Sardinië: Helse omstandigheden voor de eerste WRC rally op onverhard van Tom Rensonnet

“Het beeld van de traditionele stofwolken op het onverhard mochten we dus vergeten”, glimlacht Tom aan de finish. “Gedurende heel wat KP’s werden we gewoon overspoeld. Met alle gevolgen van dien.” Zo waren de sporen die de Rally1-wagens hadden getrokken veel dieper dan gewoonlijk. Dat zorgde er voor dat bij de Fords Fiesta Rally3 nogal wat banden van de velg liepen.
“In de 49 km. lange proef van vrijdag wisselden we een eerste lekke band”, doet Tom het relaas. “Bij de tweede passage ging in dezelfde proef de brandblusser in de cockpit af. En enkele kilometers verder reden we twee keer lek. We zijn ondertussen al goed getraind in het wisselen van wielen in de proeven!”

Gelukkig was de schade slechts oppervlakkig en kon het Belgische duo via de Super Rally op zondag opnieuw vertrekken.
“Dit keer hadden we geen enkel probleem, maar de organisatoren hadden overschot van gelijk door de laatste proef voor ons te annuleren. Het parcours was echt onberijdbaar.”
In zijn analyse wikt de rijder van het RACB National Team zijn woorden:
“Ik kon vaststellen dat ik op enkele proeven op minder dan een seconde van referentie Creighton volgde. Op andere chronoritten was het lastiger. Blijkbaar voel ik me minder op mijn gemak op de meer technische en minder snelle stroken. Ik zal me nu vooral daarop toeleggen om te proberen het er in de toekomst beter te doen.”
RACB National Team
Tweet