van der Horst

São Paulo: Mitch Evans wint strategisch schaakspel - Stoffel Vandoorne zesde

Mitch Evans - Jaguar TCS Racing
Mitch Evans - Jaguar TCS Racing
Het snelle circuit van São Paulo beloofde spektakel en dat was niet gelogen. De hele race werd een strategisch schaakspel waaruit uiteindelijk Mitch Evans als beste uitkwam. De Jaguar-piloot hield landgenoot Nick Cassidy (Envision Racing) af in de laatste ronden, terwijl teamgenoot Sam Bird het podium vervolledigde. Stoffel Vandoorne (DS Penske) vocht stevig mee voor winst, maar de race viel qua energieverbruik nadeliger uit voor de Rumbekenaar en hij moest daarom tevreden zijn met een zesde plek.
Vandoorne was wel diegene die het beste weg was tegenover António Félix da Costa (Porsche) en Evans. De Kiwi wilde de tweede plaats overnemen, maar dat mislukte. Ondertussen verloren we ook de eerste twee wagens. Norman Nato (Nissan) vloog spectaculair over een andere wagen in de eerste bochten. Hij haalde de pits wel, maar het was voor hem einde verhaal. Ook André Lotterer (Avalanche Andretti) kwam wat verderop tot stilstand. Vooraan bleef Vandoorne de wedstrijd controleren, al wilde hij die liever afstaan. Dat deed hij ook in de vijfde ronde om al snel zijn eerste Attack Mode te wapenen. Al kwam hij wel snel terug aan de leiding, tot hij twee ronden later even mocht rusten bij de eerste safety car periode.

Een crash van Sascha Fenestraz (Nissan) zorgde even voor rust na nog maar negen ronden wedstrijd. Daar was het al duidelijk dat Vandoorne in het nadeel stond qua energieverbruik. Na de herstart zochten ze binnen het team naar oplossingen om toch de energie gelijk te krijgen, maar hij moest Cassidy en da Costa voorlaten. Dan kwam er wederom een korte tussenkomst van de safety car, Jake Dennis (Avalanche Andretti) werd zwaar aangereden en moest zijn wagen parkeren. Hoewel hij niet in de weg stond, lagen er veel brokstukken in de eerste chicane, waarvoor men tijd kreeg om deze op te ruimen. Bij de herstart probeerde Vandoorne zich nog te mengen vooraan en even bleef hij op plaats twee hangen, nadat da Costa wegviel en zo zijn kans op winst kon vergeten. Maar lang hield de Rumbekenaar die positie niet vol en hij zag vooraan Cassidy en Evans wegrijden.

Vandoorne kreeg ook nog de melding om teamgenoot Jean-Éric Vergne voor te laten, terwijl ook Bird ineens als een duiveltje uit een doosje naar voren kwam. De Brit kwam ineens op het voorplan op zeven ronden van het einde en gezien hij meer energie had, waagde hij de sprong naar de top twee. Dat lukte, met dank aan Evans, die op dat moment voorbij Cassidy ging. Van daaruit wachtte de Brit af op groen licht voor een aanval, maar hij kreeg deze niet. Cassidy waagde nog een kans, maar de Envision Racing-piloot moest voor een tweede keer dit seizoen genoegen nemen met een tweede plaats, tussen de twee Jaguar's in. Achter hen kon da Costa nog recupereren naar plaats vier, voor Vergne en Vandoorne. Pascal Wehrlein (Porsche) eindigde als zevende, nadat die van de achttiende plek vertrok en zelfs even nog kans maakte op winst. Jake Hughes, René Rast (beide McLaren) en Sébastien Buemi (Envision Racing) vervolledigden de top tien.

In de tussenstand blijft Wehrlein nog steeds op kop en loopt iets weg van Dennis, waardoor het verschil nu 25 punten bedraagt. Een punt achter de Brit ligt Cassidy, die met zijn drie podia tijdens de laatste drie races zich mee komt mengen vooraan het klassement. Vergne en da Costa volgen op respectievelijk 27 en 29 punten. Vandoorne zelf doet ook enigzins een goede zaak en springt naar de elfde plek, maar wel met 65 punten achterstand op de Duitse koploper. Porsche ligt ook nog steeds op kop in het teamklassement, voor Envision Racing en Jaguar TCS Racing. Het wordt dus een leuke strijd om volgen voor zowel piloot als merk, gezien zij eind april richting Berlijn trekken voor de dubbele manche.

Foto's: Formula E



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Formule E op zaterdag 25 maart 2023 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting São Paulo.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons