van der Horst

Schübert Motorsport ontwikkelt nieuwe BMW Z4 GTS

Schübert Motorsport- BMW Z4 GTS
Schübert Motorsport- BMW Z4 GTS
Schübert Motorsport liet afgelopen weekend een opvallende wagen debuteren tijdens de voorlaatste manche van het VLN langstreckenmeisterschaft op de Nürburgring Nordschleife. De in Oschersleben gevestigde equipe puzzelde een eigen versie van de BMW Z4 in elkaar die het suffix ‘GTS’ meekreeg. Specifiek ontwikkeld om zo goed mogelijk uit de voeten te komen op ‘s werelds meest uitdagende omloop hoopt het team met de BMW Z4 GTS een interessant alternatief op de markt te brengen voor de teams die uitkomen in het unieke kampioenschap. Concreet zal het actieterrein van de nieuwe wagen de SP8-klasse worden, waarin enkele opvallende VLN-Specials het tegen elkaar opnemen zoals onder meer Manthey’s ‘Der Dicke’ (Porsche 911 GT3 RSR).
Het nieuwe prototype werd ontwikkeld op basis van de succesvolle GT3-versie van de Z4, maar heeft desondanks zo zijn eigen karaktertrekken. Zo werd er geopteerd voor de 4,4 liter motor uit de BMW M3 GTS, terwijl het uiterlijk voorkomen afstamt van de debuutversie van de Z4 GT3 uit 2010. De minder uitgewerkte aerodynamica is een bewuste keuze daar men streeft naar een hoge topsnelheid, iets wat tot dusver een zwak punt was van de GT3. Ook Dunlop werd betrokken bij het project en ontwikkelde een specifieke band voor de BMW Z4 GTS.
 
Inmiddels is het debuut van de wagen achter de rug en de eerste resultaten zijn alvast veelbelovende te noemen. Zo kwalificeerde Dominik Baumann de Z4 GTS tussen de GT3’s als vijfde algemeen en eerste in de SP8-klasse. Tijdens de race lag de bolide lang op podiumkoers in de klasse maar uiteindelijk moest de Schübert Motorsport de handdoek in de ring werpen.

Foto: Brucke/VLN



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in VLN Langstreckenmeisterschaft Nürburgring op woensdag 16 oktober 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting ROWE 250-Meilen-Rennen.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons