van der Horst

Sepang: Guerrieri houdt het spannend na onverhoopte winst in chaotische race 2

Esteban Guerrieri - Honda Civic TCR
Esteban Guerrieri - Honda Civic TCR
Het tweede WTCR-treffen op een ondergelopen omloop bracht nog geen uitsluitsel wie in Sepang finaal met de titel gaat lopen. Deze keer was het Esteban Guerrieri die via een juiste bandenkeuze de basis legde voor zijn zege die hem tot op tien punten van kampioenschapsleider Norbert Michelisz brengt. De Hongaar maakte na de herstart na een lange onderbreking als gevolg van incidenten in de openingsronde vijf plaatsen goed om achter de safety car achtste te eindigen. Yvan Muller daarentegen is definitief out voor de titelrun: de Elzasser tikte als zesde aan en staat 33 punten bij Michelisz in het krijt.
  • Hamofa Performance
Esteban Guerrieri houdt titelkansen levendig
Esteban Guerrieri houdt titelkansen levendig
Voor Michelisz volstond het om voor Guerrieri te blijven of hoogstens één punt op de Argentijn toe te geven om zijn eerste WTCR-titel nog voor het afsluitende treffen veilig te stellen. Andermaal bleek de juiste bandenkeuze cruciaal. Michelisz opteerde zoals het gros van het veld opnieuw voor slicks vooraan en regenbanden achteraan, in tegenstelling tot o.m. de All Inkl.Com-Honda's die op vier regenbanden aanzetten. Dit bleek deze keer de goede keuze want beide Honda's hadden na de apocalyptische openingsronde reeds helemaal voorin postgevat toen de race met code rood tot staan werd gebracht:  Nicky Catsburg's Hyundai had immers op de baan vuur gevat nadat de Nederlander (op slicks vooraan) de Lynk & Co van Yvan Muller (op full wets) had getorpedeerd. Ook de Oliveira en... Michelisz sukkelden overigens in dezelfde bocht van de baan.  De neutralisatie van de wedstrijd was voor hen die met een gemengde bandenkeuze waren gestart vanzelfsprekend het sein om de pits op te zoeken en vier regenbanden te schoeien.

Voor de herstart nam de wedstrijdleiding niet de initiële startopstelling maar de stand na de tweede sector als basis voor de nieuwe grid. Girolami erfde hierdoor de pole voor teamgenoot Guerrieri die zijn beresterke openingsronde dan toch niet tenietgedaan zag.  Een furieuse Muller wiens behoorlijk gehavende wagen tijdig kon worden hersteld mocht deze keer vanop P5 van start, Michelisz van zijn kant moest vanaf P13 de schade zien te beperken. Catsburg's BRC Hyundai leek spijts de brand zowaar opnieuw startklaar maar onze Noorderbuur die zware kritiek te verwerken kreeg van slachtoffer Muller, zou finaal toch niet aanzetten.

De duisternis was reeds ingetreden en het regende pijpenstelen toen het veld na een onderbreking van driekwartier achter de safety car hernieuwd het ruime sop koos.
Zoals verwacht wisselden Girolami en Guerrieri dadelijk van positie eens de safety car de baan had geruimd. Volgden Azcona, Ceccon, Muller en Kristoffersson. Azcona kreeg het aan de stok met Ceccon maar zou fraai als tweede finishen nadat zowel Girolami als Ceccon door de oprukkende Johan Kristoffersson waren voorbijgesneld. De Zweed was eerder al aan Muller voorbijgegaan en mocht niet voor het eerst dit seizoen mee op het podium. De wedstrijd werd achter de safety car beëindigd nadat Attila Tassi's Honda net naast de baan was stilgevallen. Muller had aan een zesde plek niet genoeg om nog langer aanspraak op de titel te kunnen maken.

Frédéric Vervisch mocht als derde van start maar kreeg nog in de aanloopronde met een gebroken drijfstang af te rekenen. Niet alleen moest hij hierdoor vanuit de pitlane starten maar bovenop kreeg hij ook nog een drive through omdat er op de grid te lang aan de Audi was gewerkt. Een 25ste plaats was zijn deel.

Het ultieme gevecht om de WTCR-kroon belooft alsnog uitermate spannend te worden: Michelisz start in race 3 vanop de pole, met diens enig overgebleven titelrivaal Guerrieri naast zich op de eerste startrij...

--- Uitslag Sepang Race 2 ---

Foto: DPPI



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op zondag 15 december 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Sepang.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons