van der Horst

Ross Brawn wil gridstraffen en DRS bannen uit de F1

Ross Brawn
Ross Brawn
Ross Brawn wil een einde maken aan gridstraffen in de Formule 1, dat bevestigde hij aan Motorsport.com. Sinds enkele jaren moeten verscheidene onderdelen van de wagen meerdere wedstrijden meegaan, zoals de krachtbron en de versnellingsbak. Indien het maximum aantal wordt overschreden krijgt de rijder een aantal gridstraffen aan zijn broek. Onze landgenoot Stoffel Vandoorne was afgelopen weekend in Spa-Francorchamps hier nog de dupe van met maar liefst 65 strafplaatsen. Ook wil de 62-jarige Brit een einde maken aan het DRS-systeem. “Het is onze ambitie om in 2021 auto’s te hebben zonder DRS. De fans willen geweldige inhaalacties zien, geen actie waarbij men op een knopje drukt”, aldus Brawn.
Stoffel Vandoorne - McLaren-Honda
Stoffel Vandoorne - McLaren-Honda
“Ik haat het dat de technische problemen invloed uitoefenen op de races”, aldus Brawn aan Motorsport.com. “Wanneer een auto in de race stilvalt, kan je stellen dat dat veroorzaakt wordt door een technisch probleem en invloed heeft op de race. Dat snapt een fan. Maar dat een fan moet slikken dat zijn favoriet achteraan moet starten omdat hij zijn motor heeft moeten wisselen, zorgt niet bepaald voor geweldige sport. Daar moeten we een oplossing voor vinden. Ofwel met een andere vorm van straf, of door de gridstraffen helemaal te schrappen en gewoon te leren leven met het probleem dat men probeerde op te lossen.”

Max Verstappen - Red Bull
Max Verstappen - Red Bull
Op korte termijn zal er echter niet veel veranderen, doch liet de Brit weten dat ze een oplossing voor dit probleem zoeken. “We werken samen met de FIA om dit voor de toekomst te verbeteren. We hopen met de komst van de nieuwe motoren en reglementen (in 2021) een betere oplossing te hebben. Misschien kunnen we voor die tijd de situatie al verbeteren, want op dit moment is het een enorm onpopulair aspect van de Formule 1. Een mogelijkheid is het afnemen van constructeurspunten, of ander meer discrete straffen”, zei de sportief directeur van de koningsklasse van de autosport. “De gridstraffen zijn niet wenselijk dus we moeten daarvan afstappen.”

Sebastian Vettel - Ferrari
Sebastian Vettel - Ferrari
Ook het DRS-systeem (Drag Reduction System) lijkt in de toekomst te zullen verdwijnen. “Het DRS is een compromis”, ging Brawn verder. “Ook hier moeten we een betere oplossing voor vinden. Het is een hulpmiddel om inhalen te bevorderen, maar we willen echter dat de wagens kunnen slipstreamen en daarna kunnen inhalen. We zijn begonnen met een programma om wagens te ontwikkelen die elkaar dicht kunnen volgen. De huidige F1-bolide is ontwikkeld om optimaal te presteren wanneer hij alleen op de baan rijdt. De windtunnel en CFD (Computational Fluid Dynamics) draait om enkel die ene wagen. De auto werkt niet meer goed wanneer andere bolides eromheen rijden.”

Foto's: Racing International Photography & Vincent Wouters




  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons