van der Horst

Rolex 24: voorlopig 60 wagens en minstens al vier Belgen aan de start

Grid 2023 Rolex 24 at Daytona
Grid 2023 Rolex 24 at Daytona
De laatste dagen kwam er een zondvloed aan nieuws naar buiten over het IMSA WeatherTech Sportscar Championship, voornamelijk over wie waar gaat rijden in 2024. Dat terwijl de organisatie ook al een voorlopige deelnemerslijst heeft bekend gemaakt voor de 62ste editie van de Rolex 24 at Daytona, en daar kan men weer rekenen op een vol veld. Op dit moment zijn er al zeker 60 wagens bevestigd, verdeeld over vier klassen. En als men naar de namen van de piloten kijkt, zien we al zeker vier landgenoten die eind januari in Florida zullen vertoeven.
Dries Vanthoor
Dries Vanthoor
De topklasse, GTP, kan rekenen op tien stuks: twee Cadillacs, twee BMW's, twee Acura's en maar liefst vier Porsche's. Nog geen Lamborghini SC63, die wordt pas verwacht voor de 12 Hours of Sebring in maart. Wel opvallend is dat er maar liefst drie Belgen in de klasse pronken. Laurens Vanthoor rijdt met Kevin Estre in de Porsche Penske Motorsport #6, waarbij beide heren de vaste namen Nick Tandy en Mathieu Jaminet ondersteunen. De meest opvallende namen zijn te vinden bij BMW, waar Dries Vanthoor en Maxime Martin hun debuut maken in de BMW M Hybrid V8. Vanthoor vervoegt Jesse Krohn en Augusto Farfus, terwijl Martin Connor De Phillipi en Nick Yelloly ondersteunt.

LMP2 kan dan weer rekenen op twaalf stuks, wat een lichte stijging is tegenover vorig jaar. Ondanks dat het FIA WEC de stekker uit deze klasse trok, is er geen overrompeling van Europese teams. Integendeel zelfs, want langs Amerikaanse zijde maken Riley, AO Racing en Sean Creech Motorsport hun debuut. Deze laatste is zelfs een vreemde eend in de bijt, want het zal als enige - wereldwijd - met een Ligier JS P217 het seizoen afwerken.

De Ford Mustang GT3 in de Le Mans-paddock
De Ford Mustang GT3 in de Le Mans-paddock
GTD Pro kent wel een gevoelige stijging met dertien bolides. Het is ook voor het eerst een zeer divers veld, want er zijn maar liefst tien constructeurs vertegenwoordigd. Voornaamste nieuwkomers zijn hier de McLaren van Pfaff Motorsports, maar vooral de Corvette Z06 GT3.R en Ford Mustang GT3 die hun debuut maken. Grootste afwezige is de winnaar van vorig jaar, de Mercedes van Weathertech Racing. Overigens is er maar één wagen van het Duitse merk te vinden en dat met dank aan SunEnergy1 Racing, het team van Kenny Habul.

Sarah Bovy, Rahel Frey en Michelle Gatting
Sarah Bovy, Rahel Frey en Michelle Gatting
En dan komen we aan bij GTD, zoals steeds de grootste klasse in aantal. Dit jaar kan het rekenen op 25 ingeschreven wagens en zelfs hier elf verschillende merken. Daar vinden we al zeker Sarah Bovy terug, die met de Iron Dames aan de start verschijnt. Op dit moment wel een opvallende afwezige is Jan Heylen. De Gelenaar is een vaste waarde als het op de Rolex 24 aankomt, maar Wright Motorsports - waar Heylen de vaste naam is - heeft maar één wagen ingeschreven en er tot nog toe geen rijdersbezetting voor bekend gemaakt. Al zijn zij overigens niet de enigen, want in alle klassen zijn er nog een hoop namen in te vullen. Maar indien er nog meer landgenoten aan start verschijnen, houden wij u zeker op de hoogte!

Foto's: IMSA - Schubert Motorsport FB - Arne Simons - Georges de Coster



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in IMSA WeatherTech SportsCar Championship op woensdag 15 november 2023 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rolex 24 at Daytona.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons