Rolex 24: Porsche en Laurens Vanthoor winnen na nagelbijtend slot
Felipe Nasr, Laurens Vanthoor en Nick Tandy
Eindelijk is het zover! Laurens Vanthoor heeft de prestigieuze Rolex 24 at Daytona op zijn naam geschreven! In het laatste uur viel alles op zijn plaats na een safety car-periode, en na een zenuwslopende slotfase van 30 minuten wist Felipe Nasr de zusterwagen te passeren en de twintigste overwinning voor Porsche veilig te stellen, meteen ook de eerste voor Vanthoor. De Acura Meyer Shank Racing with Curb-Agajanian #60 kwam nipt als tweede over de streep, terwijl de andere Porsche Penske Motorsport #6 de derde plaats opeiste. Ook in GTD-Pro was er Belgisch succes: Frédéric Vervisch, Dennis Olsen en Christopher Mies behaalden de overwinning met de Ford Multimatic Motorsports #65.
BMW M Team RLL - BMW M V8 Hybrid
De laatste twee uur van de Rolex 24 at Daytona stonden bol van ontwikkelingen en dramatische momenten. Het grootste incident betrof de BMW M Team RLL #24, waar Dries Vanthoor een andere wagen raakte en daardoor zijn eigen bolide beschadigde. Hoewel een safety car hem tijdelijk hielp om de aansluiting te behouden, raakte hij bij de herstart de leidende Porsche, wat extra schade opleverde en de kansen op winst definitief de kop indrukte. Vanthoor finishte uiteindelijk als vierde, een ronde achterstand op de leiders.
Porsche Penske Motorsport - Porsche 963
Vooraan bleven de Porsche Penske Motorsport-wagens domineren, met de Acura Meyer Shank Racing by Curb-Agajanian #60 in hun kielzog. In de slotfase leverde Felipe Nasr een beslissende aanval op teamgenoot Matt Campbell in de zusterwagen. Die actie, 23 minuten voor het einde, verzekerde de overwinning voor Nasr, Laurens Vanthoor en Nick Tandy. Het was een historische prestatie voor Porsche, dat zijn record aanscherpte naar twintig overwinningen in Daytona. Bovendien wordt Nick Tandy de eerste rijder ooit die alle grote 24 uursraces op zijn naam schrijft. Voor Laurens Vanthoor is het na jaren proberen in Daytona eindelijk prijs. De Acura #60 van Tom Blomqvist, Colin Braun, Scott Dixon en Felix Rosenqvist finishte knap als tweede, gevolgd door de Porsche #6 van Campbell, Kevin Estre en Mathieu Jaminet op de derde plaats.
Dennis Olsen, Frédéric Vervisch en Christopher Mies
Ook in GTD-Pro viel Belgisch succes te noteren. De AO Racing Porsche viel terug naar een achtste plaats na schade aan de voorzijde, maar dat opende de deur voor de Ford Multimatic Motorsports #65. Dennis Olsen hield zijn hoofd koel en weerstond de druk van de Corvettes en de Paul Miller Racing BMW. Samen met Christopher Mies en Frédéric Vervisch behaalde hij de overwinning. De Corvette Racing by Pratt Miller Motorsports #3, met Antonio Garcia, Daniel Juncadella en Alexander Sims, eindigde als tweede. De zusterwagen van Ford Multimatic, bestuurd door Austin Cindric, Sebastian Priaulx en Mike Rockenfeller, pakte de derde plek. Maxime Martin sloot de race af met een vijfde plaats in de GetSpeed Mercedes.
Tower Motorsports - Oreca 07 Gibson
In LMP2 verliep de race chaotisch in de slotfase. Era Motorsport leek lange tijd favoriet, maar werd aangereden door de PR1/Mathiasen Motorsports-wagen, waardoor beide teams hun kansen op de winst verloren. Tower Motorsports profiteerde optimaal en behaalde met Sébastien Bourdais, John Farano, Job van Uitert en Sebastian Álvarez een comfortabele overwinning, met een voorsprong van 45 seconden. United Autosports USA #22 eindigde als tweede, terwijl het team van Riley, met Felipe Fraga, Gar Robinson, Felipe Massa en Josh Burdon, de derde podiumplaats opeiste. Bij Riley leverde ook de Belgische spotter Andy Jaenen een bijdrage aan het succes.
Iron Dames - Porsche 911 GT3-R (992)
De GTD-categorie kende een even spannende apotheose. De AWA Corvette leverde een intense strijd met de Heart of Racing Aston Martin, maar nam in de slotfase de leiding en gaf die niet meer uit handen. Met rijders Matt Bell, Orey Fidani, Lars Kern en Marvin Kirchhöfer bezorgde AWA Corvette het merk een overwinning, exact een jaar na het debuut. Wright Motorsports Porsche wist in de laatste minuten de tweede plaats veilig te stellen, terwijl de Heart of Racing Aston Martin genoegen moest nemen met de derde plek. De Iron Dames met Sarah Bovy maakten nog een sterke opmars en bereikten zelfs de vijfde plaats, maar vielen in de ultieme slotfase terug naar de achtste plek.