SC20, de nieuwe hypercar van Lamborghini Squadra Corse
Het met de hand gepolijste koolstofvezel koetswerk verzekert een zo gunstig mogelijke stroomlijn die zowel de prestaties als de inzittenden ten goede komt. Vooraan prijkt een splitter omzoomd door 2 vinnen en luchtinlaten in de neus zoals we die kennen bij de Huracan GT3 EVO. De flanken doen weer denken aan de specifieke vormgeving bij de Essenza SCV12. Achteraan zorgt een imposante vleugel voor de nodige neerwaartse druk. Die kan 3 verschillende posities innemen naargelang de situatie.
Onder de motorkap van de SC20 huist de imposante V12, een traditionele Lamborghini-motor met een cilinderinhoud van 6498 cc. Die ontwikkelt 770 pk bij 8500 t/min. Bij 6750 t/min piekt het maximale koppel, dat 720 Nm bedraagt. Ook de versnellingsbak, de Independent Shifting Rod zevenbak met centraal gepositioneerd elektronisch differentieel, zorgt voor gecontroleerde vermogensoverdracht naar de 20 inch voor- en 21 inch achterwielen, geschoeid op Pirelli PZero Corsa banden. Over de prestaties gaf Lamborghini geen cijfers vrijk maar je kan er van op aan dat deze uitstekend zullen zijn.
Naar wens van de klant bestaat de koetswerkkleur uit Bianco Fu in combinatie met Blu Cepheus. Beide tinten vinden we ook weer in het interieur, in combinatie met Nero Cosmus en Bianco Leda accenten. Ook het dashboard uit koolstofvezel komt sterk naar voor. Dezelfde configuratie wordt behouden voor de achterwand, deurpanelen, de console en het stuurwiel. Ook de stoelen bestaan uit carbon, overtrokken door Alcantara en leder. De deurhendels daarentegen zijn vervaardigd uit aluminium.
Tekst: Alec Lavaerts - Foto's: Lamborghini
Tweet