van der Horst

Schaeffler 4ePerformance: een elektrische Audi RS3 met ruim 1200 pk!

Schaeffler 4ePerformance
Schaeffler 4ePerformance
Schaeffler, een Duitse onderneming die o.a. toebehoren levert aan autofabrikanten, toonde deze week beelden van de Schaeffler 4ePerformance. Met dit elektrische conceptmodel brengt Schaeffler de techniek van een Formule E-bolide over naar de auto voor het dagelijkse gebruik. Als basis gebruikte het Duitse bedrijf een Audi RS3.
Schaeffler 4ePerformance
Schaeffler 4ePerformance
Schaeffler is al sinds het eerste uur van het ABB FIA Formule E Championship actief in de elektrische raceserie. Het bedrijf, dat dit seizoen verbonden is aan het Audi Formule E fabrieksteam, is hiermee één van de pioniers in elektromobiliteit en die geloofde in de visie van het racen met elektrische voertuigen. Het project is voortgevloeid uit een idee van eenmalig Formule E-kampioen Lucas di Grassi en van Peter Gutzmer, hoofd technologie van Schaeffler. Als aandrijving van de EV werden vier elektromotoren uit de ABT Schaeffler FE01 Formule E uit seizoen 2 van de serie gebruikt. Een enkele elektrische aandrijving levert zo’n 220 kW, maar in totaal genereren de 4 motoren een enorm vermogen van 880 kW (ongeveer 1200 pk). De elektrische bolide accelereert volgens de Duitsers in 7 seconden naar de 200 km/u en laat hiermee menig supercar achter zich. Even ter vergelijking, een Ferrari 488 Pista is in 7.6 seconden bij de 200 km/u.

Door middel van een tandwiel is elke afzonderlijke krachtbron rechtstreeks verbonden met een wiel. In beide gevallen delen twee motoren een transmissiehuis en vormen zo een elektrische “Twin-Achse”. De energie komt van twee batterijen met een totale capaciteit van 64 kWh. Schaeffler is niet van plan om de 4ePerformance in productie te nemen, maar wil met het conceptmodel laten zien hoe snel hoogwaardige elektrische technologie geïntegreerd kan worden in een serieproductie model.

Foto's: Schaeffler
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Michel Helders in Varia op donderdag 31 mei 2018.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons