Ruilen Tarquini en Huff hun zitjes bij Honda en Lada? + stoelendans 2016
Opmerkelijk toch wel, tenzij Valente niet zonder voorkennis reageerde... Hoewel de betrokkene zelf stelt zijn plannen voor 2016 nog niet te kunnen ontvouwen, wil de geruchtentrommel immers dat ook de Fransman zijn sterk debuut verzilvert met een fabriekszitje bij...Lada! Wat zou betekenen dat beide heren finaal teammaats binnen de Frans-Russische structuur worden!
Nicolas Lapierre die voor aanvang van het Aziatische WTCC-luik onverwacht inviel voor de prima presterende Jaap van Lagen, bevestigde voor de jaarwisseling reeds in 2016 voor DragonSpeed ELMS te gaan rijden. Binnen het team van Viktor Shapovalov zou dan enkel de sterk ingevallen Nederlander Nicky Catsburg de Lada Vesta een tweede seizoen de sporen geven.
Dat Rob Huff niet bepaald tevreden was over zijn seizoen bij Lada Sport Rosneft was al lang geen geheim meer. Tarquini's vertrek bij Honda opende vanzelfsprekend perspectieven voor de Brit die in 2016 sowieso sterker voor de dag wilde komen. Wordt Huff's komst bij de Japanse constructeur bevestigd - diens deelname aan de TCR-finale in Macau met een JAS Motorsport Honda Civic van West Coast Racing was mogelijk een teken aan de wand - dan krijgt hij daar zo goed als zeker Tiago Monteiro als teamgenoot. Maar wat dan met Norbert Michelisz, de snelle Hongaar die zowel Monteiro als Tarquini ook dit jaar geregeld het nakijken gaf met de privé Zengo Motorsport-Civic? Grijpt 'Norbi' andermaal naast een oververdiend fabrieksstuur of krijgt het succesrijke Zengo Motorsport en diens populaire rijder meer Honda-steun toegezegd zodat Michelisz binnen de hem vertrouwde Hongaarse structuur rustig verder zijn ding kan doen? Ver van alle polemieken eigen aan een groot team waarbinnen niet zelden meer dan één de koers wil uitstippelen?
Eind november bevestigde Mehdi Bennani een vervolg aan zijn sterke tweede seizoenshelft bij Sebastien Loeb Racing te willen breien. De Marokaan krijgt er het gezelschap van youngster Grégoire Demoustier, die met steun van Oscaro (auto-onderdelen) zijn Craft-Bamboo-Chevrolet RML inruilt voor een Citroën C-Elysée. Dat ook Tom Chilton naar een performanter strijdros uitkijkt wisten we al langer. Ook hij landt komend seizoen zo goed als zeker bij SLR dat ongetwijfeld drie Citroën's zal inzetten, een gegeven dat Citroën Racing-patron Yves Matton eerder reeds aangaf.
Met het (mogelijk) vertrek van Demoustier, Valente en Chilton kijken we binnen de Chevrolet RML- rangen tegen een leegloop aan. Craft-Bamboo stapt alvast uit de serie en gaat zich voornamelijk toeleggen op de TCR International Series en GT. Net als afgelopen seizoen wil Münnich Motorsport uitpakken met één wagen, mogelijk voor de flamboyante Stefano d'Aste, terwijl ook René Münnich zelf wellicht enkele keren aan de start komt.
Campos Racing heeft drie Chevy's op stal staan waarvan eentje wellicht opnieuw door John Filippi zal worden bemand. De jonge Fransman ging einde seizoen beter presteren, mede doordat hij eindelijk over de laatste updates voor zijn Cruze kon beschikken. Wat ons linea recta bij ROAL Motorsport en Tom Coronel brengt. Ook de Nederlander kon door een beperkt budget te weinig profiteren van de updates die Ray Mallock en C° zijn kapitaalkrachtiger RML-klanten aanbood.
Maar er is meer. Nu Tom Chilton wellicht naar SLR verhuist en ROAL Motorsport mogelijk slechts één zitje kan invullen, zouden Roberto Ravaglia en Aldo Preo er wel eens de WTCC-stekker kunnen uittrekken om zich ten volle op hun Blanpain-programma met de nieuwe BMW M6 GT3 te focussen. In welk geval Coronel naar een nieuwe werkgever moet uitkijken.
Tenzij - we mogen al eens fantaseren - rallyraid-topper Nasser Al-Attiyah voor de oplossing zorgt. De Qatarees die in eigen land met een Campos Racing Chevy deelnam aan de WTCC-finale, voelt naar eigen zeggen wel wat voor een WTCC-deelname. Op voorwaarde dat dit binnen een kwalitatief hoogstaande structuur gebeurt én mits door een snelle, ervaren teamgenoot te worden geflankeerd. Al-Attiyah is momenteel in Argentinië nog steeds in de running voor een derde eindzege in de Dakar waar ook Coronel na zijn opgave tweelingbroer Tim blijft volgen. Wie weet 'vinden' beiden elkaar wel rond het kampvuur in de bivouac?
De (mogelijke) WTCC-grid in 2016:
Citroën Racing - José Maria Lopez
Citroën Racing - Yvan Muller
Citroën Sebastien Loeb Racing - Mehdi Bennani
Citroën Sebastien Loeb Racing - Grégoire Demoustier
Citroën Sebastien Loeb Racing - Tom Chilton ?
Honda Racing WTCC - Tiago Monteiro
Honda Racing WTCC - Rob Huff ?
Honda Zengo Motorsort - Norbert Michelisz ?
Honda Racing Team Sweden ? - ?
Lada Sport Rosneft - Hugo Valente ?
Lada Sport Rosneft - Gabriele Tarquini ?
Lada Sport Rosneft - Nicky Catsburg ?
Volvo Polestar Cyan Racing - Thed Björk
Volvo Polestar Cyan Racing - Frederik Ekblom
Chevrolet RML ROAL Motorsport ? - Tom Coronel ?
Chevrolet RML Campos Racing - John Filippi ?
Chevrolet RML All-Inkl.com Münnich Motorsport - Stefano d'Aste ?
Foto's: Hans van Onsem
Tweet