van der Horst

Sebastian Vettel: “Geaggregeerde kwalificatie is een rotslecht voorstel”

Sebastian Vettel
Sebastian Vettel
Zondagochtend voor de Grote Prijs van Bahrein werd er, net zoals in Melbourne, wederom een vergadering gehouden met de teambazen. F1-baas Bernie Ecclestone en FIA-voorzitter Jean Todt zaten mee aan tafel. Op de agenda, uiteraard, het nieuwe kwalificatieformat dat nog steeds een wrange nasmaak achterlaat bij zowel rijders als fans. De optie om terug te keren naar het oude format werd weer afgewimpeld en een oplossing voor de volgende GP, in China, is er nog niet. Men stelde evenwel een nieuw systeem voor: de "geaggregeerde" kwalificatie. Dit houdt in dat de som van de twee beste tijden van elke rijder zal bepalen in welke positie hij zal starten.
Sebastian Vettel - Ferrari
Sebastian Vettel - Ferrari
Sebastian Vettel was niet te spreken over het nieuwe kwalificatieformat dat zondagochtend in Sakhir werd voorgesteld. “Het is tijd om naar het circus te gaan”, aldus een duidelijk misnoegde Ferrari-rijder aan Sky Sports F1. “Het is een puik idee indien je willekeurige dingen wil laten gebeuren, maar Formule 1 moet gaan over racen. Het is een 'shit' voorstel.” Ook Red Bull Racing-rijder Daniel Ricciardo kon zich niet vinden in het nieuwe voorstel. ”De kwalificatie moet draaien rond die ene perfecte ronde”, aldus de Australiër. “Als men zo'n systeem invoert, begint dit meer op endurance racen te lijken. Ik ben er toch niet zo tuk op.”

Christian Horner - Red Bull Racing
Christian Horner - Red Bull Racing
Doch zijn er enkelen die zo'n systeem wel willen uittesten. “Het is in ieder geval beter dan het huidige... Ik denk dat alles beter is dan dit”, zei Stoffel Vandoorne's teamcollega Jenson Button. “Rijders die slechts met één oog open rijden, zijn beter dan dit.” De voormalige wereldkampioen kijkt alvast uit naar een verandering en hoopt dat deze snel in aantocht is, wat het ook moge zijn. “Het is een compromis en iets dat we moeten bekijken”, zei Red Bull Racing-teambaas Christian Horner. “Niemand is fan van dit huidig systeem, dus dit idee is een stap in de juiste richting.”

Nico Rosberg
Nico Rosberg
Indien deze nieuwe voorstel in voege was getreden tijdens afgelopen GP in Bahrein, dan was het niet Lewis Hamilton die op pole positie mocht starten, maar wel teammaat Nico Rosberg. De twee snelste ronden van Rosberg in Q3 samen waren samengeteld sneller dan de som van deze van de regerende wereldkampioen. Zelfs Sebastian Vettel zou voor Hamilton gestaan hebben op de startgrid. Doch is de zoon van voormalig wereldkampioen Keke een voorstander om het vorig format terug in te voeren. “Het lijkt me het best om terug te keren naar het oude systeem”, aldus de 16-voudige GP-winnaar.

Jean Todt - Rubens Barichello
Jean Todt - Rubens Barichello
In 2005 werd in de F1 al een keer een geaggregeerd systeem toegepast bij de kwalificaties en dit werd verspreid over twee sessies: één op zaterdagnamiddag en één op zondagochtend. De rijders reden dan slechts één snelle ronde per sessie en de twee tijden werden samengeteld. Deze som werd dan hun startpositie, maar dit format was slechts een kort leven beschoren omdat het onpopulair bleek te zijn bij de fans enerzijds en anderzijds waren er TV-zenders die zondag de sessie niet live uitzonden. Na slechts vijf wedstrijden werd dit systeem in de prullebak gegooid en in 2006 werd het succesvolle driedelige Q1, Q2 en Q3 kwalificatieformat geboren.

Foto's: Georges De Coster & Racing International Photography




Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Ronald Ooms in Formule 1 op maandag 4 april 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Grote Prijs van Bahrein.
  • Shopa

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons