van der Horst

Sardinië: Ott Tanak op weg naar eerste zege

Ott Tanak - Ford Fiësta WRC
Ott Tanak - Ford Fiësta WRC
De Est Ott Tanak sluit met zijn Ford Fiësta van M-SPORT World Rally Team de derde wedstrijddag van de Rally van Sardinië af met 24 tellen voorsprong op de Toyota Yaris van Jari-Matti Latvala en staat dus in pole position om zijn eerste WRC wedstrijd uit zijn carrière te behalen. De 29-jarige Est was vandaag in strijd met Paddon, Neuville en Latvala voor de eerste plaats en mag morgen als leider richting de slotdag.
  • Skylimit Events
Thierry Neuville-Nicolas Gilsoul - Hyundai i20 WRC
Thierry Neuville-Nicolas Gilsoul - Hyundai i20 WRC
Halfweg de derde wedstrijddag zag het ernaar uit dat Paddon en Tanak een van de enige waren die niet plat reden en van ander onheil werden gespaard. Paddon leidde de debatten voor Tanak die volgde op 10 tellen, terwijl Latvala zijn Toyota op een derde plaats parkeerde met een achterstand van 23 seconden. Neuville had meer dan een minuut verloren met falende remmen en stond vierde voor Hänninen.


Tanak won de de eerste KP van de tweede lus, terwijl leider Paddon 1min20sec verloor door een stuurfout van Paddon en werd de nieuwe leider. Tijdens de volgende twee KP's kon de Est zijn voorsprong op Latvala nog wat verder uitdiepen en mocht gaan rusten met een bonus van respectievelijk 24 en 1min02 op Latvala en Neuville.

Jari-Matti Latvala - Toyota Yaris WRC
Jari-Matti Latvala - Toyota Yaris WRC
Ondanks de pech kan Neuville op zondag wel een goede zaak doen in het kampioenschap gezien Ogier staat vastgeroest op de zesde stek. Hij zal er uiteraard alles aan doen om nog extra punten te sprokkelen tijdens de afsluitende power stage. De onfortuinlijke Paddon viel terug naar de 12de plaats, net als ploegmaat Sordo.


Foto's: Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in FIA World Rally Championship op zaterdag 10 juni 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rally Italië.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons