van der Horst

Rome: Alles wat u moet weten

Start 2019 Rome E-Prix
Start 2019 Rome E-Prix
Het lijkt al een eeuwigheid geleden, maar na anderhalve maand rust trekt de Formule E terug op gang in Rome. Met de laatste kalenderwijziging mag de Italiaanse hoofdstad twee manches organiseren en dat op een zeer gewijzigd Circuito Cittadino dell'EUR en in tegenstelling tot in Riyad op een zeer korte tijd. Een overzicht.
Nieuwe lay-our Rome E-Prix
Nieuwe lay-our Rome E-Prix
Zoals wij begin februari aangehaald hebben is het tracé gevoelig gewijzigd tegenover de laatste keer dat de Formule E in Rome halt hield. Bijna een halve kilometer langer en twee bochten minder tegenover het circuit dat men aanvatte in 2018 en 2019. Vooral het pitsgedeelte zal een serieuze wijziging zijn voor de piloten, gezien zij direct de afdaling nemen om dan onder de brug te rijden vooraleer zij terug naar boven klimmen. Ook opvallend: hoewel er maar twee bochten minder zijn, gaan zij toch te maken hebben met meer langere stukken. Hierdoor gaat het wederom een strategisch steekspel worden, vooral inzake het energie besparen.

Een juichende Stoffel Vandoorne
Een juichende Stoffel Vandoorne
In 2019 was het eveneens een opvallende wedstrijd. Het was vooral teammanager James Barclay die tijdens de kwalificaties het spreekwoord "het vel van de beer niet verkopen voor hij geschoten is" in actie zag. Mitch Evans was op dat moment in goede doen, al was André Lotterer toch sneller in de reguliere kwalificaties. Toch maakte Lotterer een fout, waarbij Barclay van blijdschap rechtsprong. Wat de manager van Jaguar niet zag aankomen was dat Lotterer toch de pole nam. Al duurde het niet lang, want uiteindelijk won Evans toch voor de Duitser. Daarnaast was dit ook het eerste podium voor Stoffel Vandoorne, al had hij toch een tikkeltje geluk mede doordat al de overige Venturi-aangedreven wagens het toen lieten afweten. De Rumbekenaar kon toen net dat voorkomen en zo zijn eerste podium claimen, iets wat ook dit weekend het plan is.

Terwijl Riyad over drie dagen gespreid werd, zal Rome het doen in de helft van die tijd. De eerste vrije training staat zaterdag gepland om 8 uur, terwijl de tweede om 10.15 uur van start gaat. Om 12 uur is het de beurt aan de kwalificaties met aansluitend de Superpole, om dan om 16 uur de eerste race te starten. De tweede dag volgen de sessies sneller op met om 7 uur de vrije training, om 9 uur de kwalificaties en om 13 uur de tweede race. Terwijl de oefensessies gevolgd kunnen worden op de social media-kanalen van de Formula E, is het teruggrijpen naar Eurosport 2, die de kwalificaties pas om 15 uur uitzendt, met aaneenvolgend de race. Wilt u toch de kwalificaties live volgen, blijft RTBF Auvio ook nog steeds een optie. Hoe zondag de TV-gids er uit ziet, is bij het schrijven van dit artikel nog niet bekend.

 
SessieDagTijdstip
Shakedownvrijdag17:30 - 17:45
Vrije Trainingen 1zaterdag08:00 - 08:45
Vrije Trainingen 2zaterdag10:15 - 10:45
Kwalificatieszaterdag12:00 - 12:26
Superpolezaterdag12:30 - 12:57
Rome e-Prix 1zaterdag16:03 - 17:00 + 1 ronde
Vrije Trainingen 3zondag07:00 - 07:30
Kwalificatieszondag09:00 - 09:26
Superpolezondag09:30 - 09:57
Rome e-Prix 2zondag13:04 - 14:00 + 1 ronde

Foto's: Formula E
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Formule E op dinsdag 6 april 2021 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meetings Rome 1 en Rome 2.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons