Renault viert 25 jaar Spider
Twee versies
Het grote publiek kreeg de Spider voor het eerst te zien op de autoshow van Genève in 1995, waar hij veel succes oogstte. Deze auto is uniek in de moderne autoindustrie en is verkrijgbaar in twee versies: één zonder voorruit en de andere met voorruit. Hoewel die laatste 35 kg meer weegt, werd de versie met voorruit het populairst, omdat die veel praktischer is voor dagelijks gebruik. De Spider is volledig met de hand gebouwd in de productiesite van Dieppe en is ontdaan van alle extra’s. Er is bijvoorbeeld geen verwarming als zodanig. Alleen via de koelradiator in het motorcompartiment, vlak achter de stoelen, kan je op koude dagen enkele graden winnen. Er is echter geen temperatuurregeling en ook een ABS-systeem ontbreekt. Door de korte wielbasis (2,34 m) vertoont de Spider overigens een bijzonder levendig rijgedrag.Zeldzame vogel
Tussen 1995 en 1999 werden slechts 1.726 Spiders gebouwd, waaronder 80 Spider Trophy-exemplaren voor het gelijknamige Europese kampioenschap. Deze bijzondere wagen was niet bedoeld voor massaproductie omwille van zijn ronduit radicale filosofie. Hoewel er niet zoveel exemplaren van zijn verkocht, is dit model toch erg bekend. De Spider staat in ieders geheugen gegrift, zelfs 25 jaar na de lancering. Het was al bij de lancering een zeldzame auto en zelfs na een kwart eeuw doet hij nog steeds de hoofden van liefhebbers en verzamelaars draaien. Die laatsten kijken overigens ook op van de forse prijzen die voor de schaarse exemplaren worden gevraagd…Persbericht Renault België-Luxemburg
Tweet