van der Horst

Sebring: chaotische start en fenomenale finish in de Virtual Belcar

Valkyrie Exype Competition - Audi R8 LMS Evo
Valkyrie Exype Competition - Audi R8 LMS Evo
De seizoenstart van de Virtual Belcar in Sebring beloofde al op voorhand om een interessant gegeven te worden. In kwantiteit verloor men hier en daar wat wagens, maar de kwaliteit is omhoog gegaan. De eerste die dit weekend hun kwaliteiten toonde was Valkyrie Exype, dat met Jonathan Poulet en Gaetan Anger de overwinning behaalde in Belcar 1 met hun Audi. Dat terwijl Roger Kristiansen, Jo Vegard Goderstad en Sam Hammarstedt pas in de allerlaatste bocht de overwinning veilig stelden in Belcar 2. In Belcar 3 kregen we een dominante overwinning voor de Traxxis by JWS Classic Cars Mercedes van Stefan Verhofsté en Robbe Janssens.
Boutsen-VDS by UNDERCUT #RED - Audi R8 LMS Evo
Boutsen-VDS by UNDERCUT #RED - Audi R8 LMS Evo
In het echt is de startfase in Sebring altijd een spektakelrijk gegeven en dat was bij de Virtual Belcar niet anders. In de derde bocht was er een lichte aanraking tussen een aantal wagens en dat leverde de nodige chaos op, vooral in de klassen achteraan, maar daarover meer later. Vooraan in Belcar 1 was het Boutsen-VDS by UNDERCUT #RED die de forcing doorvoerde, terwijl achter hen een gevecht ontketende tussen Schütz Motorsport eSports, Arnage Competition en Valkyrie Exype Competition. Na de eerste pitstops viel Schütz Motorsport weg vooraan en nam Arnage Competition de tweede plaats in. Maar dan kregen we een overwachte wending iets na halfweg de wedstrijd.

Ineens besloot Boutsen-VDS de pits op te zoeken voor hun tweede pitstop. Arnage Competition deed hetzelfde, Valkyrie Exype Competition deed dat niet. Na de race bleek het dat de brandstofconsumptie daarbij een belangrijk rol speelde. Poulet verklaarde in het interview dat men echt op het uur binnen moest komen, wat de Valkyrie Exype Competition Audi ook deed. Gezien Christophe Herbigneaux en Jérémy Bonsaudo met hun Boutsen-VDS by UNDERCUT #RED Audi en Ricardo Fereira en Carlos Diegues in de Arnage Competition Lamborghini nog de pits moesten opzoeken, konden Poulet en Anger zonder zorgen richting de winst rijden, terwijl de andere twee ook op respectievelijk plaats twee en drie eindigden. De SimRacing.be by R.O.I. Management Audi en de SIMPACT x NOIZEZZ Audi vervolledigden de top vijf.

Valkyrie Exype #877 - Porsche 911 GT3 Cup (992)
Valkyrie Exype #877 - Porsche 911 GT3 Cup (992)
Door de chaos vooraan werd het een heus slagveld in Belcar 2. Daardoor verloor GTE Racing by Xenum het voordeel van hun polepositie en daarvan profiteerde RPM om weg te lopen in de klasse. Vince Peeters, Kenny Herremans en Erind Baba namen daardoor de controle over, terwijl GTE Racing by Xenum de tweede positie verloor aan Valkyrie Exype #877. De overwinning leek zeker voor RPM, gezien zij een comfortabele voorsprong hadden gedurende de volledige race. Maar de laatste vijf minuten zag men ineens de Valkyrie Exype Porsche naderen, tot die in de laatste ronde op de achterbumper van de leider zat. Hammarstedt bleef geduldig achter hem tot in de allerlaatste bocht, waar hij een gewaagd manoeuvre uitvoerde en met veel lef voorbij Baba reed. Zo eindigden Hammarstedt, Kristiansen en Goderstad op het hoogste trapje, terwijl RPM tevreden moest zijn met plaats twee. Senne Lanssens, Maxime van den Hove en Renzo Uylenbroeck pakten de derde plek, terwijl beide wagens van ART Simracing de top vijf volmaakten.

Traxxis by JWS Classic Cars - Mercedes-AMG GT4
Traxxis by JWS Classic Cars - Mercedes-AMG GT4
Niet alleen Belcar 2 gooide de chaos vooraan roet in het eten maar ook voor Belcar 3, waar een glijdende wagen nog voor extra animo in de klasse zorgde. De Traxxis by JWS Classic Cars Mercedes kwam er zonder al te grote kleerscheuren vanaf en pakte de leiding en liep uit. Verhofsté en Janssens reden een solide race, maar een recente update in iRacing voor zowel de Mercedes als de BMW GT4, zorgde er ineens voor dat de brandstofconsumptie anders liep dan verwacht. Daardoor kreeg de Mercedes het even warm toen de BMW van Arnage Competition White nog naderde, maar een opstapeling aan foutjes bij Leandro Werle zorgde ervoor dat hij samen met Thomas Stockmans tevreden moest zijn met de tweede plek. Uiteindelijk, ondanks een zeer zware race voor de Valkyrie Exype GT4 Mercedes, mochten Dimitri Coulon, Mathieu Schröder en Jonathan de Clippel op plaats drie plaatsnemen. De Mercedessen van SimWorld.be Rapyd en BeSim-racing #G eindigden op plaatsen vier en vijf.

Nu is er een maandje rust alvorens de volgende wedstrijd. Dan trekt men op 5 mei richting Spa-Francorchamps, alleen wel voor een wedstrijd van zes uur.

Foto's: Virtual Belcar Series



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Simracing op zaterdag 8 april 2023.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons