering te gaan, zou een gelijkaardig maar omgekeerd proces gevolgd moeten worden, waarbij het station de batterijen terug oplaadt en ook fietsen of gebouwen kan voorzien van stroom. Daarbij krimpt de kont van de wagen en schuift ook de voorkant 20 cm terug. Het oogt allemaal bijzonder futuristisch; bekijk het zelf in de video hieronder.

Interieur Renault Morphoz concept
Interieur Renault Morphoz concept
Spectaculair, maar datzelfde kan ook gezegd worden van het interieur, waarbij onder andere een "glazen" stuur gepland wordt, voorzien van een scherm en toetsen die haptische feedback geven. De stoelen kunnen aangepast worden, zodat de passagiers naar elkaar toe gericht zitten. Hiervoor draaien de zetels niet, maar... kantelen ze (zie foto's en video elders op deze pagina). Bij het rijden kan de bestuurder rekenen op autonoom rijden niveau 3, wat impliceert dat op bepaalde wegen de bolide volledig autonoom rijdt, zonder hulp van de bestuurder en zonder dat deze zijn ogen of handen moet gebruiken voor het rijden (maar hij moet wel kunnen ingrijpen in bepaalde noodsituaties).
 
 

Foto's & video: Renault



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Autonieuws op maandag 2 maart 2020.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons