Rolex 24: Een nieuw tijdperk voor de GT-racerij

GTD Pro: Porsche versus Lamborghini

Wie het hen wel moeilijk kan maken is Lamborghini. Met TR3 Racing heeft het maar één ijzer in het vuur, maar met namen als Andrea Caldarelli, Mirko Bortolotti, Marco Mapelli en Rolf Ineichen staat er een stevig kwartet tegenover hun zustermerk. Lamborghini en Daytona is een perfecte match, zeker gezien zij drie edities op rij wonnen in de GTD-klasse tussen 2018 en 2020. Met de pole ook nog eens op zak na een fenomenale stint van Bortolotti zullen zij zeker vooraan terug te vinden zijn.

Wie wel op een mirakel moet hopen zijn Corvette en BMW. Het Amerikaanse merk rijdt met een aangepaste versie van hun C8.R GTLM rond en vorige week waren er dan ook niets anders dan klachten over de snelheid van de wagen. Zij verloren een seconde per ronde tegenover de snelste wagens. Hetzelfde verhaal bij de gloednieuwe M4 GT3, die zelfs pas als twaalfde en dertiende afklokten, oftewel laatste in de klasse. Beide wagens hebben zowel tijdens als na de Roar een BoP-wijziging gekregen, waardoor er hoop is dat ze toch competitiever zijn.
GTD: Mercedes versus iedereen
Opvallend is dat de ene klasse de andere niet is. Terwijl Porsche toch redelijk dominant was in GTD Pro, was het Mercedes in het geval van GTD. Vier wagens zijn er ingeschreven en die bevonden zich zondag na 100 minuten binnen de top zes. In een klasse met 22 wagens is dat toch opmerkelijk te noemen. Gezien de overwinning van vorig jaar en de pole dit jaar, moeten we toch Winward Racing naar voren schuiven als de favoriet binnen dit kransje, met als speerpunten Russell Ward, Mikaël Grenier, Lucas Auer en Phillip Ellis. Net daarachter staat SunEnergy 1, waar Kenny Habul kan rekenen op mannen als Raffaele Marciello, Luca Stolz en Fabian Schiller. Het zou ons niet verbazen moest er tijdens de 24 uur continu een Mercedes vooraan zitten.
Ook Lexus had een uitschieter tijdens de kwalificaties, maar dan moeten ze nu Dame Fortuna aan hun zijde hebben. Vorige jaren waren ze ook heel competitief vooraan, tot ze de nodige pech kenden en het niet konden afmaken. Lamborghini is eveneens niet volledig kansloos, al liggen zij wel verdeeld over het veld, net zoals Porsche. Op zich geen ramp, maar met een veld van 61 wagens, waardoor er praktisch geen vrije ruimte is, wordt inhalen niet zo simpel. Hetzelfde voor beide Aston Martin's, die bovengemiddeld presteerden maar ook nog steeds een weg naar voren zullen moeten banen met als grootste struikelblok de Mercedes';

Foto's: Porsche AG - Aston Martin Racing - BMW Motorsport
Tweet