van der Horst

Salzburgring: Yvan Muller lukt derde zege - Coronel schittert met tweede plaats

627bc02a1174f79b39d176eeb929822e73fc7189.jpg
Dat Yvan Muller op een zonovergoten Salzburgring met een derde seizoenszege ging lopen, daar kijkt men nog nauwelijks van op. Dat Tom Coronel na een late en bovendien catastrofale seizoenstart zowaar een tweede stek wist te veroveren, da's pas nieuws. Nadat de Nederlander bij de start knap Sébastien Loeb in de chicane opzij had gezet, profiteerde de ROAL Motorsport-rijder van een foutje van puntenleider José-Maria Lopez om diens tweede plaats in te pikken en deze tot op de finishlijn met succes voor de Argentijn te verdedigen. Tiago Monteiro sleepte voor Honda Racing een vijfde plaats uit de brand, achter Sebastien Loeb.
In tegenstelling tot vorig jaar kregen we zondagvoormiddag een incidentloze race te zien waarbij het er enkel bij de start hard aan toe ging. Geen problemen evenwel voor Yvan Muller die goed weg kwam en ook Sébastien Loeb had een goede start. Niet zo goed evenwel als Tom Coronel die zich bij het aanremmen van de smalle chicane naast de Fransman had gehesen en zich gewaagd maar erg knap tussen de bandenstapel en de Citroën C-Elysée naar de tweede plaats wurmde. Loeb viel daarbij terug achter Lopez die nog in de openingsronde aan de Nederlander voorbij ging.

Tom Coronel - José-Maria Lopez
Tom Coronel - José-Maria Lopez
"Ik had inderdaad een heel goede start, beter zelfs dan Yvan en Sebastien", doet Coronel het relaas van de race. "In de chicane was het erg krap, maar ik forceerde er me net genoeg plaats om mits wat contact aan Loeb voorbij te gaan. Lopez kwam me al snel weer voorbij en ik verloor ook dadelijk de slipstream bij het Citroën-duo. Toen dacht ik dat ik een vogel voor de kat was voor de achteropkomende Loeb, maar Lopez die voor mij uit reed, verremde zich naderhand in de chicane waardoor ik zijn tweede plaats in de schoot kreeg geworpen, zij het op behoorlijke afstand van leider Muller. Toen dacht ik er aan om Lopez maar meteen weer vrije doorgang te geven om in zijn slipstream misschien naar Muller toe te rijden. Toen ik echter zag dat José-Maria onder meer in turn 5 veel onderstuur had besloot ik er voor te gaan en te proberen die tweede stek vast te houden. Ook al omdat ik vreesde dat anders Loeb nog via slipstreaming zou terugkomen.
Tom Coronel
Tom Coronel
Toen ik in de slotronden zag dat Lopez in het uitkomen van de bochten telkens een klein gaatje liet vallen, wist ik dat ook zijn banden hun beste beurt hadden gehad en was ik zeker van mijn stuk. Een tweede plek is inderdaad onverhoopt en het is duidelijk dat ik het van foutjes van het Citroën-trio moet hebben om op het podium te geraken. Hier ging Loeb als het ware zelf op de penaltystip liggen en maakte ook Lopez een fout, met het gekende gevolg!"

Yvan Muller - Citroën Total
Yvan Muller - Citroën Total
In tegenstelling tot onder meer Lopez ging Yvan Muller in de openingsronden omzichtig om met zijn banden tot die de optimale druk hadden waarna hij via constante rondetijden probleemloos van de concurrentie wegreed, een nieuwe overwinnnig tegemoet. "Nu ja, probleemloos, dit is geen eenvoudige omloop hoor", gaf Muller achteraf mee. "Je moet hier echt 100% geconcentreerd blijven, niet alleen in die snelle bocht 9, maar ook in de daarop volgende bocht en in de hobbelige chicane waar je echt op de meter precies moet insturen, zoniet gaat de auto er zich helemaal anders gedragen."

Gabriele Tarquini - Tiago Monteiro
Gabriele Tarquini - Tiago Monteiro
Sébastien Loeb van zijn kant kon na het gedrum in de chicane nooit voldoende bij de voorligger aansluiten om een slipstream te krijgen en eindigde vierde, een heel eind voor Honda-rijder Tiago Monteiro. Die kreeg het een hele race lang aan de stok met een opzittende Tom Chilton, zelf belaagd door Bennani, Tarquini, Michelisz en Gianni Morbidelli die bij de start zomaar eventjes vijf plaatsen was kwijtgespeeld. Dat Monteiro er in slaagde de concurrentie af te houden doet in het Honda-kamp de hoop groeien in race 2 een of meerdere podiumplaatsen uit de brand te kunnen slepen.

Andermaal geen punten voor het LADA-trio Huff-Thompson-Kozlovskiy dat op plaatsen 12 tot 14 eindigde, achter René Münnich. Franz Engstler mocht als winnaar van de TC2T-klasse mee op het podium.

Campos Racing benutte deze eerste race om de blijkbaar herstelde Chevrolet van de gisteren gecrashte Hugo Valente aan een levensgrote test te onderwerpen.

In de kampioenschapsstand pakt Yvan Muller na de kwalificatie en race 1 dertien punten terug op leider José-Maria Lopez. De kloof bedraagt nog slechts 16 punten.

Uitslag race 1 FIA WTCC Salzburgring 2014

1  MULLER Citroen C-Elysee WTCC 15  ronden
2  CORONEL Chevrolet RML Cruze TC1  +3.840
3  LOPEZ Citroen C-Elysee WTCC  +4.276
4  LOEB Citroen C-Elysee WTCC  +5.427
5  MONTEIRO Honda Civic WTCC  +12.403
6  CHILTON Chevrolet RML Cruze TC1 +12.945
7  BENNANI Honda Civic WTCC  +13.566
8  TARQUINI Honda Civic WTCC  +14.868
9  MICHELISZ Honda Civic WTCC  +15.672
10 MORBIDELLI Chevrolet RML Cruze TC1  +16.184
11 MUNNICH Chevrolet RML Cruze TC1  +25.974
12 HUFF LADA Granta 1.6T +27.778
13 THOMPSON LADA Granta 1.6T  +31.278
14 KOZLOVSKIY LADA Granta 1.6T  +41.924
15 ENGSTLER BMW E90 320 TC  +1:20.251
16 FILIPPI SEAT Leon WTCC  1 r
17 DI SABATINO BMW E90 320 TC  1r
18 BORKOVIC Chevrolet RML Cruze TC1 10r
19 VALENTE Chevrolet RML Cruze TC1  11r

Tussenstand in het wereldkampioenschap

1. LÓPEZ José María  154p
2. MULLER Yvan 138
3. LOEB Sébastien 128
4. MONTEIRO Tiago  81
5. TARQUINI Gabriele  56
6. CHILTON Tom  54
7. MORBIDELLI Gianni  52
8. CORONEL Tom  48
9. VALENTE Hugo  47
10.MICHELISZ Norbert 42

Foto's: Hans van Onsem



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op zondag 25 mei 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Salzburgring.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons