São Paulo: wie wordt de opvolger van Pascal Wehrlein?
Jaguar TCS Racing: topfavoriet, maar met welke dynamiek?
Als er één team is dat het tiende seizoen had moeten domineren, was het Jaguar. Toch greep het team naast de individuele titel door interne rivaliteit, waarvan een concurrent uiteindelijk profiteerde. Ze moesten zich troosten met de constructeurstitel, maar de gemengde gevoelens overheersten. Met het vizier op seizoen 11 zette Mitch Evans de toon in de pre-seasontests in Jarama. Hij reed er de snelste ronde, ondanks een moeizame start vanwege budgetoverschrijdingen en technische problemen bij Nick Cassidy, die slechts de veertiende tijd klokte.Jaguar is opnieuw topfavoriet, en meer bepaald Mitch Evans, maar de interne dynamiek blijft een vraagteken. Zijn de spanningen tussen Evans en Cassidy, na hun confrontatie in Londen, opgeklaard? Of is de samenwerking voorgoed verstoord? Dit seizoen zal het uitwijzen.
TAG Heuer Porsche Formula E Team: uitdager van Jaguar
Porsche vierde vorig jaar zijn eerste individuele titel in een eenzitterklasse, een prestatie die tijdens de Formule 1-deelname nooit werd behaald. Dat succes is extra bijzonder, aangezien geen enkele andere van de grote Duitse fabrikanten was trouwgebleven aan de Formule E. Die keuze werpt nu duidelijk haar vruchten af. De line-up met Pascal Wehrlein en António Félix da Costa behoort ongetwijfeld tot de sterkste van het veld. Beide rijders hadden vorig seizoen kunnen meestrijden om de titel. Da Costa maakte een indrukwekkende comeback, maar zijn campagne werd bemoeilijkt door de diskwalificatie in Misano.De pre-seasontests in Jarama bevestigden dat Porsche niet alleen op individuele glorie mikt, maar ook klaar is om de strijd aan te gaan voor de constructeurstitel. De prestaties suggereren dat dit seizoen synoniem zal staan voor een intense rivaliteit tussen Porsche en Jaguar.
DS Penske: potentieel aanwezig
Na twee moeilijke seizoenen hoopt DS Penske dit jaar weer bovenaan mee te doen. De eerste stappen werden vorig jaar al gezet door Phil Charles aan te trekken, de voormalig technisch directeur bij Jaguar. Charles kreeg de opdracht om het sportieve aspect van het team opnieuw vorm te geven. Dat ging gepaard met een grondige reorganisatie, waaronder de vervanging van Stoffel Vandoorne, die de verwachtingen niet wist in te lossen.In een ruildeal met Maserati kwam Maximilian Günther aan boord als nieuwe teamgenoot van Jean-Éric Vergne. Hoewel Günther een sterke kwalificatierijder is, heeft DS Penske nog werk te verrichten wat betreft de racepace. Tijdens de tests in Jarama liet het team wisselvallige resultaten zien: een veelbelovende start, maar een terugval in de latere sessies.
Toch mogen Vergne en Günther niet te snel afgeschreven worden. Beide rijders hebben het talent en de ervaring om DS Penske naar succes te leiden, mits het team de technische achterstand weet te overbruggen. Het potentieel is er, maar het bewijs moet er vanaf de eerste race komen.
Nissan Formula E Team: verrassing van het seizoen?
De terugkeer van Oliver Rowland vorig seizoen bleek een meesterzet van het Nissan Formula E Team. De Brit liet opnieuw zien waarom hij als één van de meest getalenteerde rijders in de Formule E wordt beschouwd. Zonder zijn ziekte tijdens de race in Portland, had hij zich allicht kunnen mengen in de strijd om de titel.De sterke prestaties van Rowland hadden echter consequenties: Sascha Fenestraz, die vorig seizoen wisselvallig presteerde, moest het veld ruimen. In zijn plaats keerde Norman Nato terug, een ervaren man die eerder al successen boekte met Nissan. Bovendien versterkte het team zijn rijdersbezetting door Sergio Sette Câmara als reserve aan te stellen, een strategische zet die stabiliteit en diepte toevoegt.
Hoewel de tests in Jarama gemengd succes opleverden - met resultaten die eerder op een middenmootpositie wijzen - kan Nissan niet zomaar worden afgeschreven. Vorig seizoen begon eveneens bescheiden, maar het team slaagde erin om gedurende het jaar aanzienlijke vooruitgang te boeken. Als ze dat patroon kunnen voortzetten, zouden de Japanners opnieuw een verrassing kunnen vormen in de strijd om podiumplaatsen. Het is aan Nissan om te bewijzen dat het zich definitief kan nestelen bij de topteams.
Andretti Formula E: lastige start
Na de gloriedagen van Jake Dennis, die twee seizoenen geleden nog de kampioenstitel binnenhaalde, werd Andretti Formula E snel weer met de realiteit geconfronteerd. Vooral de tweede seizoenshelft verliep moeizaam, toen Dennis zijn vorm kwijtraakte. Norman Nato, die was aangetrokken om het team te versterken, bleef voor het team eveneens onder de verwachtingen en werd na slechts één seizoen vervangen.De keuze viel op Nico Müller, een van de uitblinkers van vorig seizoen. Toch kende de Zwitser een lastige start: tijdens de pre-seasontests in Jarama noteerde hij de langzaamste tijd van alle 22 rijders, met een flinke achterstand van anderhalve seconde op Mitch Evans (Jaguar). Ook Dennis kende een moeilijke testweek, hoewel hij in de testrace liet zien nog altijd snel te kunnen zijn.
De grote vraag blijft of de recente overname door Andretti Global een positieve invloed zal hebben op de prestaties in de Formule E. Voorlopig zou dat alleen IndyCar en de aspiraties voor de Formule 1 beïnvloeden, maar in autosport kan alles snel keren. São Paulo wordt hoe dan ook een belangrijke graadmeter. Kan Dennis zijn vorm terugvinden? En zal Müller de verwachtingen waarmaken? Het komende seizoen zal uitwijzen of Andretti de strijd met de topteams weer kan aangaan.
Envision Racing: werk aan de winkel
Na de verovering van de teamtitel in het negende seizoen leek Envision Racing klaar om zijn dominantie voort te zetten. Maar het daaropvolgende seizoen bracht onverwachte uitdagingen: zowel Robin Frijns als Sébastien Buemi slaagden er niet in aan te knopen met de top, ondanks een podium hier en daar. Ondanks geruchten over de vervanging van beide rijders, koost het team ervoor om hen beide aan boord te houden, hopend op een sterke comeback.De pre-seasontests in Jarama schetsten echter een zorgwekkend beeld. Frijns en Buemi eindigden respectievelijk als negentiende en voorlaatste, wat suggereert dat het team nog niet op het niveau zit dat nodig is om weer vooraan te strijden. Dat plaatst Envision in een lastige positie, met veel werk aan de winkel om de prestaties te verbeteren.
De komende races zullen cruciaal zijn. Heeft Envision in de afgelopen maand de nodige aanpassingen kunnen doorvoeren om opnieuw competitief te worden? Het seizoen begint met een flinke uitdaging, en alleen tijd zal uitwijzen of ze de eerdere successen kunnen herhalen.
NEOM McLaren Formula E Team: hoge verwachtingen voor Barnard
McLaren begon vorig seizoen met hoge verwachtingen dankzij het veelbelovende duo Sam Bird en Jake Hughes. Helaas konden ze die belofte niet waarmaken. Hughes kende een moeizaam tweede seizoen, met alleen een podiumplaats in Shanghai als lichtpunt. Bird, aan de andere kant, schitterde in São Paulo, maar kon dat niveau niet vasthouden. Zijn blessure in Monaco gooide bovendien roet in het eten, wat de voortgang van het team verder bemoeilijkte.Taylor Barnard, die inviel tijdens Birds afwezigheid, maakte indruk door punten te scoren. Dat onderstreepte niet alleen zijn potentieel, maar ook McLarens bereidheid om jong talent een kans te geven. Barnard lijkt nu klaar om zich te bewijzen, vergelijkbaar met collega-jongelingen als Oliver Bearman, Franco Colapinto en Andrea Kimi Antonelli, die ook buiten de Formule 2 uitblinken. In een interview zegt de Britse jongeman ook direct punten te willen scoren vanaf de eerste race.
Tijdens de pre-seasontests in Jarama liet Barnard dankzij de vijfde beste tijd alvast zien dat hij snelheid in huis heeft. De vraag blijft echter of hij die prestaties kan vertalen naar constante resultaten. São Paulo zal de eerste echte test zijn voor Barnard en het team, dat hoopt op een sterker seizoen.
Maserati MSG Racing: de nieuwe thuis van Stoffel Vandoorne
Maserati MSG Racing blijft zoekende in de Formule E, ondanks enkele hoopvolle momenten in het afgelopen seizoen. De overwinning van Maximilian Günther in Tokio gaf het team een broodnodige boost, maar aan de andere kant van de garage wist Jehan Daruvala nooit echt te overtuigen. Als gevolg daarvan is er een volledig vernieuwde line-up: Günther vertrok naar DS Penske, terwijl Stoffel Vandoorne overkwam van hetzelfde team. En verrassend genoeg maakte Jake Hughes de overstap van McLaren naar Maserati.De kracht van het nieuwe duo ligt vooral in de kwalificaties. Zowel Vandoorne als Hughes hebben bewezen dat ze snel kunnen zijn over één ronde. Hun zwakke punten liggen elders: Hughes heeft in het verleden moeite gehad met regelmaat tijdens de races, en Vandoorne is niet altijd comfortabel geweest met de agressieve racestijl die sinds de Gen3-wagens vereist is.
Met de introductie van de Gen3.5 ligt er een kans voor beide rijders om hun eerdere zwakheden om te buigen. Als ze erin slagen die nieuwe uitdaging te omarmen, heeft Maserati zeker het potentieel om mee te strijden aan de top. De langdurige verbintenis van Maserati aan de Formule E tot 2030 toont ook aan dat het merk vastberaden is om zichzelf te vestigen als een serieuze speler in de elektrische racerij.
Het is nu aan Vandoorne en Hughes om die ambitie waar te maken en consistent te presteren in de races. São Paulo zal een belangrijke referentie worden voor hun vooruitgang.
Lola Yamaha ABT Formula E Team: een fascinerende nieuwkomer
Enerzijds het meest interessante team voor dit seizoen. De discipline kan alleen maar in de wolken zijn met de toevoeging van nieuwe constructeurs als Lola en Yamaha. In combinatie met een ervaren team als ABT is snelle progressie zeker niet uitgesloten. Verwacht het nieuwe team echter niet meteen in de voorposten van het kampioenschap.Dat werd bewezen in Jarama, waar oude vos Lucas di Grassi pas de twintigste tijd realiseerde. Of de Braziliaan nog altijd het potentieel heeft om mee te strijden voor de titel, is een vraagteken, maar wel kan hij een belangrijke pion worden voor Lola Yamaha om de aandrijving mee te ontwikkelen. Aan de andere kant van de garage staat nieuweling Zane Maloney, die in Spanje in de middenmoot reed, maar wel stilviel bij aanloop van de testrace.
Met andere woorden: ABT zal vermoedelijk nog een jaartje in de achterste gelederen te zien zijn, maar het team zal dat gemakkelijker kunnen accepteren dan de voorbije twee seizoenen.
Mahindra Racing: weg uit het diepe dal?
Na twee rotseizoenen wil het Anglo-Indische team weer een weg naar voren vinden. Mahindra hoopt van het Gen3.5-tijdperk te kunnen profiteren om een sprong voorwaarts te maken. De eerste steen werd vorig jaar gelegd door de handtekening te krijgen van voormalig kampioen Nyck de Vries en Edoardo Mortara.Vorig seizoen was er best verbetering te bespeuren in de loop van de races, en in de voorbereidende testsessies in Jarama bleek dat de middenmoot voor hen lijkt weggelegd. Dat moet Mahindra een hart onder de riem steken, gezien de prestaties van de voorbije twee jaar.
De hamvraag luidt echter: wat na seizoen 12? Zes merken hebben zich ondertussen al gemeld voor Gen4, en daar zit Mahindra voorlopig niet bij. Zijn dit de laatste twee jaar voor het merk dat er vanaf het begin bij was? Of wachten de Indiërs tot het laatste moment om bij te tekenen?
Cupra Kiro: klaar om iedereen met verstomming te slaan!
Voor het eerst sinds de start van het kampioenschap is er dus geen enkel Chinees team van de partij. Na jaren rode lantaarn gespeeld te hebben in de Formule E, heeft ERT zijn plaats verkocht aan een Amerikaans investeringsbedrijf, en komt het met Kiro naar het elektrische kampioenschap.Vanaf dan is alles in sneltempo gegaan, want voor de testdagen in Jarama had het team geen enkele rijder kunnen vastleggen. Daarom kregen Dan Ticktum en David Beckmann hun kans. Aan het einde van de rit kwamen beiden heel goed voor de dag, met een derde en vijfde beste tijd, wat hen een contract voor dit seizoen opleverde. En net voor het startschot van het seizoen werd ook de samenwerking met Cupra bevestigd, dat op die manier toch in de Formule E blijft, na twee jaar samenwerking met ABT.
Toch zijn er vragen over de snelle opwaartse beweging van het team. Kwatongen bestempelen het team als een veredeld B-team van Porsche en bovendien verklaarde Cupra Kiro zelf te willen meespelen voor de knikkers. Op zich is de Porsche-aandrijving een van de betere van het moment, naast die van Jaguar. Kan dit team vriend en vijand verrassen door meteen vooraan een hoofdrol op te eisen? De tijd zal het uitwijzen, maar dat Ticktum en Beckmann zichzelf in de kijker zullen rijden, lijkt nu al vast te staan.
Foto's: Formula E - Envision Racing - CUPRA
Tweet