van der Horst

Rustdag: Nabeschouwing Iveco Team De Rooy op week 1

Een goede week, met één mindere dag en het uitvallen van Hans Stacey en Jo Adua als back-up als grootste tegenslag. Zo omschrijft Gerard de Rooy zijn eerste week van de Dakar Rally. Maar zelfs de mindere dag had erger kunnen uitpakken en het wegvallen van twee van de vijf trucks is een tegenvaller, maar minder erg zolang De Rooy in zijn IVECO Trakker de eerste plaats maar kan vasthouden.
  • St. Paul
"Ik vond het een serieuze eerste week," blikte De Rooy terug in het bivak in Tucumán. "Maar het was ook wel een goede week voor ons, op dag vier na dan. Toen reden we twee keer lek, zaten we verkeerd en kwamen we vast te zitten. Dat kostte 26 minuten. Gelukkig hadden mijn concurrenten toen ook pech, zodat het uiteindelijk niet zo heel veel uitmaakte. Maar zulke dagen moet je niet te veel hebben."

Zeker nu niet meer, nu twee van de andere trucks van IVECO Team De Rooy zijn uitgevallen. Donderdag was het Hans Stacey die ondersteboven van een duin crashte en vrijdag ging Jo Adua op zijn kant, waarbij de truck zo zwaar beschadigd werd dat verder rijden onmogelijk was.
"Het uitvallen van Hans en Jo was een zware domper. Iedereen in het team was een beetje down, maar we weten dat het kan gebeuren en dat het er ook een beetje bij hoort. Eerste staan maakt veel goed, maar ik ben wel mijn belangrijke back-up kwijt. Miki Biasion en ik moeten het nu samen doen tegen de Russen. We moeten goed samenwerken en bij elkaar blijven."

De verschillen zijn maar klein in de top 5 van het vrachtwagenklassement. De Rooy heeft maar een voorsprong van een minuut of twintig op Eduard Nikolaev (Kamaz). "De langste dag hebben we vier uur gereden op de special," rekent De Rooy voor. "Dan kun je geen grote verschillen maken. Maar er komen nog interessante dagen aan." De Rooy moet vanwege het relatief kleine verschil geen al te gekke dingen doen, weet hij. "Ik moet voorzichtig rijden om geen lekke banden te krijgen. Maar ik ben ook niet degene die de wedstrijd moet maken. Laten zij maar komen en de fouten maken."

René Kuipers kan het wegvallen van Stacey en Adua deels opvangen. De nieuwkomer in IVECO Team De Rooy doet het in zijn IVECO Trakker verrassend goed. Zijn doel was de eerste week 'overleven', maar dat is al lang weer bijgesteld. "Ik heb heerlijk gereden," vond Kuipers. "Dat de duinen zwaar zouden zijn, wist ik. Daarom ben ik blij dat ik er zo makkelijk doorheen ben gekomen. De harde ondergrond viel me meer tegen. Dat is mijn terrein, maar ik reed er twee lekke banden op doordat ik de truck te vroeg instuurde. Ik moet nog steeds wennen aan de Trakker, aan wat 'ie kan en waar de grenzen liggen."

Kuipers zette ook de IVECO van Stacey weer overeind nadat die van een duin was gestort. "Dat was een nieuwe ervaring. Heel vervelend om een truck van je eigen team zo te zien liggen. Hij lag ook heel ongelukkig, onderaan dat duin."

Kuipers krijgt nu meer verantwoordelijkheid en dus ook meer druk. Hij moet zorgen zo kort mogelijk achter Gerard de Rooy en Miki Biasion te rijden om hen ondersteuning te bieden. "Ik neem geen risico's met het rijden. Nog een uitvaller kan het team in problemen brengen. Dat wil ik niet. Ik zal alle zeilen bij moeten zetten."

Iveco Team De Rooy press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Dakar Rally Raid op zondag 13 januari 2013.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons