van der Horst

Rome: Nieuwssprokkels in aanloop naar de ePrix

Rome E-Prix 2018
Rome E-Prix 2018
Terwijl er een langere break was dan gewoonlijk tussen de laatste ePrix's, kwamen er vele nieuwtjes naar buiten. Zo kon u onder meer al bij ons lezen dat Stoffel Vandoorne de eerste testen verrichtte met de nieuwe Mercedes. Natuurlijk was dit niet het enige interessante feit dat op ons afgevuurd werd. Autosport.be somt - zoals steeds - de belangrijkste nieuwtjes voor u op.
*** Tijdens de mini-break werd het reglement nog eens onder de loep genomen. Zo werd er een voorstel gedaan om achteraan de wagen een specifiek licht te zetten dat aangeeft dat de aanvalsmodus wordt gewapend. Hiermee willen ze ongevallen zoals al gebeurde tussen Oliver Turvey en Felipe Nasr - het per ongeluk blokkeren in de zone om te wapenen - proberen te vermijden in de toekomst.

Rode vlag tijdens de race
Rode vlag tijdens de race
*** Nog een punt op de agenda was het stoppen van de tijd tijdens een rode vlag situatie. In de laatste drie wedstrijden hebben we al met een dergelijke situatie te maken gehad en was er niet echt duidelijkheid over wat de officiële procedure was. De reden hiervoor is dat er voor de rode vlag situatie in Mexico City er nog maar één gelijkaardige situatie was en dat in Hong Kong twee jaar geleden, waar toen nog niet op tijd gewerkt werd. Dankzij een speciale e-vote stemden alle teams akkoord voor deze regel om de tijd te stoppen en zal die vanaf Rome in gebruik genomen worden.

*** De lijst van steden die met veel plezier een ePrix willen organiseren blijft maar aangroeien. Zo wil de organisatie graag de Chinese grootstad Shanghai op hun kalender laten prijken, maar ook in Europa zijn er nog gegadigden. Zo zou volgens motorsport.com ook Wenen in gesprek zijn om de Formule E naar de Oostenrijkse hoofdstad te halen. Aan de andere kant kregen we ook het nieuws door dat Parijs nog tot 2022 op de kalender zal prijken.

Riyad ePrix
Riyad ePrix
*** Daarnaast werd er ook al nieuws gelekt omtrent de openingsmanche in Saoedi-Arabië volgend seizoen. Er is namelijk kans dat de eerste twee races op 20 en 21 december georganiseerd zullen worden, net voor Kerstmis. Dit komt wegens de drukke kalender van de FIA om alzo clashes met andere kampioenschappen - de Formule 1, WEC en WTCR - te vermijden. Al blijken de teams er toch negatief tegenover te staan. Of dit degelijk de startdatum zal worden zullen we omstreeks de tweede week van juni te weten komen, dan komt de FIA wereldraad samen en wordt er een eerste voorlopige kalender verwacht.

*** De Formule E pleziert niet alleen de fans, maar het staat ook paraat om andere kampioenschappen in nood te helpen. Begin maart kreeg de MotoE - een kampioenschap met elektrische motors - te maken met een brand tijdens hun pre-seasontesten, waarbij al hun motoren verloren gingen. Aangezien dit ook alle motoren betrof die tot nu toe gemaakt waren, kon de organisator Dorna niet anders dan de start van het nieuwe kampioenschap uitstellen. Volgens motorsport.com zou Alejandro Agag de dag na het voorval direct een bericht gestuurd hebben met de melding dat ze bereid zijn om ze bij te staan op eender welke manier. "We zijn er om onze vrienden van Dorna te helpen." verklaarde Agag.

*** Gisteren, donderdag, werd er een voetbalmatch gespeeld voor het goede doel. Daar nam een ploeg met Formule E-piloten - waaronder Vandoorne -, werknemers van de organisatie en collega-piloten als Giancarlo Fisichella het op tegen een ploeg bestaande uit oud-spelers van AS Roma, met als kapitein oude krijger Francesco Totti. De match eindigde na 90 minuten op 5-5 waarbij Alessando Dell'Vechio maar liefst 4 doelpunten maakte voor de AS Roma Legends. Voor de Nazionale Piloti-ploeg werden de doelpunten gemaakt door Gary Paffett, Felipe Massa, Fisichella en twee maal door toekomstig vader Renato Bisignani - directeur communicatie en social media.

Edoardo Mortara
Edoardo Mortara
*** Zoals u vorige week al kon lezen heeft Stoffel Vandoorne zijn eerste kilometers achter de rug met de Mercedes-Benz Silver Arrow 01. Naast de Rumbekenaar kreeg niet Paffett, maar Edoardo Mortara ook de kans om de nieuwe wagen uit te testen. Hierdoor gaat het gerucht de ronde dat de Italiaanse Zwitser misschien wel volgend seizoen de overstap zal maken richting het Duitse team. Mortara is namelijk een voormalig DTM-piloot van Mercedes en kent ook de mensen van het huidige HWA Racelab team goed. Toch repliceert teambaas Ulrich Fritz dat dit nog niet aan de orde is en het toeval was dat Mortara mocht deelnemen, gezien Gary Paffett op het moment van de testdagen in Laguna Seca aanwezig was voor de Intercontinental GT Challenge California 8 Hours. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Caca Bueno - Jaguar Brazil Racing
Caca Bueno - Jaguar Brazil Racing
*** Naast de Formule E komt ook dit weekend de Jaguar I-Pace eTrophy in actie. Daar kregen we na de laatste race een verschuiving in de klassement doordat Bryan Sellers gediskwalificeerd werd wegens een inbreuk op het technisch reglement. Hierdoor kreeg de Nieuw-Zeelander Simon Evans de leiding in zijn schoot geworpen. Net zoals bij de andere manches zal er ook een VIP-piloot aanwezig zijn. Deze keer is die eer weggelegd aan Luca Salvadori, die voornamelijk zijn strepen heeft verdiend op twee wielen.

Foto's: Formula E - Jaguar Racing



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Formule E op vrijdag 12 april 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rome.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons