van der Horst

Sam Dejonghe: "Keihard gewerkt om dit rond te krijgen"

Sam Dejonghe en Angélique Detavernier
Sam Dejonghe en Angélique Detavernier
Sam Dejonghe werd op donderdag bevestigd als fabrieksrijder bij Mahindra Racing in de Formule E. De Antwerpenaar zal met steun van twee Belgische bedrijven de rol van ontwikkelingspiloot opnemen bij het Indiase team en dat biedt vanzelfsprekend kansen voor de toekomst. Autosport.be sprak met Sam Dejonghe vlak na de aankondiging over de precieze details van zijn overeenkomst.
  • Powercars
Mahindra Racing
Mahindra Racing
"We hebben meer dan een jaar keihard gewerkt aan deze samenwerking", vertelt Sam Dejonghe aan Autosport.be. "Het ging echt lukken, daar geloofden we allemaal rotsvast in. Voor mij en mijn entourage was dit één van de weinige kansen om in een absoluut topkampioenschap aan de bak te kunnen komen, een kampioenschap waar ook enkele bekende merken uit de autosector in present tekenen. Ik ben daarnaast persoonlijk enorm blij dat ik kan rekenen op de steun van Voxdale en Umicore. Bij Umicore heb ik in het verleden reeds gesprekken gehad over een programma in de Formule E, maar ik denk dat ik geen nieuwe dingen vertel als ik zeg dat deze markt de afgelopen jaren zeer hard in beweging was. Toen was de tijd nog niet rijp, nu is Umicore - en Voxdale ook trouwens - met vol enthousiasme mee ingestapt."

Dilbagh Gill (Mahindra Racing teamchef) en Kurt Vandeputte (VP bij Umicore)
Dilbagh Gill (Mahindra Racing teamchef) en Kurt Vandeputte (VP bij Umicore)
"Dat enthousiasme is leuk, zeker omdat ik de mensen nog ken van vroeger", vervolgt de RACB National Team-rijder. "Ook mijn periode uit het Indische MRF-kampioenschap zorgde er voor dat er binnen Mahindra Racing reeds over mij gepraat werd. Toch is er ook veel nieuw aan de situatie. Er is zoals ik aangaf het hoge niveau, maar ook de complexiteit van de wagens is een extra factor. Er is nog zoveel om te leren over deze eenzitters, bolides boordevol met spitstechnologie. Mijn werk is in de eerste plaats het mee ontwikkelen van de wagen. Daarvoor verwacht ik veel tijd te gaan doorbrengen in de simulator, maar dat betekent niet dat ik het asfalt niet meer van dichtbij zal zien."

Mahindra Racing
Mahindra Racing
"Mijn contract stipuleert dat het team mij op elke e-Prix verwacht. Ik zal dus de meetings met de ingenieurs bijwonen en ik denk dat ik daar enorm veel ga opsteken. De technologie maakt deze wagens best wel complex. Daarnaast zal ik ook enkele testdagen afwerken met de wagen, bijvoorbeeld volgende week al. Het aantal testdagen is echter reglementair beperkt, dus dat duwt je sowieso richting simulaties. Ik ga in die zin dus veel voorbereidend werk doen voor de vaste rijders (Nick Heidfeld en Felix Rosenqvist n.v.d.r.). Dat interesseert me echter enorm! Ik kom terug in een pool met allemaal toprijders, dat alleen al is verschrikkelijk uitdagend."

Frédéric Vervisch & Sam Dejonghe
Frédéric Vervisch & Sam Dejonghe
"Ik ben echt zeer tevreden met dit programma, temeer omdat ik een overeenkomst heb voor twee jaar. Dat betekent dus dat ik niet alleen dit seizoen betrokken ben, maar ook een grote rol ga kunnen opnemen bij de ontwikkeling van de wagen voor volgend seizoen. We werken namelijk aan een volledig nieuwe wagen en in die zin is elke ervaring die ik nu kan opdoen een opstap naar de volgende generatie Formule E-wagen", besluit Sam Dejonghe die de komende weken duidelijkheid hoopt te scheppen over de programma's in andere kampioenschappen zoals Blancpain GT, Belcar Endurance, Lamborghini Super Trofeo et cetera.

Foto's: Niels Vaeck, FIA Formula E, Umicore & Mahindra Racing



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Formule E op maandag 13 november 2017.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons