Rob Verhoeven legt uit hoe de Hamofa BMW i8 GTR tot stand kwam
"Qua zitpositie is de wagen zeer aangenaam, want je zit pal in't midden tussen de wielen, met de motor achter je en de benzinetank naast je. Dat is het voordeel van de silhouette van Solution F en met een gewicht van 1100kg en een bijna perfecte gewichtsverdeling reageert de BMW i8 GTR heel direct in de bochten. Ook op de look kregen we tot nu toe heel wat complimenten en dat pleziert ons wel. We hebben bewust gekozen voor een BMW-body, gezien de bimmer-V8. We zijn dan gaan kijken naar welke opties we hadden, maar gezien de i8 de enige wagen is met de motor achteraan, was de keuze snel gemaakt. Vreemd genoeg bleek ook de wielbasis quasi perfect, dus zijn we aan de slag gegaan."
"We zijn dan met z'n allen rond de tafel gaan zitten met een tekenaar en een 3D-model van de originele i8-body om vervolgens dit aan te passen aan onze wensen. Eenmaal we tevreden waren van het model, was het een kwestie van de body in stukken te verdelen en te zorgen dat deze in elkaar pasten. Daarna hebben we de vorm uitgefreesd in een soort van isolatiemateriaal op een bank van 6 bij 30 meter die ook gebruikt wordt voor boten te bouwen. Het resultaat waren onderdelen die iets kleiner waren dan het uiteindelijke gepland resultaat, waarna we er een coating hebben op aangebracht en nagefreesd op de perfecte maat. Door die coating konden we mallen produceren, waarin we tot slot de polyester onderdelen hebben gemaakt. Het klinkt allemaal eenvoudig als ik het zo vertel, maar dat was het ab-so-luut niet. Als men mij morgen zegt deze oefening nog eens te doen, bedank ik er vriendelijk voor (lacht)."
"Het toffe van het hele project is dat het perfect aansluit bij onze bedrijven, Hamofa Engines waarbij we grote Diesel-motoren bouwen en Hamofa Metal Machining dat gespecialiseerd is in het bouwen van prototypes. Dat laat ons toe om ons personeel te betrekken bij dit raceproject en zo komen ze in aanraking met een wereld die voor de meeste van hen nieuw is. Die jongens leven voor het project, ze vinden het helemaal geweldig en iedereen was vanaf de eerste minuut enthousiast; de wagen is een uniek pareltje!
Foto's: Niels Vaeck & Ronald Janssens
Tweet