Sanremo: Hyundai en Neuville onder stoom
Ott Tänak had deze middag moeten leiden maar de Est kende letterlijk en figuurlijk een valse start en moest al beginnen met tien seconden straftijd. De bordjes werden gelijk gezet omdat Neuville en Martijn Wydaeghe deze middag een minuutje te laat inklokten en ook tien seconden penalty aan de broek kregen. Maar de Belg toonde zich uiteindelijk wel de snelste, met enkele gerichte aanvallen en een besttijd op de beslissende eindproef. Ott Tänak eindigde op bijna vier tellen. Pierre-Louis Loubet was derde op vijfkwartminuut.
In het nationale gedeelte, voorbehouden voor Rally2-wagens (de voormalige R5-klasse) was Craig Breen op regelmaat de snelste. Hij haalde het voor Andrea Crugnola, ook al in een Hyundai, met een voorsprong van 4.8 seconden na bijna een uur tegen de klok. Fabio Andolfi (Skoda), eerder leider, werd derde, voor Stefano Albertini (Skoda) en Giandomenico Basso (Skoda). Stéphane Lefebvre (Citroën) eindigde mooi zevende. Na de wedstrijd pakte Breen nog een straftijd om Crugnola de wedstrijd te laten winnen en de volle buit te pakken in het kampioenschap, maar de organisatie besliste later om aan de laatste tijdscontrole geen straffen uit te delen door een grote file op de verbindingsproef.
Paul-Antoine Santoine (VW) kwam met Nicolas Gilsoul, die toch een comeback vierde na zijn breuk met Thierry Neuville, netjes de top vijftien binnen. Maxime Potty (Ford) eindigde ook de wedstrijd, strijdend voor een stek in de top dertig, wat net niet lukte.
Foto: Hyundai Motorsport - Thierry Neuville Twitter
Tweet