van der Horst

Sebring: Tweede podium op rij voor Jan Heylen

RS1 - Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport
RS1 - Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport
Omdat de Mobil 1 12 Hours of Sebring op zaterdag wordt verreden, kreeg het publiek op vrijdag alvast een voorproefje van een endurorace met de Michelin Pilot Challenge. Daar toonde Jan Heylen opnieuw zijn klasse, samen met Luca Mars in de RS1 Porsche GT4. Helaas moest de Gelenaar zich opnieuw tevreden stellen met de tweede plaats, aangezien de overwinning naar de Carbahn with Peregrine Racing BMW ging. In de TCR-klasse zat een tweede opeenvolgende zege er niet in voor Denis Dupont. Onze landgenoot finishte samen met teamgenoot Preston Brown op de zevende plaats.
Luca Mars mengde zich meteen in de strijd om de overwinning, al leek de Team TGM Aston Martin aanvankelijk een maatje te groot voor de rest van het veld. Uiteindelijk viel die wagen echter terug door problemen met een te hoge bandendruk, waardoor de strijd losbarstte tussen de Carbahn with Peregrine Racing BMW van Jeff Westphal en de RS1 Porsche van Jan Heylen. Westphal wist zich knap terug te knokken na een eerder incident in de race, sprong via de pitstops voorbij onze landgenoot en reed vervolgens onbedreigd naar de overwinning, samen met Sean McAlister. Voor het team betekende dat een bijzondere mijlpaal: het was de 250ste overwinning sinds hun debuut in de klasse in 2001, die destijds nog begon onder de Grand Am-regels.

Heylen kon geen vuist meer maken tegen Westphal en moest vooral verdedigen tegen de Winward Racing Mercedes van Bryce Ward en Daniel Morad. Voor Morad eindigde die strijd echter in mineur, nadat een tik van een andere wagen hem een lekke band had bezorgd. Dat bood Dillon Machavern en Francis Seldorff de kans om met de Turner Motorsport BMW naar de derde plaats te rijden.

In de TCR-klasse zette Bryan Herta Autosport with Curb Agajanian de toon. Tijdens de kwalificaties plaatsten ze twee van hun vier wagens op de eerste startrij, en Bryson Morris en Mark Wilkins wisten hun polepositie aanvankelijk om te zetten in de overwinning met hun Hyundai. Ze finishten voor teamgenoten Harry Gottsacker en Mason Filippi, waardoor het team al zijn tweede zege van het seizoen leek te behalen. Tot de wedstrijdleiding na afloop ingreep: de winnende wagen werd naar de laatste plaats verwezen wegens een reglementaire overtreding: een te korte tankstop.

Hierdoor ging de overwinning alsnog naar Gottsacker en Filippi, met Karl Wittmer en LP Montour in de MMG Honda als tweede en de HART Honda van Chad Gilsinger en Tyler Chambers op de derde plaats. Voor Brown en Dupont, die in Daytona nog de overwinning pakten, verliep de race een stuk moeizamer. In eerste instantie finishten ze als achtste met hun Hyundai, maar door de diskwalificatie van Morris en Wilkins schoven ze nog een plekje op.

Foto: IMSA



  • Crisartech

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons