van der Horst

Schitterende eindstrijd in Zuid-Afrika met Ekström als vicekampioen

Start finale Supercars Zuid-Afrika
Start finale Supercars Zuid-Afrika
We hebben met de slotmanche in het Zuid-Afrikaanse Kaapstad gelegen in de schaduw van de imposante Tafelberg, een schitterend seizoen World RX achter de rug met enerzijds de hegemonie van Kristoffersson en zijn VW Polo en anderzijds de heroïsche gevechten om de ereplaatsen tussen Solberg in de tweede officiële VW Polo, het duo Ekström - Bakkerud in de Audi S1 en Loeb en de gebroeders Hansen in de Peugeot 208. Dit alles doorspekt met enkele uitschieters van privé teams in de schaduw van de drie fabrieksteams.
  • Powerkit.shop
Solberg versul Loeb
Solberg versul Loeb
Tijdens de twaalfde en tevens laatste manche van het seizoen verhuisde de RX-karavaan richting Zuid-Afrika. De Zweedse TGV Kristoffersson was reeds een tijdlang zeker van zijn tweede wereldtitel op rij terwijl Volkswagen ook bij de teams de titel reeds op zak had. Alleen de strijd om de vice titel was nog aan de orde met de Zweed Ekström die vier punten voor had op zijn ploegmaat, de Noor Anreas Bakkerud, die op zijn beurt drie punten bonus telde op zijn landgenoot Petter Solberg. Loeb kon alleen mathematisch nog aanspraak maken op de vice titel.

Petter Solberg moest de wedstrijd aanvangen met vijftien strafpunten gezien hij volgens de reglementen een motor teveel wisselde. Zodoende was hij quasi uitgeschakeld voor de vicetitel en kwam Loeb virtueel op één punt van de ex-wereldkampioen die zijn vierde plaats nog kon verliezen.

elf zeges op twaalf races voor Johan Kristoffersson
elf zeges op twaalf races voor Johan Kristoffersson
Er werd keihard gevochten voor een plaatsje in de finale. Uiteindelijk werden de halve finales gewonnen door de twee VW Polo’s van Kristoffersson en Solberg, respectievelijk voor Timmy en Kevin Hansen, Sébastien Loeb en Mattias Ekström. Het duel in de halve finale tussen Timmy Hansen en Adreas Bakkerud eindigde in een opgave van de Noorse Audi-rijder. Tijdens de start van de finale was het een gewriemel van formaat en opnieuw trok Kristoffersson aan het langste eind en reed een start-finish race. Achter hem was het alle hens aan dek tussen Solberg en Ekström met Timmy Hansen in de rol van derde hond. Even later was er zelfs contact tussen Timmy Hansen en Solberg en beiden moesten naar de kant. Zodoende kon Loeb opschuiven naar de derde plaats en kregen we nog een mooi duel om de tweede plaats met Ekström die het uiteindelijk haalde en ook de vice titel op zijn palmares mag bijschrijven. Bakkerud blijft dus derde in de eindstand, maar de Noor had het teambaas Ekström nog behoorlijk moeilijk kunnen maken indien hij niet was uitgevallen tijdens de halve finale. Door die strafpunten en de goede prestatie van Loeb verhuist Solberg uiteindelijk nog naar de vijfde eindplaats voor Timmy Hansen.

Laatste podium van 2018 met Kristoffersson, Ekström, Loeb & Solberg
Laatste podium van 2018 met Kristoffersson, Ekström, Loeb & Solberg
En zo eindigen de zes fabrieksrijders het seizoen binnen de top zes. Uiteraard niet vergeten dat Johan Kristoffersson zijn elfde race won op twaalf wedstrijden. En als we er zijn prestaties van vorig seizoen ook bij sleuren, dan wint hij 18 wedstrijden op 21. Dit jaar zijn zijn cijfers gewoon waanzinnig indrukwekkend.

Er waren twaalf wedstrijden en telkens zijn er dertig punten te verdienen, verdeeld over kwalificatie (16), halve finale (6) en finale (8). Kristoffersson behaalde maar liefst een score van 341 op 360 of omgerekend een gemiddelde score van 94,7 procent. De allerhoogste onderscheiding dus voor de Zweed dat meer dan waarschijnlijk de geschiedenisboeken ingaat als onevenaarbaar.

Foto's: JL / Eric Buijs
 

 


Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Rallycross Championship op maandag 26 november 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting World RX of South Africa.
  • Footprints

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons