van der Horst

Sezoensrally: Geen uitgesproken favorieten op de maaskiezel

Loix-Gitsels - Skoda Fabia S2000
Loix-Gitsels - Skoda Fabia S2000
Op zaterdag start de 38ste editie van de Sezoensrally en tevens de vierde wedstrijd van het Belgisch kampioenschap. De Seizoensrally houdt vast aan zijn beproefd en succesvol recept, met een parcours van drie lussen van vier proeven, die een uitdagende combinatie bieden van stroken maaskiezel en smalle asfaltbaantjes. De rally wordt op een dag afgehaspeld en in totaal moeten de piloten 159 km afleggen tegen de chrono. Om 8u25 start de eerste wagen op de KP van Goolder, terwijl de eerste wagen 12 proeven later de rally afsluit om 18u54 in Geerdingen. De compacte wedstrijd in Noord-Limburg, met Bocholt als gezellig en sfeervol rallycentrum, is een atypische rally op de Belgische rallykalender. Die eigenheid en de verraderlijke maaskiezel wordt unaniem gewaardeerd door echte rallypiloten, die ook in delicate omstandigheden de rechtervoet beneden durven te laten.
Het WRC-trio: Princen, Bonjean, Van Loon

De oppermachtige WRC's zullen dit jaar meer moeite hebben om hun stempel te drukken op de wedstrijd, want ze zijn slechts met drie. Kris Princen is na zijn overwinningen in de TAC Rally en de Rally van Wallonië de uitgesproken favoriet met de Subaru Impreza WRC S12B, maar de Truienaar heeft de Sezoensrally nooit eerder gewonnen. Hetzelfde kan gezegd worden van David Bonjean, die dit seizoen graag zijn eerste algemene BRC-overwinning zou veroveren. In de Rally van Wallonië, waar David met een Citroën Xsara WRC aan de start stond, bewees Benoît Allart dat de Fabia WRC in elk geval een competitieve machine blijft op de Belgische rallyproeven.

Maar, het is vooral uitkijken naar de Ford Fiesta RS WRC van Erik Van Loon, die zich in de Sezoensrally komt voorbereiden op zijn thuiswedstrijd, de ELE Rally. Vorig seizoen bewees Van Loon, die tegenwoordig zijn zinnen gezet heeft op de Dakar, met een tweede plaats in Bocholt dat de maaskiezel hem geenszins afschrikt. Maar, met de Fiesta RS WRC komt hij mogelijk wat topsnelheid tekort ten opzichte van de tweeliters van Kris Princen en David Bonjean.

Loix voelt zich goed op gravel

Wie zeker geen schrik heeft van een flinke portie gravel is Freddy Loix, de autoritaire leider in het Belgisch kampioenschap, waarin de WRC's dit jaar minder punten scoren. Freddy Loix heeft trouwens in Zuid-Frankrijk recent op onverhard getest met de... Ford HRX waarmee Van Loon de voorbije Dakar speelde in de Zuid-Amerikaanse Dakar. Van de tenoren is Freddy Loix alvast de enige die de Sezoensrally al heeft gewonnen (vorig jaar) en met zijn Skoda Fabia S2000 is hij ongetwijfeld in staat om het de WRC's weer knap lastig te maken, net zoals enkele weken geleden in de Rally van Wallonië.

In het Belgisch kampioenschap staat Hermen Kobus nog steeds op de tweede plaats, ondanks een opgave in Jambes. De Nederlander, vorig jaar knap 5de tussen de WRC's toen de mechaniek het lief afweten, wil op de maaskiezel een gooi doen naar een podiumplaats met zijn snelle Fiesta S2000. Er is ook een Fiesta voor die andere titelkandidaat, Cédric Cherain, maar deze keer geen R5, maar een bescheiden R2. Cédric Cherain zal zijn punten moeten sprokkelen in Klasse RC4, de categorie van de Juniors. Jourdan Serderidis brengt wel een rasechte Ford Fiesta R5 aan de start.

Op de snelle gravelproeven kunnen de snelle Mitsubishi's zich ongetwijfeld mengen in de strijd voor de podiumplaatsen. Jonas Langenakens is traditioneel erg snel op de maaskiezel, net als Hein Jonkers en Piet Van Hoof, de winnaar van de editie 2003.
Andere snelle Lancers zijn in handen van Guillaume De Ridder, Arjan de Koning, Antoine van Ballegooijen, Martin van Iersel, Philip Barbier en Kevin Kooijman.

Patrick Snijers met vertrouwen

Vorig jaar stuurde Patrick Snijers de tweede BMW 130i van Charly Schmid naar de 7de plaats algemeen. Deze keer zal de tweevoudige winnaar van de Sezoensrally (2002 en 2009) de lat nog wat hoger leggen, zeker na zijn sterke prestatie in de Rally van Wallonië. Net als Freddy Loix, voelt Patrick Snijers zich als een vis in het water op de maaskiezel. Voor collega-BMW-piloot Brecht Hoorne telt dit seizoen de ervaring in het BRC.

Guillaume de Mevius kan de leiding nemen

In het Junior BRC is Guillaume Dilley, de leider in de tussenstand, de grote afwezige. De Brusselaar is op het ogenblik dat in Bocholt gestreden wordt voor de punten in het Junior BRC immers actief op de Azoren in het kader van het Europees Junior-kampioenschap.

Omdat de promotieformules dit seizoen hun jonge talenten een eerste ervaring op onverhard ontzeggen, krijgt Guillaume de Mevius een unieke kans om een gouden zaak te doen in het Junior BRC. Maar, dan moet de Peugeot-piloot in de eerste plaats finishen, afrekenen met Pieter-Jan Michiel Cracco, en liefst zoveel mogelijk snelste tijden in R2 op de tabellen zetten. Met Cédric Cherain in een Fiesta R2 aan de start, zal dat geen gemakkelijke opdracht worden. Ook Frédéric Jamoulle met een Fabia R2 kan Guillaume van kostbare punten houden.

Stijn Pacolet zal in R1 zijn kansen verdedigen met de Renault Twingo R1B. De piloot uit Zoutleeuw neemt het op tegen de andere Juniors Amaury Molle en Nigel Casier, de winnaar van de openingswedstrijd in Haspengouw.

Een uitdaging voor Dirk Deveux in Historic

In het Yokohama Belgian Historic Rally Championship werden de eerste drie wedstrijden gewonnen door drie verschillende winnaars: Dirk Deveux in Haspengouw, Paul Lietaer en Tielt en Glenn Janssens in Jambes. Krijgen we een vierde verschillende winnaar in Bocholt? In elk geval oogt de affiche weer erg aantrekkelijk, met maar liefst 14 klassiekers aan de start.

Wanneer er onverhard in de buurt is, dan voelt Dirk Deveux zich in zijn sas. Maar, de piloot uit Alken ging vorig jaar zwaar van de baan met zijn Porsche, dus moet hij eerst de strijd met zichzelf aangaan op de proeven van de Sezoensrally. Als het vertrouwen terug is, dan zal de Ford-piloot ongetwijfeld voorin te vinden zijn.

Maar, de Porsches van Glenn Janssens en Patrick Mylleville waren in de Rally van Wallonië erg goed op dreef, terwijl Tobi Vandenberghe met zijn Opel Kadett op het onverhard zijn gebrek aan vermogen kan compenseren. Samen met Yves Bruneel, terug aan de start met de Ford Escort, zijn zij de grote favorieten, al mogen we vader en zoon Tom en Dirk Van Rompuy niet uit het oog verliezen.

Criterium : Braeckevelt op verplaatsing

Met een kalender van zes wedstrijden, is de Sezoensrally al een sleutelwedstrijd in het RACB Rally Criterium. Na de vierde manche in Bocholt, zullen de kaarten al wat duidelijker liggen.

De sterke man van het seizoensbegin is Kurt Braeckevelt, maar de BMW-piloot rijdt in Bocholt op verplaatsing. Patrick Diels heeft in de Wallonie bewezen dat hij het duel aan kan gaan met Braeckevelt, terwijl ook titelverdediger Franky Boulat graag opnieuw van de champagne wil proeven. Philip Lommers is ook een kanshebber op de overwinning. We zijn benieuwd naar de tijden van de snelle en bloedmooie Renault Mégane RS N4 van Stefan T'joens in vergelijking met dit BMW-geweld.

Gewijzigde puntentelling...

Kris Princen heeft twee overwinningen behaald in het Belgisch kampioenschap 2014, maar toch staat hij niet aan de leiding in de tussenstand. Integendeel, Princen staat slechts op een gedeelde derde plaats. Hoe kan dat?

Wel, de puntentelling is dit seizoen gewijzigd in het Belgian Rally Championship om meer spankracht in het kampioenschap te brengen en te vermijden dat een oppermachtige en dure WRC de titelstrijd zou domineren, zoals vorig jaar de Focus WRC van Freddy Loix, en om de nieuwe categorie R5 meer titelkansen te bieden. Klasse RC1, de klasse voor WRC's en A8, scoort enkel punten in het algemeen klassement en geen punten in de klasse. Bij een overwinning scoorde Princen dus maximaal 10 punten. Een tweede plaats met een Super 2000 (Klasse RC2) levert 18 punten op (8 voor de tweede plaats, 10 voor winst in RC2).

Dat levert volgende tussenstand in het kampioenschap op voor de start van de Sezoensrally: 1. Freddy Loix 54 punten; 2. Hermen Kobus 27 punten; 3. Kris Princen & Guillaume Dilley 26 punten; 5. Armand Fumal 23 punten...




Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Rally Nationaal op vrijdag 16 mei 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Sezoens Rally.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons