van der Horst

RX Rallycross ontploft: Eerste WK in de startblokken

WK RallycrossRX
WK RallycrossRX
Dit weekend staat het eerste wereldkampioenschap Rallycross in de startblokken. Het Portugese Montalegre heeft de eer om dit nieuwe kampioenschap op gang te schieten. En met de officiële komst van enkele constructeurs en dito toppiloten wordt rallycross meer dan ooit in de kijker gezet. Deze eer komt ook toe aan IMG die als promotor de rallycross in geen tijd naar een nooit gezien niveau tilde. Na een jaar Europees mikken ze al onmiddellijk richting een wereldkampioenschap, zonder uiteraard het Europees kampioenschap te vergeten dat verweven zit in het programma. De Belgische manche op de nagelnieuwe omloop van Mettet telt ook al meteen mee voor het WK. De officiële persvoorstelling had plaats op het Italiaanse Franciacorta circuit, waar onze fotograaf aanwezig was.
Alexander Hvaal - Citroën DS3 Supercar
Alexander Hvaal - Citroën DS3 Supercar
We horen het Martin Schanche, de nog steeds onbetwiste ‘Mister Rallycross’ en zesvoudig Europees kampioen, nog zeggen na zijn laatste titel in 1995. "Rallycross is ondergewaardeerd en het slachtoffer van de naamkeuze. Het woordje ‘cross’ is er teveel aan. Zolang men dat niet inziet zullen de constructeurs niet volgen.” We citeren woorden die 20 jaar oud zijn. Desondanks heeft het Europees Rallycross nooit een dieptepunt gekend met steeds een pak potentiële winnaars en altijd strijd op het scherp van de snede. Maar rallycross kon nooit op (officiële) steun rekenen van een of meerdere constructeurs. Daar komt nu verandering in.  

Jacques Villeneuve
Jacques Villeneuve
Sinds de komst van promotor IMG, dat RallycrossRX lanceerde en de reglementen wat herschreef, kreeg het Europees Rallycross gebeuren vorig jaar een ware boost. Een voorbode van wat we komend seizoen gaan krijgen, want Rallycross is aan zijn eerste wereldkampioenschap toe en is momenteel aan het ontploffen. Verschillende constructeurs stappen mee in het verhaal en dat heeft zowel voor- als nadelen. Vorig seizoen zagen we reeds deelnames van sterren als Loeb, Ekström, Meeke, enz, wat de publiciteit inzake de rallycross opkrikte en het publiek in dichte drommen naar de circuits loodste. Anderzijds zijn de budgetten die vroeger reeds niet van de poes waren, nu quasi onbetaalbaar geworden voor de pure amateur.

Het eerste seizoen waarbij promotor IMG zich ontfermde en de naam omdoopte in RallycrossRX was meteen een schot in de roos. De regels waren streng en het professionalisme in de paddock moest worden opgekrikt. Meteen het sein voor bepaalde toppiloten en constructeurs om mee op de kar te springen. Voor IMG een overgangsjaar richting een heus wereldkampioenschap dat er nu aankomt.

Vorig seizoen kregen we reeds een geslaagde voorproef van wat we dit seizoen in het kwadraat gaan krijgen. De Rus Timerzyanov kon met een Citroën DS3 van Hansen Motorsport zijn Europese titel verlengen, voor de verrassende Fransman Davy Jeanney in een Citroën C4 en de tweede Citroën DS3 uit de stal van 14-voudig Europees kampioen Kenneth Hansen en gemend door diens zoon Timmy Hansen. Andres Bakkerud werd met de Citroën DS3 van Doran vierde voor Liam Doran zelf. Verder hadden we nog Hvaal, Petter Solberg, Tanner Foust en Peter Hedström die de top 10 vervolledigden. Stuk voor stuk toppiloten, topwagens en potentiële winnaars. Waar men de laatste tien jaren de absolute favorieten voor de overwinning op een hand konden tellen, hadden we vorig seizoen handen te kort.

Ford, Peugeot, Volkswagen, Audi en Citroën


Timerzyanov-Hansen - Hansen Motorsport
Timerzyanov-Hansen - Hansen Motorsport
Hansen Motorsport houdt de samenwerking met Citroën, waarmee 14-voudig Europees kampioen Kenneth Hansen zo succesvol was, voor bekeken en werkt nu officieel samen met Peugeot. De Zweed zet twee Peugeots 208 Supercar in voor regerend Europees kampioen, de Rus Timur Timerzyanov en zoon Timmy Hansen, vorig jaar tweede in het EK. Nog Peugeots, maar dan van het Britse Albatec zijn er voor ex wereldkampioen F1 Jacques Villeneuve en Andy Scott.


Petter Solberg - Liam Doran
Petter Solberg - Liam Doran
Ex WRC ster, de Noor Petter Solberg krijgt het vertrouwen van Citroën en zijn team zet twee DS3 Supercars in voor hemzelf en zijn landgenoot Alexander Hvaal. Citroën bezette vorig seizoen de volledige top 6 en ook de Brit Liam Dorna gaat door met het Franse merk en verwelkomt de Pool Skorupski en de Ier Derek Tohill in zijn team. Ook de Fransman Alexandre Theuil staat op de inschrijvingslijst met een DS3 Supercar.



Volkswagen Motorsport
Volkswagen Motorsport
Volkwagen deed vorig seizoen met de Polo Supercar veel ervaring op en het Zweedse Marklund Motorsport komt op de proppen met twee exemplaren voor Anton Marklund en de Fin Toomas Heikkinen. Later zal de Amerikaan Tanner Foust nog aan het rijtje worden toegevoegd.



OlbergsMSE - Ford Fiësta Supercar
OlbergsMSE - Ford Fiësta Supercar
Verder is er nog Ford met het Zweedse OlsbergsMSE van Andreas Eriksson met twee wagens voor Bakkerud en Nitiss die vorig seizoen kampioen werd in Super1600. Later op het seizoen komen nog Fiësta’s voor Jordan en Block. Van Belgische zijde zien we ondermeer Jos Jansen en Koen Pauwels op de voorlopige inschrijvingslijst met een Ford Focus. Ook Per Eklund Motorsport komt aan de start met een Saab 9-3 voor Ramona Karlsson.

Last but not least is op het laatste ogenblik ook de deelname aangekondigde van Audi met twee S1-exemplaren voor niemand minder dan Mattias Ekström en Pontus Tidemand. Maar deze zullen dit jaar alleen de Europese manches betwisten met het oog op het WK in 2015.

Jos Janssens - Ford Focus SuperCar
Jos Janssens - Ford Focus SuperCar
Deze wedstrijd telt trouwens niet mee voor het Europees kampioenschap, waardoor we nog enkele wagens mogen verwachten vanaf Lydden Hill waar ook het Europees van start gaat. We denken dan vooral aan Henning Solberg (Saab), Larsson (Audi), Holte (Hyundai), Rustad (Volvo), Walfridsson (Renault), Grosset-Janin (Renault) en Pailler (Peugeot).


Michaël De Keersmaecker
Michaël De Keersmaecker
Onze landgenoot Michaël De Keersmaecker, vorig jaar nog enkele malen aan de slag in de Peugeot 208 van Albatec, is momenteel bezig aan de opbouw van een Ford Fiësta Supercar R5-look en hoopt vanaf Mettet voor eigen publiek zijn rentrée te maken. Meer hierover later...

De volledige kalender omvat niet minder dan 12 wedstrijden met enkele nieuwkomers waaronder Mettet, Canada, Italië, Turkije en Argentinië. Tijdens de twaalf te verrijden wedstrijden zijn er vijf weekends waarin ook punten te rapen zijn voor het Europees kampioenschap. Deze start eind mei in Lydden Hill. Daarna komen Noorwegen, België, Duitsland en Italië aan de beurt. Een mes dat aan beide zijden snijdt, want een rijder die zich toespitst op het wereldkampioenschap kan dus in theorie ook de Europese kroon pakken, terwijl de piloten die alleen het Europees kampioenschap rijden belangrijke punten kunnen afsnoepen van de WK-rijders. Voor de Belgische manche in Mettet wordt dus een maximaal deelnemersveld verwacht want Mettet telt mee voor beide kampioenschappen. 

Foto's: Johnny Loix



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in FIA European Rallycross Championship op donderdag 1 mei 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Montalegre.
  • Shopa

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons