van der Horst

Review New Race Festival: LM Racing met Luc Moortgat en Ilaria Stallivieri

Luc Moortgat - Porsche 964 3.8 RSR
Luc Moortgat - Porsche 964 3.8 RSR
13 en 14 mei was het eerste weekend van een nieuw seizoen van de Belcar Historic Cup met kwalificatie op zaterdag en twee races op zondag. Het beloofde een superweekend te worden voor het LM Racing Team van Luc Moortgat en Ilaria Stalliviere die hun wagens in optima forma aan de start brachten na een grondige check up tijdens de winter. Ilaria startte met een nieuwe Renault Clio met meer power onder de motorkap dan vorig seizoen. Onder een schitterende voorjaarszon waren ook de weergoden op de afspraak voor een weekend spektakel.
  • Belgian Truck GP
Ilaria Stalliviere: Renault Clio Cup
Ilaria Stalliviere: Renault Clio Cup
Op zaterdag was er de kwalificatie en helaas moest meervoudig Belgisch kampioen Luc Moortgat met zijn Porsche 964 reeds na 5 ronden richting pitlane met een olielek aan de krachtbron van zijn inmiddels legendarische gifgroene Porsche 964 RSR 3.8l. Desondanks klokte hij met een chrono van 1’46”409 nog een 9de chrono algemeen en 6de in platform 3.  
Ook Ilaria kon zich niet optimaal kwalificeren en moest tevreden zijn met een 5de chrono in platform 4. Een nukkige koppeling van de Renault Clio lag aan de basis van een chrono die boven de 2 minuten uitkwam.
 
Maar het weekend moest nog beginnen en ook de meccano’s hadden hun handen vol. Ondanks de problemen waren de beide wagens van LM Racing gekwalificeerd via de minimaal opgelegde drie ronden.
Reeds snel werd duidelijk dat de problemen bij Luc niet opgelost raakten, waardoor de Porsche nog voor de start van de eerste race terug op de trailer moest.  

Luc Moortgat - Porsche 964 3.8 RSR
Luc Moortgat - Porsche 964 3.8 RSR
Een spijtige zaak, maar nog niet dramatisch voor de regerende kampioen. Er zijn vijf weekends van telkens twee races. In totaal dus tien races waarvan de acht beste resultaten in rekening worden gebracht aan het einde van het seizoen. Luc kan dus nog steeds vooraan meespelen in zijn rush naar een nieuwe titel, maar dan mag er niet meer misgaan. De bonussen zijn nu reeds opgebruikt voor de uittredende kampioen 2023. Ook in 2021 kende Luc een zelfde scenario. Toen scoorde hij ook tweemaal 0 tijdens het openingsweekend en werd alsnog kampioen. Dus van paniek is er voorlopig geen sprake.    

Voor Luc was het weekend onthoofd, maar niet voor Ilaria Stalliviere. De meccano’s hadden een uurtje werk om de Clio opnieuw rijklaar te maken voor de enige amazone binnen de Belcar Historic Cup.

Ilaria Stalliviere: Renault Clio Cup
Ilaria Stalliviere: Renault Clio Cup
39 wagens waren ingeschreven en Ilaria stond na een moeilijke kwalificatie door de defecte koppeling op de 31ste startplaats algemeen, vijfde in platform 4 en tweede in de klasse 4C tot 2000cc.
Ze reed een knappe race en kon oprukken naar de 23ste plaats algemeen, vijfde in platform 4 en tweede in de klasse 4C. Bovendien was deze snelle dame meer dan drie seconden rapper dan tijdens de kwalificaties. Maar het verschil met de snellere dikke BMW’s en de kleine Clio is te groot om een vuist te maken naar een algemeen podium binnen platform 4.  Daarenboven kreeg Ilaria naar het einde van de wedstrijd toe af te rekenen met een defecte aandrijfas, maar verloor niet veel tijd hierdoor.
        
Door de defecte aandrijfas moesten de meccano’s wel opnieuw aan het werk, want iets later op de dag was er ook de tweede race van het weekend.
Ilaria Stalliviere op de limiet in 'eerste linkse' bocht
Ilaria Stalliviere op de limiet in 'eerste linkse' bocht
De uitslag van Race 1 geldt als startopstelling van race 2 en zodoende mocht Ilaria Stalliviere haar Renault Clio Cup parkeren op een 23ste startplaats op de grid. Ze reed opnieuw een sterke race en was in een fel duel verwikkeld met ondermeer een Ford Escort RS 2000. Haar chrono’s lagen in dezelfde lijn als de eerste race en opnieuw wist ze enkele plaatsen te winnen. Uiteindelijk dook ze met de Clio als 20ste algemeen onder de geblokte vlag, vierde in platform 4 en 2de in de klasse 4C na de supersnelle Erik Bruynoghe.
 
In de tussenstand van het kampioenschap staat Ilara na twee zeer regelmatige races op de vierde plaats algemeen in het Belgisch kampioenschap platform 4 en 2de in de klasse 4C voor wagens tot 2000cc.
 
Een bijzonder knappe prestatie van Stalliviere die duidelijk haar mannetje kan staan in deze snelle competitie binnen platform 4 voor wagens van de jaren ‘90

Volgende afspraak op 7-9 juli tijdens de Spa Summer Classic op het mooiste circuit van de wereld in Francorchamps.
Neem ook een kijkje op www.lmracing.be inzake de evenementen van LM Racing Events die ook wagens verhuurt voor trackdays, incentives, enz.

Foto's: Bravo/David Noels - Thomas Smets - LM Racing
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Historic Cup op woensdag 24 mei 2023 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting New Race Festival.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons