van der Horst

Sardinië 2: Acciona | Sainz XE Team wint op de eerste dag

Mattias Ekström, Carlos Sainz en Laia Sanz
Mattias Ekström, Carlos Sainz en Laia Sanz
Sardinië is de laatste jaren uitgegroeid tot de redder in nood voor het Extreme E-kampioenschap en ook ditmaal stelde het Italiaanse eiland niet teleur. Acciona | Sainz XE Team met Mattias Ekström en Laia Sanz waren oppermachtig vandaag en wonnen ook de eerste wedstrijd van dit weekend. Dat terwijl er achter hen de nodige chaos uitbrak bij de strijd om de tweede plaats. Al was Neom McLaren Extreme E de grootste pechvogel van de dag.
Timmy Hansen/Catie Munnings - Andretti Altawkilat Extreme E
Timmy Hansen/Catie Munnings - Andretti Altawkilat Extreme E
Het begon al met een zware crash voor Emma Gilmour met de papaya Odyssey-21, waarbij praktisch alleen de rolkooi overbleef van de wagen. Uiteindelijk kwam de Australische er heelhuids van af en liep ze een gebroken rib en een hersenschudding op. Hierdoor moest reserverijdster Tamara Molinaro invallen, maar ook zij kende de nodige problemen. Bij de start van de Redemption race, vloog de Italiaanse eveneens overkop in het begin van de race. Zij kwam er zonder kleerscheuren van af. De race zelf werd dan weer gewonnen door een andere pechvogel van de dag, namelijk Catie Munnings en Timmy Hansen voor Andretti Altawkilat Extreme E, die zelfs de tweede kwalificatieronde moesten overslaan vanwege te grote schade aan de wagen.

Mattias Ekström/Laia Sanz - Acciona | Sainz XE Team
Mattias Ekström/Laia Sanz - Acciona | Sainz XE Team
De finale daarentegen werd vooral gekleurd door Ekström en Sanz. Al de hele dag was het team van Carlos "El Matador" Sainz op dreef, met twee overwinningen bij de kwalificaties. Dat resulteerde in een zeer sterk gegeven tijdens de finalerace, waarbij de Zweed wegreed van de rest van het veld en de Spaanse zonder problemen de overwinning binnenhaalde. Voor plaats twee was er de nodige chaos. Eerst lag Carl Cox Motorsport met Timo Scheider en een zeer sterke Lia Block in de beste positie om deze te pakken, totdat de Amerikaanse uitviel met een kapotte stuurophanging. Ook Veloce Racing met Kevin Hansen en Molly Taylor zagen de tweede plaats verdwijnen omwille van... een kapotte ruitenwisser.

Gevecht om de tweede plaats in de finale
Gevecht om de tweede plaats in de finale
Gezien zij door het water moesten rijden dat gemengd was met zand, werd het gebruik van de ruitenwisser van levensbelang en dat zal de Australische geweten hebben. Uiteindelijk ging de tweede plek naar ABT Cupra XE met Sébastien Loeb en Klara Andersson, hetzij ook met een kapotte ophanging rechts achteraan. De vierde plek ging uiteindelijk naar Rosberg X Racing, dat al na de eerste ronde met een kapotte stuurbekrachtiging kampte en kon profiteren van de opgave van Block. Hiermee zit de chaotische eerste dag er op, al mogen de dames en heren morgen alles nog eens overdoen.

Foto's: Extreme E



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Rally Internationaal op zaterdag 16 september 2023 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Sardinië II.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons