van der Horst

Peterhansel haalt uit, Colsoul weer op dagpodium

Stéphane Peterhansel - Mini Buggy
Stéphane Peterhansel - Mini Buggy
Het was vooraf aangekondigd, en het is ook gebleken. De derde rit in de Dakar richting Arequipa zou de kaarten door elkaar schudden. Veteranen Stéphane Peterhansel en Nasser Al-Attiyah kwamen er niet toevallig als besten uit.
  • Powerkit.shop
Loodzwaar die derde etappe. 800 km moest er overbrugd worden richting de koloniale grootstad Arequipa, waarvan 331 km tegen de klok. Qua ondergrond veel zand, qua uitzicht wel grote verschillen met zowel stukken aan de kust als delen boven de 2.000 meter. En als klap op de vuurpijl, een doortocht langs de Acariduin, met de grootste zandafdaling ter wereld. Zelfs skiërs en "sandboarders" komen er van heinde en verre voor af. Acari werd nog nooit aangesneden in de geschiedenis van de Dakar.

Bernhard ten Brinke - Toyota
Bernhard ten Brinke - Toyota
De motoren mochten de dag openen. Bij de wagens moest Sébastien Loeb (Peugeot) als eerste de baan op. En dat liet zich voelen. De Fransman hield in het begin goed tempo, maar kreeg later een mokerslag van ruim 40 minuten. Hij kende motorproblemen en er zou ook een fout in het roadbook hebben gestaan, meent co-rijder Daniêl Elena. Het kon altijd erger, want bijvoorbeeld voor Carlos Sainz (Mini Buggy) zit een goede eindnotering er op. Hij reed een wiel van zijn Mini. Ook Giniel De Villiers (Toyota) kwam in de problemen en moest wachten op hulp, terwijl Cyril Despres (Mini Buggy) en Bernhard Ten Brinke (Toyota) de voeling met de kop van de koers verloren.

Stéphane Peterhansel - Mini Buggy
Stéphane Peterhansel - Mini Buggy
De helden van de dag waren de verliezers van gisteren, met name Stéphane Peterhansel (Mini Buggy), Nasser Al-Attiyah (Toyota) en Jakub Przygonski en Tom Colsoul (Mini). Peterhansel reed van bij de start met het mes tussen de tanden en dat rendeerde want de Franse recordwinnaar snelde naar zijn eerste etappewinst. Het was dinsdag al te zien dat Peterhansel de snelste man in koers is. Nasser Al-Attiyah was zowat de enige die enigszins in de buurt kon komen. Hij eindigde op 3'26 van Peterhansel. Przygonski en Colsoul eindigden derde op 11'47.

Mathieu Serradori en de Belg Fabian Lurquin eindigden op een zucht van Sébastien Loeb en flirten met de top vijftien in de algemene stand. Ook Philippe Gache en Stéphane Prévot reden een meer dan degelijke proef en kunnen proeven van een stek in de top twintig algemeen.

Nasser Al-Attiyah - Mini Buggy
Nasser Al-Attiyah - Mini Buggy
In de algemene stand hijst Al-Attiyah zich terug op kop van het klassement. Hij heeft nu 6'48 voorsprong op Al-Rahji en 7'03 op Peterhansel. De Fransman kreeg gisteren een kleine dreun maar wringt zich opnieuw in de strijd om de overwinning. Nani Roma (Mini) is zowat de enige (samen met Al-Rahji) die zich vandaag aan de kop van de koers wist te handhaven. Hij is vierde op 12'02. Przygonski is opgerukt naar plaats vijf op 13'45. Ten Brinke en Despres volgen op ongeveer 25 minuten. Loeb blijft in de top tien, maar staat nu al 37'59 minuten en staat voor een loodzware opdracht in deze korte Dakar.

Bij de motoren leek er wel een nieuw blik rijders te zijn geopend. Xavier de Soultrait pakte de winst op zijn Yamaha, maar de Fransman had amper 15 tellen over op Pablo Quintanilla (Husqvarna). Kevin Benavides was derde op zijn Honda, voor Adrien Van Beveren (Yamaha) die eindelijk wat boven water komt. Quintanilla pakt de kop en telt nu elf minuten voorsprong op Kevin Benavides (Honda) en twaalf op Sam Sunderland (KTM). Voor oud-leider Juan Barreda Bort eindigde de Dakar op een brancard.

Donderdag wachten 405 wedstrijdkilometers, maar de deelnemers mogen geen assistentie krijgen tijdens deze marathonetappe. Loodzwaar, zeker met een massastart op vrijdag in het vooruitzicht.

Foto: Dakar ASO

 


Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Sandro Delaere in Dakar Rally Raid op woensdag 9 januari 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Dakar.
  • AG Metals

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons