van der Horst

Riyad: Wat hebben we dit weekend geleerd?

Alle wagens Formule E seizoen zes
Alle wagens Formule E seizoen zes
De eerste twee manches van het zesde Formule E kampioenschap zitten er op en we zagen op die twee dagen veel verrassende dingen. We maakten kennis met de twee nieuwe constructeurs - Mercedes en Porsche - en kregen een eerste kijk over hoe de nieuwelingen het deden in het veld. Toch leken er ook een paar piloten het moeilijk te hebben, met op kop Jean-Éric Vergne en daarbij ook heel het DS Techeetah team. Een overzicht van wat autosport.be allemaal opmerkte de voorbije twee dagen.
Jean-Éric Vergne & Antonio Félix da Costa - DS Techeetah
Jean-Éric Vergne & Antonio Félix da Costa - DS Techeetah
We kunnen er niet om heen, dit weekend was het Duitsland boven in Saoedi-Arabië. Naast BMW en Audi zijn nu ook Mercedes en Porsche aanwezig en de Duitse constructeurs domineerden dit weekend bijna elke sessie. Vooral het feit dat de twee nieuwelingen direct mee bovenaan stonden bij de eerste races was bijzonder indrukwekkend. Dit zal ook de andere teams niet ontgaan zijn. Nissan e.Dams kon nog enigzins volgen en was goed bij de les tijdens beide races, dat in tegenstelling tot DS Techeetah. Het Frans-Chinese team en hun kopman Vergne kenden een zwaar weekend. Vrijdag moest de Fransman opgeven en zaterdag werd over heel de lijn een zeer lange lijdensweg. Aan DS Techeetah en Vergne om in Santiago terug boven water te komen.

Nyck de Vries
Nyck de Vries
Dit weekend kwamen er ook vier nieuwelingen aan de start - vijf als u Neel Jani erbij telt - en het was Nyck de Vries die vooral indruk maakte. De Nederlander kwam na een lang seizoen in de Formule 2 met een titel over naar de Formule E en hij drukte direct zijn stempel op de eerste kwalificatiesessie met een vierde plaats. Logischerwijs zijn er voor hem nog wel wat werkpunten, met name het energieverbruik onder controle houden. Als de huidige Formule 2-kampioen dit onderdeel onder de knie heeft, zal het in de nabije toekomst zeker al voor een pole kunnen gaan en wie weet, voor een overwinning strijden.

Jérôme D'Ambrosio - Mahindra Racing
Jérôme D'Ambrosio - Mahindra Racing
Tot slot was er ook dit weekend een serieus discussiepunt. Terwijl er vorig seizoen veel geklaagd werd over het kwalificatieformat - iets wat opvallend genoeg niet gebeurde dit weekend - was het nu de plaatsing van de Aanvalsmodus-sensoren die de gemoederen verhitte. Aangezien er vorig jaar in Riyad ongenoegen bestond over de precieze inplanting van de sensoren, besloot de organisatie deze twee bochten verder te positioneren. In eerste instantie waren de piloten dan ook tevreden, al zullen er daarna velen hun mening herzien hebben, met op kop Sébastien Buemi. De Zwitser werd aangetikt door Antonio Félix da Costa op het moment dat hij de Aanvalsmodus wilde wapenen. Hij was achteraf dan ook niet te spreken over de gevaarlijke situatie die ontstond wanneer rijders de Aanvalsmodus wilden wapenen. Zal de organisatie hier rekening mee houden bij de volgende manches? Het wordt afwachen...

Foto's: Formula E



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Formule E op maandag 25 november 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meetings Riyadh 1 en Riyadh 2.
  • Shopa

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons