van der Horst

Roar before the Rolex 24: Wayne Taylor Racing wint spannende kwalificatierace

Wayne Taylor Racing - Acura ARX-05
Wayne Taylor Racing - Acura ARX-05
De kwalificatierace van de Roar before the Rolex 24 werd gewonnen door de Wayne Taylor Racing Acura en die zo ook de pole voor de Rolex 24 at Daytona volgend weekend veroverde. Filipe Albuquerque en Ricky Taylor moesten nochtans als laatste in de klasse starten, maar konden dankzij een uitgekiende tactiek zich een weg naar voren banen, al liep het nog bijna mis in de laatste ronde. Opvallend genoeg moest geen enkele keer de safety car uitrukken. Langs Belgische zijde daarentegen waren de prestaties en dus de bijhorende startposities, wat meer verdeeld.
Hoewel de race maar 100 minuten duurde en eigenlijk alleen maar de startgrid bepaalde voor volgend weekend, gingen alle deelnemers er toch hard tegenaan. Zo ook bij de DPi's. Toch stond er weer geen maat op Wayne Taylor Racing, al kregen ze de zege niet cadeau. De polesittende Cadillac van JDC-Miller Motorsports bleef alsnog jagen op de blauw-zwarte Acura. Richard Westbrook liet Taylor geen moment met rust en probeerde zelfs met een late aanval in de eerste bocht hem nog voorbij te geraken, met alle gevolgen vandien. Uiteindelijk verloor de Brit ondanks een spin de tweede plaats niet. De tweede startrij bestaat volgend weekend uit de Action Express Racing Cadillac van Jimmie Johnson en Kamui Kobayashi, die de Meyer Shank Racing Acura voorbleven. De derde startrij gaat naar beide Chip Ganassi Racing Cadillacs, terwijl de tweede Action Express Racing door een miscalculatie van de benzinehoeveelheid als zevende en laatste zal starten.

PR1 Mathiasen Motorsports - Oreca 07 Gibson
PR1 Mathiasen Motorsports - Oreca 07 Gibson
In LMP2 stond er geen maat op PR1 Mathiasen Motorsports. Beide Oreca's eindigden de kwalificatierace met een 1-2 met op kop Mikkel Jensen en Ben Keating. Beide wagens bleven voor de G-Drive Racing wagen van René Rast en François Hereau en de High Class Racing bolide van Dennis Andersen en Fabio Scherer. In LMP3 was het de Andretti Autosport Ligier dat met de winst en de pole ging lopen. Jarett Andretti en Josh Burdon waren het die na de pitstops de race domineerden en zij bleven de Muehlner Motorsports America Duqueine van Moritz Kranz en Ayrton Ori voor. Dat terwijl het exemplaar van Ugo de Wilde, die vanaf pole mocht starten, een mindere wedstrijd kende. Tijdens de pitstops werd er naar de motor gekeken en daarbij verloor de wagen liefst vier ronden op de leidende wagen.

WeatherTech Racing - Porsche 911 GT3-R
WeatherTech Racing - Porsche 911 GT3-R
GTD Pro bracht eveneens wel wat spektakel met zich mee. De WeatherTech Racing Porsche van onder meer Alessio Picariello lag in een goede positie om de pole te claimen, maar daar besliste Mirko Bortolotti anders over. De Italiaan piloteerde de TR3 Racing Lamborghini een kwartier voor tijd langszij onze landgenoot en ondanks de minieme verschillen, controleerde hij de race zonder problemen tot het einde. Dat terwijl net daarachter de Pfaff Motorsports Porsche als derde aantikte. De Heart of Racing Aston Martin van Maxime Martin eindigde als zesde, terwijl de KCMG Porsche van Laurens Vanthoor naar een tiende plek terugviel na een probleem met de benzinepomp. In GTD ging de winst naar de Winward Racing Mercedes, voor de Crucial Motorsports McLaren. Maar wie wel een huzarenstukje afleverde was Jan Heylen. De Gelenaar piloteerde de Wright Motorsports Porsche namelijk van een negende startplaats naar een derde plaats aan de meet.

Hiermee zijn alle polesitters bekend voor volgende week en gezien er geen enkel incident was, uitzonderlijk met de drukte op de baan, kunnen wij ons opmaken voor een zeer boeiende editie van de Rolex 24 at Daytona.

Foto's: IMSA - Porsche AG



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in IMSA WeatherTech SportsCar Championship op zondag 23 januari 2022 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Roar before the Rolex 24.
  • St. Paul

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons