van der Horst

Rob Verhoeven legt uit hoe de Hamofa BMW i8 GTR tot stand kwam

Hamofa Motorsport - BMW i8 GTR
Hamofa Motorsport - BMW i8 GTR
Hamofa Motorsport verbaasde gisteren vriend en vijand door met een unieke BMW i8 Silhouette uit te pakken. Autosport.be sprak met Rob Verhoeven na afloop van de eerste testdag met de opvallende bolide die moet uitkomen in het Belcar Endurance Championship. De sympathieke Limburger was laaiend enthousiast en lichtte ook graag een tipje van de sluier op over hoe de bolide van concept uitgroeide tot het beest wat vandaag zijn circuitdebuut beleefde.
  • VR Racing
Hamofa Motorsport - BMW i8 GTR
Hamofa Motorsport - BMW i8 GTR
"Het was voor iedereen die bij het project betrokken was een zeer interessante dag", glundert Rob Verhoeven in een gesprek met Autosport.be "We kenden geen enkel probleem en konden ons volop toespitsen op het uitproberen van verschillende afstellingen. We hebben heel wat nuttige data verzameld en iedereen heeft vertrouwen kunnen opbouwen. Kris klokte vanochtend een 1:38 met oude banden, terwijl ik in de namiddag een 1:36 realiseerde, weliswaar met enige voorzichtheid in acht te nemen. De wagen zelf is namelijk best wennen, vooral qua rempunten en wegligging. Het verschil met onze vorige BMW M3 is groot."

Hamofa Motorsport - BMW i8 GTR
Hamofa Motorsport - BMW i8 GTR
"Qua zitpositie is de wagen zeer aangenaam, want je zit pal in't midden tussen de wielen, met de motor achter je en de benzinetank naast je. Dat is het voordeel van de silhouette van Solution F en met een gewicht van 1100kg en een bijna perfecte gewichtsverdeling reageert de BMW i8 GTR heel direct in de bochten. Ook op de look kregen we tot nu toe heel wat complimenten en dat pleziert ons wel. We hebben bewust gekozen voor een BMW-body, gezien de bimmer-V8. We zijn dan gaan kijken naar welke opties we hadden, maar gezien de i8 de enige wagen is met de motor achteraan, was de keuze snel gemaakt. Vreemd genoeg bleek ook de wielbasis quasi perfect, dus zijn we aan de slag gegaan."

Hamofa Motorsport - BMW i8 GTR
Hamofa Motorsport - BMW i8 GTR
"We zijn dan met z'n allen rond de tafel gaan zitten met een tekenaar en een 3D-model van de originele i8-body om vervolgens dit aan te passen aan onze wensen. Eenmaal we tevreden waren van het model, was het een kwestie van de body in stukken te verdelen en te zorgen dat deze in elkaar pasten. Daarna hebben we de vorm uitgefreesd in een soort van isolatiemateriaal op een bank van 6 bij 30 meter die ook gebruikt wordt voor boten te bouwen. Het resultaat waren onderdelen die iets kleiner waren dan het uiteindelijke gepland resultaat, waarna we er een coating hebben op aangebracht en nagefreesd op de perfecte maat. Door die coating konden we mallen produceren, waarin we tot slot de polyester onderdelen hebben gemaakt. Het klinkt allemaal eenvoudig als ik het zo vertel, maar dat was het ab-so-luut niet. Als men mij morgen zegt deze oefening nog eens te doen, bedank ik er vriendelijk voor (lacht)."

Hamofa Motorsport - BMW i8 GTR
Hamofa Motorsport - BMW i8 GTR
"Het toffe van het hele project is dat het perfect aansluit bij onze bedrijven, Hamofa Engines waarbij we grote Diesel-motoren bouwen en Hamofa Metal Machining dat gespecialiseerd is in het bouwen van prototypes. Dat laat ons toe om ons personeel te betrekken bij dit raceproject en zo komen ze in aanraking met een wereld die voor de meeste van hen nieuw is. Die jongens leven voor het project, ze vinden het helemaal geweldig en iedereen was vanaf de eerste minuut enthousiast; de wagen is een uniek pareltje!

Foto's: Niels Vaeck & Ronald Janssens



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Belcar Endurance op vrijdag 22 juni 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Zolder Superprix.
  • Powercars

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons