van der Horst

Sebring Prologue: Wie houdt Toyota van een nieuwe titel?

Toyota Gazoo Racing - Toyota GR010 Hybride
Toyota Gazoo Racing - Toyota GR010 Hybride
Na de FIA WEC Prologue op het circuit van Sebring kunnen we al een eerste balans opmaken betreffende het aankomende World Endurance Championship. De ervaring die Toyota Gazoo Racing heeft opgedaan met de Hypercar vorig seizoen geeft het team (voorlopig) een voorsprong op de andere hypercar constructeurs die op Peugeot na debuteren in het kampioenschap. Het Japanse merk domineerde over de twee dagen en enkel Cadillac kon aanklampen. Bij de LMP2's start United Autosports het seizoen als favoriet, maar Team WRT ligt niet ver achter. Porsche was dan weer ongenaakbaar in de LMGTE Am klasse.
Peugeot TotalEnergies - Peugeot 9X8
Peugeot TotalEnergies - Peugeot 9X8
Over de twee dagen ging de snelste chrono naar Jose Maria Lopez in de Toyota #7 met een tijd in 1:48.208. Brendon Hartley en Ryo Hirakawa, beiden met de Toyota #8, volgden op respectievelijk 0.008 en 0.085 seconde. Mike Conway, ook al met Toyota, was de vierde snelste over beide dagen met een chrono van 1:48.333. Eerste niet Toyota rijder was Earl Bamber die met de enige aanwezige Cadillac de vijfde chrono neerzette (1:48.429). Michael Christensen was de snelste Porsche rijder met een negende chrono in 1:48.957. Nicklas Nielsen was met de dertiende tijd de snelste Ferrari man (1:49.300) net voor Nico Müller in de Peugeot 9X8 #94 (1:49.302).  Laurens Vanthoor (Porsche Penske Motorsport) vinden we terug op de vierentwintigste positie. Met een chrono van 1:50.038 voor de Vandervell 680 (Tom Dillmann) en 1:51.173 voor de Glickenhaus (Ryan Briscoe) lijkt er nog heel wat werk voor de boeg van beide merken om de grote constructeurs bij te benen.

United Autosports - Oreca 07 LMP2
United Autosports - Oreca 07 LMP2
In de LMP2 klasse voerde de United Autosports Oreca #22 logischerwijze de tabellen aan, de wagen was immers de snelste in drie van de vier sessies. Filipe Albuquerque klokte de snelste tijd in 1:50.577. Maar Team WRT was niet ver af met een ronde in 1:50.827 voor Robert Kubica in de Oreca #41. Doriane Pin zette een mooie derde tijd neer in de Oreca van Prema Racing terwijl Yifei Ye (Hertz Team JOTA) en Petro Fittipaldi (JOTA) de top vijf vervolledigden.

Iron Lynx - Porsche 911 RSR - 19
Iron Lynx - Porsche 911 RSR - 19
Matteo Cairoli (Project 1 – AO Porsche 911 RSR-19) was dan weer de snelste rijder over de twee dagen in de LMGTE Am klasse. Met een ronde in 1:59.170 was hij 0.031 seconde sneller dan Michelle Gatting met de Iron Dames Porsche. Benjamin Barker met de GR Racing Porsche sloot de Prologue af als derde snelste met een chrono van 1:59.253. Lilou Wadoux klokte de vierde algemene tijd (1:59.263) met de AF Corse Ferrari 488 GTE Evo terwijl onze landgenoot Alessio Picariello (Iron Lynx Porsche) de vijfde tijd (1:59.267) achter zijn naam schreef. Ulysse De Pauw was de snelste rijder op de AF Corse Ferrari 488 GTE Evo #21 met een chrono van 1:59.462, de twaalfde tijd algemeen. Sarah Bovy (Iron Dames Porsche) vinden we terug op de vijfentwintigste plaats op 43 rijders.

Foto's: Toyota Gazoo Racing WEC, Peugeot Sport, United Autosports & FIA WEC
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in FIA World Endurance Championship op maandag 13 maart 2023 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Prologue Sebring.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons