van der Horst

Sepang: Vier kandidaten voor één titel

Michelisz - Guerrieri - Muller - Björk
Michelisz - Guerrieri - Muller - Björk
Na zevenentwintig races waarin alle zeven deelnemende merken en dertien verschillende rijders het tot op de hoogste eretrede schopten, komen we dit weekend in het Maleisische Sepang te weten wie uittredend WTCR-kampioen Gabriele Tarquini opvolgt. Nog vier rijders maken aanspraak op de titel. Met nog 85 punten voor het grijpen wordt het een dubbeltje op zijn kant voor zowel puntenleider Norbert Michelisz (Hyundai), Esteban Guerrieri (Honda) als Yvan Muller (Lynk & Co) want slechts elf punten scheiden de viervoudige toerwagenkampioen van de Hongaar. Thed Björk's deficiet bedraagt 28 punten zodat mag worden aangenomen dat de Zweed in dienst van teamgenoot Muller zal rijden. Van de vier titelkandidaten kent enkel Guerrieri de track om er begin dit jaar te hebben getest.
  • Circuit Zolder
Norbert Michelisz - BRC Hyundai N Squadra Corse
Norbert Michelisz - BRC Hyundai N Squadra Corse
De vier titelkandidaten zijn vanzelfsprekend sterk aan elkaar gewaagd en gezien het groot aantal variabelen is het onbegonnen werk alle mogelijke uitkomsten hier op te lijsten. Mathematicus/statisticus Dragoslav Jankovic verdiepte zich evenwel in de resultaten die de vier tot dusver behaalden. Van de 27 verreden wedstrijden wonnen Michelisz en Muller er elk vier, Guerrieri en Björk elk drie. Michelisz kwam dan weer in vijf races niet tot scoren, Muller en Björk bleven vier keer puntenloos achter en Guerrieri liet zeven keer een nulscore optekenen.

Esteban Guerrieri - All.Inkl.Com Münnich Motorsport
Esteban Guerrieri - All.Inkl.Com Münnich Motorsport
Michelisz en Muller scoorden gemiddeld 3,67 kwalificatiepunten per weekend tegenover 3 voor Guerrieri en slechts 1,78 voor Björk. Houden we de twee meest succesrijke weekends voor elk van hen onder de loep dan scoort Muller het best met 76 en 65p. Björk volgt met 63 and 61 punten, Guerrieri lukte 57 en 56 punten, Michelisz sluit hier met 54 en 40 punten het rijtje. De Hongaar scoorde gemiddeld wel 35 punten per weekend, tegenover 34 voor Guerrieri, 33,9 voor Muller en 32 punten voor Björk. Jankovic komt tot het (statistisch) besluit dat Michelisz 40 punten scoort in Sepang tegenover 49 voor Guerrieri, 29 voor Muller en 24 voor Björk. Wordt zijn berekening bewaarheid dan eindigen Michelisz en Guerrieri ex aequo maar sleept eerstgenoemde de titel uit de brand.
 
Het compensatiegewicht berekend op basis van de voorbije drie meetings maakt dat de Cupra's en de Honda's in Sepang  respectievelijk 20 en 10 kilogram lichter aan de start verschijnen en op resp.10 en 40 kg komen te staan. Voor de overige merken blijft alles bij het oude: 60kg voor de Lynk & Co 03, 50kg voor de Hyundai i30 N, 40kg voor de Volkswagen Golf GTI, 30kg voor de Alfa Romeo Guilietta en 10kg voor de Audi RS 3 LMS. Rekening houdend met de BOP, zeulen Lynk&Co-rijders Muller en Björk 40kg meer mee dan Guerrieri en 30kg meer dan Michelisz.
 
Frédéric Vervisch - Audi Sport Comtoyou Racing
Frédéric Vervisch - Audi Sport Comtoyou Racing
Naast de titelstrijd-met-vier is ook de strijd om de vijfde plaats nog lang niet beslecht. Yann Ehrlacher staat momenteel vijfde maar telt amper zestien punten meer dan Johan Kristoffersson, elfde in de rangschikking. Andere kandidaten voor de top 5 zijn Tarquini, rookie Azcona, Girolami en het duo Huff-Vernay dat hier net als Frédéric Vervisch op circuitkennis kan bogen. Vervisch, twaalfde, volgt op 16 eenheden van Kristoffersson maar kan mits een sterk weekend aan boord van diens lichtgewicht Comtoyou Racing Audi RS 3 LMS heel wat plaatsen in het eindklassement goedmaken.
 
João Paulo de Oliveira, goed voor een eenmalig WTCC-optreden in 2009 in Japan maakt in Sepang zijn toerwagencomeback aan het stuur van een Honda Civic Type R gerund door KC Motorgroup. Ook drie Maleisische rijders versterken via een wild card het deelnemersveld: Mitchell Cheah en MotoGP-rijder Hafizh Syahrin’s maken hun opwachting met een  Team Engstler Hyunda i30 N TCR terwijl Douglas Khoo een CUPRA TCR voorrijdt. PWR Racing-medeoprichter Daniel Haglöf van zijn kant vindt het stuur van zijn Cupra TCR terug dat hij in Macau aan Robert Dahlgren afstond.
 
De seizoensfinale kreeg een uniek 'format' mee. Doordat zaterdag is voorbehouden aan de 8 Hours of Sepang, tweede afspraak van het FIM Endurance Championship voor motoren, worden alle drie de WTCR-wedstrijden op zondag (om 15u15, 18u15 en 20u10 lokale tijd) en dus deels bij kunstlicht betwist. Zowel oefenritten als kwalificaties staan ingepland op vrijdag.
 
Norbert Michelisz
Norbert Michelisz
Norbert Michelisz (35) - BRC Hyundai N Squadra Corse - Hyundai i30 N TCR  - 316p 
 "Als leider naar Sepang komen biedt een psychologisch voordeel en is beter dan terrein te moeten goedmaken, maar de marge is erg klein. Het is lang geen comfortabele positie maar te weten dat ik het zelf in de hand heb, geeft een goed gevoel. Ik kon dit jaar goed met de druk om, ben vol vertrouwen  en denk in Sepang over een zeer goede package te beschikken" aldus de Hongaar, nog steeds op zoek naar een eerste kroon.
 
Esteban Guerrieri
Esteban Guerrieri
Esteban Guerrieri (34) -  ALL-INKL.COM Münnich Motorsport - Honda Civic Type R TCR -  307p 
"Door in de laatste meeting nog tot de titelkandidaten te behoren heb ik het vooropgestelde doel bereikt. Het betekent dat we dit jaar goed werk hebben geleverd, alle mogelijke  opportuniteiten hebben proberen te grijpen. Ik testte begin dit jaar in Sepang, het is een 'cool' maar lang circuit en ook de wisselende weersomstandigheden hier kunnen de uitkomst beïnvloeden. Drie verschillende merken maken nog eens kans, ik denk niet dat één van mijn rivalen er bovenuit steekt. God beslist..."
 
Yvan Muller
Yvan Muller
Yvan Muller (50) - Cyan Racing Lynk & Co - Lynk & Co 03 TCR  - 305 p
 “Ervaring is belangrijk, zoveel is zeker. In Macau zag ik stress bij enkele rivalen, ikzelf voel geen druk meer. Ik heb reeds vier titels en nog eentje erbij zou betekenen dat ik mijn job nog steeds correct uitoefen. Het werd een jaar met ups en downs, maar de snelheid was er. In een seizoen met 30 wedstrijden is alles mogelijk zoals we in China aantoonden. Sepang is onbekend terrein voor mij; na tien rondjes in de simulator kapte ik er reeds mee, maar we hebben twee oefensessies om de baan te verkennen."
 
Thed Björk
Thed Björk
Thed Björk (38) -  Cyan Racing Lynk & Co  - Lynk & Co 03 TCR  - 288 p
 “Ik vind het fantastisch nog steeds tot het kransje titelkandidaten te behoren, hier wil ik en ben ik verondersteld te staan. Het feit reeds een titel op zak te hebben haalt wat druk van de ketel. Via het werk in onze simulator kunnen we de krachten bundelen om piloten en wagens zo snel als mogelijk aan de nieuwe omloop aan te passen. Ik maak me geen zorgen omdat ik nog nooit in Sepang racete, dat maakt het juist spannender."

Foto's: Florent Gooden/DPPI & Hans van Onsem



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op dinsdag 10 december 2019.
  • LTF

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons