van der Horst

SC20, de nieuwe hypercar van Lamborghini Squadra Corse

Lamborghini SC20
Lamborghini SC20
Het eerder door Lamborghini aangekondigde, unieke, open top model met V12 kent nu officieel zijn debuut. Hoewel het oorspronkelijk was aangekondigd voor uitsluitend gebruik op circuit, is Sant’ Agata Bolognese erin geslaagd deze extreme open roadster ook officieel voor normaal weggebruik te laten erkennen. De Squadra Corse 20, kortweg SC20, schrijft geschiedenis als het tweede unieke model van Lamborghini’s motorsportafdeling, getekend door hun eigen ontwerpstudio naar de wensen van hun klant.
  • LTF
Voor de ontwikkeling van hun laatste creatie putte Lamborghini ervaring uit de autosport. Als uitgangspunt vertrok men van het extreme design geïnspireerd op dat van de Diablo Roadster, de Aventador J, de Veneno Roadster en de Concept S.    

Het met de hand gepolijste koolstofvezel koetswerk verzekert een zo gunstig mogelijke stroomlijn die zowel de prestaties als de inzittenden ten goede komt. Vooraan prijkt een splitter omzoomd door 2 vinnen en luchtinlaten in de neus zoals we die kennen bij de Huracan GT3 EVO. De flanken doen weer denken aan de specifieke vormgeving bij de Essenza SCV12. Achteraan zorgt een imposante vleugel voor de nodige neerwaartse druk. Die kan 3 verschillende posities innemen naargelang de situatie.

Onder de motorkap van de SC20 huist de imposante V12, een traditionele Lamborghini-motor met een cilinderinhoud van 6498 cc. Die ontwikkelt 770 pk bij 8500 t/min. Bij 6750 t/min piekt het maximale koppel, dat 720 Nm bedraagt. Ook de versnellingsbak, de Independent Shifting Rod zevenbak met centraal gepositioneerd elektronisch differentieel, zorgt voor gecontroleerde vermogensoverdracht naar de 20 inch voor- en 21 inch achterwielen, geschoeid op Pirelli PZero Corsa banden. Over de prestaties gaf Lamborghini geen cijfers vrijk maar je kan er van op aan dat deze uitstekend zullen zijn.  

Lamborghini SC20
Lamborghini SC20
Naar wens van de klant bestaat de koetswerkkleur uit Bianco Fu in combinatie met Blu Cepheus. Beide tinten vinden we ook weer in het interieur, in combinatie met Nero Cosmus en Bianco Leda accenten. Ook het dashboard uit koolstofvezel komt sterk naar voor. Dezelfde configuratie wordt behouden voor de achterwand, deurpanelen, de console en het stuurwiel. Ook de stoelen bestaan uit carbon, overtrokken door Alcantara en leder. De deurhendels daarentegen zijn vervaardigd uit aluminium. 

Tekst: Alec Lavaerts - Foto's: Lamborghini



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Automotive op maandag 15 februari 2021.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons