Saoedi-Arabië: Hamilton verslaat Verstappen in chaotische race
Bij de start wijzigden er geen plaatsen in de top drie. Verstappen bleef dus achter Hamilton en diens teamgenoot Valtteri Bottas. Na negen ronden was Hamilton erin geslaagd een voorsprong van twee seconden uit te bouwen, terwijl Bottas amper iets meer dan een seconde voor Verstappen reed. In de daaropvolgende ronde crashte Mick Schumacher (Haas) waardoor de safety car de baan op kwam. Mercedes wilde beide wagens van vers rubber voorzien waardoor het Bottas traag naar de pits liet rijden. De Fin ging zo’n vijf seconden trager dan Hamilton richting de pits, tot ongenoegen van Red Bull. Verstappen werd niet binnen geroepen en kwam dus aan de leiding terecht. Red Bull ging er duidelijk van uit dat er nog ‘goedkope’ pitstops zouden volgen.
Hamilton volgde dus in tweede stelling, terwijl Bottas derde was, gevolgd door Esteban Ocon (Alpine) en Daniel Ricciardo (McLaren) die ook niet binnengekomen waren. Na vier ronden achter de safety car werd de race echter stilgelegd omdat de herstellingswerken aan de muur waar Schumacher gecrasht was, langer duurden dan verwacht. Aangezien er met de rode vlag gezwaaid werd, mocht iedereen zijn banden wisselen in de pitlane, wat in het voordeel van Verstappen was.
Na twintig minuten volgde een herstart waarbij Hamilton een betere start maakte dan Verstappen, waardoor de Brit de leiding terug leek over te nemen. Verstappen remde echter een stuk later voor de eerste bocht, sneed vervolgens de tweede bocht af om terug voor Hamilton de baan op te komen.
Hamilton ging net als Verstappen wijd in die tweede bocht, wat Ocon toeliet om de tweede positie over te nemen. De Fransman had in de eerste bocht immers al Bottas kunnen verschalken, die zich verremd had.
In het middenveld ontstond er iets later chaos. Charles Leclerc (Ferrari) kon Sergio Perez (Red Bull) niet meer ontwijken bij het uitkomen van de tweede bocht. Perez spinde in de muur waardoor George Russell (Williams) van het gas ging. Nikita Mazepin (Haas) was echter aan het strijden met Lance Stroll (Aston Martin) en merkte de tragere Williams voor zich niet op, waardoor hij in de achterkant van Russell’s wagen knalde. Perez, Russell en Mazepin moesten hierdoor opgeven en de race werd opnieuw zo’n twintig minuten stilgelegd.
Tijdens die pauze kreeg Verstappen te horen dat hij zijn eerste positie niet mocht behouden omdat hij die verkregen had door Hamilton naast de baan in te halen. Hij moest dus voor de herstart op de grid achter Hamilton plaatsnemen, in derde stelling, terwijl Ocon vanop pole positie mocht starten.
Bij de derde start kon Hamilton onmiddellijk naast Ocon komen, terwijl ook Verstappen zich in het duel probeerde te mengen. De Nederlander dook de eerste bocht aan de binnenkant in waardoor Hamilton tussen Verstappen en Ocon reed. Hamilton en Ocon raakten elkaar licht waardoor de Fransman te wijd de eerste bocht inging en de tweede bocht afsneed. Hij kwam zo vóór Verstappen de baan op, maar gaf die positie direct af. Eén ronde later kon ook Hamilton voorbij Ocon raken.
Beide titelkandidaten wisselden vervolgens de snelste rondetijden af tot er na zeven ronden opnieuw een virtuele safety car was, deze keer omdat Yuki Tsunoda (Alpha Tauri) en Sebastian Vettel (Aston Martin) elkaar geraakt hadden en er brokstukken op de baan lagen. De VSC duurde niet lang, maar enkele ronden later werd er nog tweemaal beroep gedaan op de virtuele safety car, opnieuw om brokstukken van de baan te ruimen.
Na die laatste interventie slaagde Hamilton erin om, met behulp van DRS, aan de zijde van Verstappen te komen bij het ingaan van bocht 1. Maar Verstappen hield de binnenkant van de bocht en beide rijders gingen te wijd. Verstappen sneed daarbij opnieuw bocht 2 af waardoor Red Bull iets later vroeg aan Verstappen om Hamilton ‘op een strategische manier’ voorbij te laten. Verstappen vertraagde in de aanloop van de laatste bocht en Hamilton, die verrast werd door het plotse remmen van de Nederlander, raakte de achterkant van de Red Bull-bolide en beschadigde zijn voorvleugel. Verstappen kreeg hiervoor na de race een tijdstraf van tien seconden opgelegd omdat de stewards van oordeel waren dat het onverwachte remmen gevaarlijk was, zeker omdat Hamilton dicht achter hem zat.
Na het incident reed Verstappen verder aan de leiding, maar Red Bull vroeg Verstappen opnieuw om Hamilton voor te laten. Dat gebeurde opnieuw in de aanloop naar de laatste bocht. Deze keer ging dat vlot, maar Verstappen kon onmiddellijk de eerste positie terug overnemen. De wedstrijdleiding gaf vijf seconden straf aangezien ze niet vonden dat hij zijn voordeel echt had afgestaan.
Verstappen vertraagde dus nogmaals om Hamilton voorbij te laten in de laatste bocht. Deze keer trachtte onze noorderbuur Hamilton opnieuw in te halen langs de buitenkant van de bocht, maar Hamilton liet geen plaats en bleef eerste. Deze keer kreeg de Brit een waarschuwing omdat hij Verstappen van de baan duwde. Vanaf dan kon Hamilton onbedreigd naar de overwinning rijden.
Achter Verstappen was het een strijd tussen Ocon en Bottas voor de laatste podiumplek. Uiteindelijk slaagde Bottas er in de laatste meters in om Ocon net op tijd in te halen. Ricciardo sloot aan op P5 terwijl Pierre Gasly (Alpha Tauri) knap zesde werd voor beide Ferrari’s.
Foto's: Mercedes-AMG Petronas Motorsport
Uitslag Race F1 Grote Prijs van Saoedi-Arabië 2021
# | Rijder | Team | Resultaat |
---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 2:06:15.118 |
2. | Max Verstappen | Red Bull Racing Honda | +21.825s |
3. | Valtteri Bottas | Mercedes | +27.531s |
4. | Esteban Ocon | Alpine F1 Team | +27.633s |
5. | Daniel Ricciardo | McLaren Mercedes | +40.121s |
6. | Pierre Gasly | Scuderia AlphaTauri Honda | +41.613s |
7. | Charles Leclerc | Ferrari | +44.475s |
8. | Carlos Sainz | Ferrari | +46.606s |
9. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo Racing Ferrari | +58.505s |
10. | Lando Norris | McLaren Mercedes | +61.358s |
11. | Lance Stroll | Aston Martin Cognizant F1 Team | +77.212s |
12. | Nicholas Latifi | Williams Mercedes | +83.249s |
13. | Fernando Alonso | Alpine F1 Team | +1 ronde |
14. | Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri Honda | +1 ronde |
15. | Kimi Raikkonen | Alfa Romeo Racing Ferrari | +1 ronde |
16. | Sebastian Vettel | Aston Martin Cognizant F1 Team | DNF |
17. | Sergio Pérez | Red Bull Racing Honda | DNF |
18. | Nikita Mazepin | Haas | DNF |
19. | George Russell | Williams Mercedes | DNF |
20. | Mick Schumacher | Haas | DNF |
Foto's: Mercedes-AMG Petronas Motorsport
Tweet