Ross Brawn wil gridstraffen en DRS bannen uit de F1
Op korte termijn zal er echter niet veel veranderen, doch liet de Brit weten dat ze een oplossing voor dit probleem zoeken. “We werken samen met de FIA om dit voor de toekomst te verbeteren. We hopen met de komst van de nieuwe motoren en reglementen (in 2021) een betere oplossing te hebben. Misschien kunnen we voor die tijd de situatie al verbeteren, want op dit moment is het een enorm onpopulair aspect van de Formule 1. Een mogelijkheid is het afnemen van constructeurspunten, of ander meer discrete straffen”, zei de sportief directeur van de koningsklasse van de autosport. “De gridstraffen zijn niet wenselijk dus we moeten daarvan afstappen.”
Ook het DRS-systeem (Drag Reduction System) lijkt in de toekomst te zullen verdwijnen. “Het DRS is een compromis”, ging Brawn verder. “Ook hier moeten we een betere oplossing voor vinden. Het is een hulpmiddel om inhalen te bevorderen, maar we willen echter dat de wagens kunnen slipstreamen en daarna kunnen inhalen. We zijn begonnen met een programma om wagens te ontwikkelen die elkaar dicht kunnen volgen. De huidige F1-bolide is ontwikkeld om optimaal te presteren wanneer hij alleen op de baan rijdt. De windtunnel en CFD (Computational Fluid Dynamics) draait om enkel die ene wagen. De auto werkt niet meer goed wanneer andere bolides eromheen rijden.”
Foto's: Racing International Photography & Vincent Wouters
Tweet