Salon Brussel: De concept cars onder de loep
BMW geeft ons een voorsmaakje hoe de grote berline versie van de 8-reeks er gaat uitzien aan de hand van de M8 Gran Coupé concept. De Gran Coupé is de vierdeursversie van de 8 die dankzij een lange wielbasis en de schuin aflopende daklijn toch een zeker dynamisme uitstraalt. Het staat wel vast dat BMW deze versie in de nabije toekomst op de markt zal brengen.
Ook Opel toont met de GTX een leuke concept wagen, maar de naamgeving is wel misleidend. GTX verwijst naar de iconische GT die 50 jaar geleden op de markt kwam maar de GTX is geen GT maar een elektrische vijfdeurs SUV. Het design van de wagen moet ons een voorsmaakje geven van hoe de toekomstige Opel’s er zullen uitzien.
Volkswagen komt ook aanzetten met een elektrisch aangedreven SUV, de VW ID-Crozz. DE wagen is de voorloper van een definitieve versie die vanaf 2020 verkrijgbaar moet zijn. VW mikt met de ID-Crozz op een stijlvol doch betaalbaar concept. De compacte wagen beschikt dankzij zijn elektrische aandrijving wel over een grote binnenruimte. Er zijn twee elektromotoren beschikbaar een van voor en een van achter, samen goed voor 302 pk en een rijbereik van 482 kilometer. De motor achteraan zorgt voor de aandrijving, de voorste motor komt pas in actie indien meer tractie vereist is.
Bij Skoda houdt men het met Vision RS bij een plug-inhybride. Een 1.5 turbobenzine van 150 pk in combinatie met een elektromotor van 102 pk zorgen voor een gecombineerd vermogen van 245 pk. De batterij zorgt voor een rijbereik van 70 kilometer. De wagen zou eind dit jaar al op de markt kunnen komen en Skoda brengt hem aan de man onder het moto “meer auto, meer rijbereik en dat voor de beste prijs”.
Heel anders en extreem is de Hyundai Kite, een elektrische tweezits buggy die kan omgebouwd worden tot een jetski, dus een echt vrijetijdsvoertuig. De wagen kwam tot stand in samenwerking met de Italiaanse designstudio IED. Hier is het duidelijk dat men niet meteen mikt op een serieproductie.
De Smart Vision EQ fortwo is een autonoom rijdend wagentje in die mate zelfs dat er geen stuur of pedalen meer aanwezig zijn. Natuurlijk is de aandrijving elektrisch en de Vision EQ fortwo biedt tevens een autodeeldienst aan en kan met zijn omgeving communiceren via de koplampen, de wagen is dus volledig zelfstandig en kan opgeroepen worden via de smartphone.
Eveneens futuristisch is de Renault EZ-Pro, een robotauto voor pakjesdiensten. Natuurlijk is de aandrijving elektrisch en rijdt ook deze wagen autonoom. Voor Renault zien we hier de oplossing voor de “last-mile delivery” in de stad. Het conceptmodel bestaat uit meerdere elementen, “pods” genaamd. De “pod leader” heeft een interieur, de autonome pods die er achter hangen hebben een vorm afhankelijk van hun gebruik. In de pod leader is wel nog steeds een persoon aanwezig die de goede werking moet overzien.
Mercedes presenteert met de Vision Van het prototype van een futuristisch ogende elektrisch aangedreven bestelwagen waarbij de pakketjes uiteindelijk op hun bestemming gebracht worden door drones die zich in de laadruimte bevinden.
Zie ook de fotopagina: Concept Cars & Sportwagens op het salon
Foto's: Niels Vaeck, Ronald Janssens & Marnik Mouchaers
Tweet